10 grudnia odbyła się konferencja „GameINN – wspólnie dla polskiego przemysłu kreatywnego” organizowana przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Gośćmi konferencji między innymi byli Adam Kiciński – prezes CD Projekt, Piotr Sikora – prezes Platige Image oraz Mateusz Gaczyński – zastępca dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Natomiast gościem specjalnym był Jeff Burton – współzałożyciel jednego z największych i najpopularniejszych studia komputerowego EA Games.
Konferencja rozpoczęła się od wykładu Jeffa Burtona na temat historii rynku gier komputerowych oraz początkach Electronic Arts w 1982 roku. Ze szczegółami opisał trudne początki młodego studia, wspominając, że w przeciwieństwie do popularnego mitu o powstawaniu wielkich firm jak Apple w garażach, EA zaczynało w bardziej tradycyjnym sposób – od zebrania grupy ludzi, którzy zaczęli poszukiwać inwestorów. Podczas swojego przemówienia wspominał również, jak ważne jest budowanie przyjaznego miejsca pracy – w swojej prezentacji wspomniał o silnej integracji członków zespołu.
W kolejnej części zaprezentowali się członkowie takich firm jak Platige Image, którzy opowiadali o swoich projektach związanymi z tworzeniem filmów krótkometrażowych z wykorzystaniem najnowocześniejszych programów graficznych, Farm 51, prezentująca najnowszą grę mobilną, do powstania której wykorzystano rzeczywistość rozszerzoną, pozwalającą na wykorzystanie elementów naturalnego otoczenia w trakcie rozgrywki. Swoją prezentacją przedstawił również CD Projekt, w trakcie której opowiadano o konieczności stosowania innowacyjnych rozwiązań w celu odniesienia sukcesu w branży gier komputerowych.
W trakcie debaty poruszono wiele zagadnień, między innymi konieczność współpracy instytucji rządowych z producentami gier komputerowych w Polsce, potencjalną wartość eksportową tytułów produkowanych w naszym kraju oraz wykorzystanie dystrybucji cyfrowej, zmianę sposobu postrzegania gier jako pełnoprawnego członka współczesnej sztuki oraz przyszłości rynku komputerowego, jako jednego z głównych motorów napędowych polskiej innowacji.
W ostatnim panelu zaprezentowała się między innymi firma PWC, która przedstawiła swój pomysł na inwestowanie w rynek gier, zarówno przez zastosowanie elementów grywalizacji w kulturze biznesowej firmy, jak przez potencjalne inwestowanie w branżę komputerową.
Program GameINN, który w październiku uzyskał pozytywną rekomendację ekspertów, zostanie uruchomiony przez NCBR w celu wsparcia rozwoju sektora producentów gier wideo przez wdrożenie oraz opracowanie innowacyjnych technologii i produktów, posiadające międzynarodowy zasięg i potencjał komercyjny.
Reklama.
Udostępnij: 14
Mateusz Gaczyński, Departament Innowacji i Rozwoju MNiSW
Patrząc na rynek gier wideo, widzę potencjał czysto ekonomiczny - pieniądze to widoczny element konkurencyjności. Ale jako Ministerstwo dostrzegamy również, co ten sektor może dać społeczeństwu jako źródło nowych technologii. Oprócz bardziej efektywnej nauki nowych kompetencji, zapewnia nowe miejsca pracy. Nie tylko dla absolwentów kierunków ścisłych - humaniści również są potrzebni, chociażby w roli konsultantów lub scenarzystów.
Adam Kiciński, CD Projekt
Nadchodzi zmierzch dystrybucji fizycznej. Na komputerach znaczna część transakcji odbywa się drogą elektroniczną - gracze ściągają gry bezpośrednio na swój komputer. Taka forma sprzedaży umożliwia producentom pominięcie pośredników i bezpośrednie dotarcie do klienta końcowego. Nie było wcześniej sytuacji, aby można było stworzyć produkt dosłownie w garażu, przy pomocy komputera wartego 3 tys. zł, a potem wydać na kontakty zewnętrzne około 500 zł i zorganizować globalną dystrybucję