Polski pracownik z każdym rokiem staje się coraz bardziej wymagający. I ma do tego podstawy. Mijający rok był najlepszym na rynku pracy w ciągu ostatniej dekady.
Reklama.
Nie tylko płaca
Bezrobocie w trzecim kwartale roku osiągnęło po raz pierwszy od 8 lat jednocyfrową liczbę – 9,7%. Wraz z umacniającą się pozycją pracowników na rynku pracy, rośnie presja na poprawę warunków zatrudnienia. Jak pokazują badania* Work Service, dla polskich pracowników już nie tylko płaca jest ważna, ale również spełnianie własnych ambicji zawodowych, możliwości rozwoju, awansu czy zachowanie tzw. work-life balance. To od tych czynników zależy, czy ocenią pracodawcę dobrze i czy będą chcieli pozostać w firmie na dłużej.
Ostatnie miesiące to czas umacniania się pozycji pracowników na rynku pracy. Ma to bezpośredni wpływ na poprawę jakości zatrudnienia w Polsce, ponieważ pracodawcy, chcąc zatrudnić najlepszych specjalistów, muszą zwracać większą uwagę na potrzeby pracowników w zakresie warunków pracy. A jak wynika z badań Work Service, to już nie wyłącznie poziom wynagrodzeń ma wpływ na wizerunek pracodawcy.
Dobre noty
Należy podkreślić, że ponad 90% pracowników pozytywnie oceniło swojego pracodawcę. W naszych badaniach wyszczególnione zostały cztery poziomy zarobków – do 1 999 zł, 2 000-2 999 zł, 3000-3 999 zł oraz powyżej 3 999 zł. W każdej powyższej grupie pozytywnie oceniło swojego pracodawcę ponad 80% osób. To wysoki wskaźnik, pokazujący, że bez względu na wysokość zarobków, Polacy są generalnie zadowoleni ze swojego miejsca pracy.
Czy możemy zatem wyciągnąć wniosek, że pieniądze nie liczą się w pracy? Nie do końca. Wynagrodzenia są istotnym elementem, ale już nie jedynym i nie najważniejszym. Jest to związane przede wszystkim ze zmianą pokoleniową, z którą mamy do czynienia także na rynku pracy. Pokolenia X i Y włączające się do rynku pracy mają odmienne od poprzednich generacji spojrzenie na karierę zawodową. Millenialsi to grupa o konkretnych oczekiwaniach w stosunku do pracy. Są nastawieni znacznie bardziej na rozwój osobisty, realizowanie pasji oraz wykonywanie pracy zgodnie z własnymi wartościami.
To właśnie Ci pracownicy głośno deklarują, że w pracy zależy im na robieniu rzeczy wartościowych. Nie chcą etatu, chcą zmieniać świat na lepszy. Pracodawcy, aby wyłowić najlepsze talenty i zachęcić ich do pracy właśnie u siebie, a następnie utrzymać motywację, muszą dostosować warunki zatrudnienia do ich indywidualnych oczekiwań.
Priorytety millenialsów
Pokolenie dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatków stawia przede wszystkim na rozwój kompetencji, samodoskonalenie i płynne łączenie życia zawodowego z prywatnym. Dlatego cenią elastyczne godziny pracy, kulturę organizacyjną opartą na współpracy, a także bogate pakiety szkoleń. Co trzecia badana osoba wskazała na potrzebę dofinansowania nauki w ramach systemów motywacyjnych.
Szukając rozwoju
Jak pokazują pozostałe wyniki badań, główną przyczyną niezadowolenia Polaków z pracy nie są niskie zarobki, czy konieczność pracy po godzinach. Wśród osób negatywnie oceniających swoje miejsca zatrudnienia w Polsce, aż 60% wskazuje na brak możliwości realizacji ambicji zawodowych. Dodatkowo ponad 37% pracowników uważa, że pracodawca nie zapewnia im rozwoju oraz jasnej ścieżki kariery. Te powody niezadowolenia wskazują przede wszystkim młodzi pracownicy, dopiero rozpoczynający karierę zawodową. Nie widzą oni dla siebie perspektyw rozwoju i potencjału do awansów, na czym najbardziej im zależy. Nieznajomość oczekiwań młodego pokolenia przekłada się na nieumiejętne motywowanie pracowników młodej generacji, a to skutkuje niezadowoleniem z pracy.
Elastyczność i atmosfera
Niezależnie od wieku pracownicy oczekują dobrej atmosfery w zespole oraz możliwości organizacji własnego czasu pracy. Z naszych badań wynika, że te elementy wypadają całkiem nieźle - w obu przypadkach 1 na 4 pracowników uważa, że pracodawca zapewnia mu te czynniki na satysfakcjonującym poziomie. Bardzo ważne są również takie kwestie, jak możliwość realizacji ambicji zawodowych, przestrzeganie kodeksu pracy oraz możliwość elastycznych godzin pracy.
Postrzeganie swojego miejsca pracy jest różne w zależności od wieku. Prawie 60% pracowników poniżej 34 roku życia pozytywnie ocenia możliwości rozwoju zawodowego. Ten entuzjazm słabnie jednak z wiekiem, bo wśród pracowników w wieku powyżej 45 lat optymistów jest już tylko 46,7%. Wpływ na nasze pozytywne myślenie o możliwościach rozwoju ma również poziom dochodów – aż 56% pracowników zarabiających poniżej 2 000 zł netto uważa, że nie ma szans na rozwój i awans. Skąd poczucie Polskich pracowników, że pracodawca nie pomoże im w rozwoju ścieżki kariery? Prawie połowa badanych twierdzi, że nie ma wyznaczonych w firmie jasnych kryteriów awansu, ponad 40% podkreśla, że szanse na awans przekreślają blokady stanowisk w firmach. Ponadto pracownicy wskazują na brak procesów doszkalania i nieotrzymywanie nowych zadań.
Jaka przyszłość?
W dobie rynku pracownika jasne kryteria awansów i możliwości rozwoju staną się jednym z głównych sposobów na przyciąganie najlepszych kandydatów. Jak pokazuje raport „Postawy Polaków wobec rynku pracy”, przygotowany przez Work Service, wyjście naprzeciw tym oczekiwaniom będzie determinowało, czy firma będzie w stanie zapewnić odpowiedni poziom zatrudnienia, ale też pozyskać i zatrzymać u siebie talenty. Coraz częściej będziemy się spotykać także z praktykami firm, które będą stawiały siebie w roli aplikujących o uwagę pracowników. Firmy nie zapomną w przyszłym roku także o podwyżkach. Rok 2015 był rokiem tworzenia nowych miejsc pracy i umacniania rynku pracownika. W kolejnym roku firmy chcąc zatrudnić dobrego pracownika, będą musiały zaoferować konkurencyjne wynagrodzenie już podczas rekrutacji. Wzrost płac powinniśmy zatem odczuć już niebawem, bo w nadchodzącym 2016 rok
Krzysztof Inglot – od 2004 roku związany z Work Service, międzynarodowej firmie zajmującej się usługami HR. Od marca 2015 pełni rolę pełnomocnika zarządu ds. sprzedaży. Od 2014 ekspert Pracodawcy RP, największej organizacji pracodawców w Polsce.
*Informacja o badaniu: Badanie zostało przeprowadzone w okresie 7-10.08.2015 r przez instytut Millward Brown S.A. na zlecenie Work Service SA. Badanie zrealizowano za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych w ramach projektu CATIBUS na próbie N=519 osób aktywnych zawodowo. Próbę dobrano z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (zgodnej ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania). Wyniki poddano procedurze ważenia na podstawie struktury ww. zmiennych rekrutacyjnych wg. danych GUS. Dokładność wyników zależy o liczebności analizowanej grupy i odsetka odpowiedzi. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby N=516 to +/-4,40%.