Grupa naTemat
PILNE Pomóż Polakom wygrać 250 tys. USD w międzynarodowym konkursie Chivas The Venture.

CO NA WSCHODZIE: Informatycy z Ukrainy przychodzą z odsieczą europejskiemu kierowcy

Informatycy z Ukrainy przychodzą z odsieczą europejskiemu kierowcy
Informatycy z Ukrainy przychodzą z odsieczą europejskiemu kierowcy Fot. Alexxx Malev/ http://bit.ly/1J1VzNQ/ CC-BY SA/ http://bit.ly/1dsePQq
Tap4Parking – aplikacja do wygodnego parkowania w dużych miastach – chce testować nowe rozwiązania dla parkingów w Polsce. Inżynierowie z Kijowa chcą, by ich rozwiązanie było najlepszym przyjacielem miejskiego kierowcy, wartościowym partnerem dla właścicieli parkingów i superbohaterem metropolii, które grzęzną w korkach i smogu.

W Startup Hub Poland „wysokokaloryczne” projekty z obszarów nowych technologii z regionu Europy Środkowo-Wschodniej to nasz chleb powszedni. Specjaliści, inżynierowie, naukowcy, wynalazcy i pionierzy rozmaitych gałęzi innowacji z kilkudziesięciu krajów aplikują do nas z nadzieją na rozpoczęcie swojej przygody biznesowej w Polsce. Są wśród nich projekty, które warte są uwagi polskiego środowiska innowacyjnego (Ciebie i pozostałych czytelniczek i czytelników InnPoland). Przerzucanie technologicznych i biznesowych mostów nad geograficznymi granicami to coś, na czym nie tylko się znamy, ale także źródło niemałej przyjemności. Dziś chcemy przedstawić Wam pierwszy projekt, który poruszy wyobraźnie każdego kierowcy. O innych najciekawszych projektach będziemy opowiadać na łamach INN w kolejnych odcinkach „CO NA WSCHODZIE”.

Tap4Parking to startup z Kijowa. Powstał w 2014 roku z inicjatywy Igora Shapataieva w 2015 roku. Z Igorem spotkaliśmy się na Ukrainie podczas imprezy Startup Grind, poświęconej programowi StartUp Hub Poland. Dwa miesiące później pokazujemy mu już nasze ulubione polskie restauracje w Warszawie. Jego partner biznesowy, Jurii Chabanov, przeprowadził się już do Polski by stąd rozwijać ich biznes. - Im więcej mam spotkań w centrum, tym bardziej bardziej spóźniam - śmieje się Igor. Cieszy się, że chcemy napisać o jego pomyśle. Opowiada nam o swoich motywacjach i powtarza z nami jego najważniejsze funkcjonalności. Twierdzi, że 20 minut poszukiwania miejsca do parkowania w centru Kijowa, Warszawy, czy Brukseli, to i tak łagodny wymiar kary. Jego pomysł wziął się ze złości i zniecierpliwienia.

Przez 8 miesięcy Igor wraz z kolegami stworzyli prototyp aplikacji, która ma ułatwić życie kierowcom i rozluźnić miasta. Igor tłumaczy nam, że blisko 30% ruchu w miastach wytwarzają ludzie próbujący bezskutecznie zaparkować. - Pomoc w znalezieniu miejsca to nie tylko wartość dla nich, ale i dla całego miasta – dodaje. Pomysł Tap4Parking jest prosty: poszukiwanie, rezerwacja i płatność za miejsce w dużych miejskich parkingach zamknięte w jednej usłudze. Będzie ona dostępna jako aplikacja mobilna i przez przeglądarkę. Interaktywna mapa pokazuje miejsca parkingowe w czasie rzeczywistym i podaje cenę każdego z nich. Cały proces trwa kilkanaście sekund i wymaga kilku „tapnięć”. Bazę danych uzupełniają managerowie parkingów. W ich gestii leży regulowanie cen, by skuteczniej zachęcić klientów do korzystania właśnie z ich pustych miejsc. Twórcy rozważają kilka modeli biznesowych, włączając freemium, umożliwiający oznaczenia i dodania pełnych danych parkingu na mapie aplikacji, oraz premium, uzupełniony o integracje z czujnikami, beakonami lub kamerami.

- Rynek woła o takie rozwiązanie. Każdego roku liczba samochodów na drogach rośnie o ponad 5%. Mimo aktywności samorządów, samochodów w miastach nie ubywa – mówi Jurii, który w Tap4Parking odpowiada za ekspansję rynkową. Zdążył już nawiązać współpracę z pięcioma polskimi sieciami parkingów, z których część należy do międzynarodowych grup. Zapowiada, że Tap4Parking umożliwi im nie tylko lepszą alokację ruchu, ale i pozwoli zwiększyć lojalność klientów poprzez oferowanie powracającym kierowcom tańszych miejsc. - W 2016 chcemy wyjść z Polski do sąsiednich krajów osiągając poziom 80 miast do końca roku. Wierzę, że małe rzeczy, jak wygodne parkowanie, łączą ludzi na całym świecie. Globalna ekspansja to nasze założenie od pierwszego dnia. – podsumowuje Juri.

Usługa ma być sprzedawana w modelu b2b i marketowana jako aplikacja dla użytkownika. Sukcesem AirBnB i Ubera pokazuje, że świat nasycony skomunikowanymi urządzeniami mobilnymi dąży w kierunku optymalizacji w alokowaniu wszystkiego, co możemy sobie wyobrazić jako wolny zasób. Cieszy, że w efekcie tego trendu zyskają mieszkańcy polskich miast, a do tego za sprawą pomysłowych Ukraińców, którzy uwierzyli w polskie szanse.

Aktualnie oferta Tap4Parking skierowana jest do 3 krajów: Polski, Ukrainy i Rosji. Stale doskonalona wersja demonstracyjna dostępna jest na ich stronie internetowej.

Masz pytania do Karoliny? Jesteś Twórcą projektu, który chce przyjechać do Polski by komercjalizować swój koncept biznesowy? Napisz! Karolina.sochacka@startuphub.pl

ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
BiznesStartupy
Skomentuj