Grupa naTemat

Polacy wyruszają na podbój kosmosu. Prywatni inwestorzy dają na to pieniądze

Wizualizacja Satelity Galileo.
Wizualizacja Satelity Galileo. Mat. prasowe/ESA/P. Carril
Ponad sto tysięcy nowych miejsc pracy, tysiące produktów dostępnych na rynku i setki patentów – tyle w najbliższych latach mają przynieść Europie aplikacje wykorzystujące kosmiczne technologie. Polska nie zostaje w tyle – trwający właśnie projekt POSITION pozwoli naszemu krajowi stać się częścią tej opłacalnej branży.

W styczniu zeszłego roku rozpoczął się projekt POSITION – program wspierający startupy z branży kosmicznej, realizowany przez fundusze kapitałowe z Polski oraz Niemiec – Black Pearls VC i SpaceTec Capital Partners.


POSITION (POlish Support to Innovation and Technology IncubatiON), czyli „Polskie Wsparcie dla Innowacji oraz Inkubacji Technologii” jest projektem mającym na celu rozwój polskich rozwiązań opartych o nawigację satelitarną (GNSS). Jest realizowany jest w ramach unijnego programu Horyzont 2020 – największego w historii finansowania badań naukowych i innowacji w Unii Europejskiej. Jego budżet na lata 2014-2020 wynosi prawie 80 mld euro.

Jednym z obszarów tematycznych programu jest przestrzeń kosmiczna i jej wykorzystanie w życiu codziennym.
Dr Krzysztof Kanawka, koordynator projektu

Zaskoczyła nas duża ilość projektów, z którymi udało się nawiązać kontakt, co jest pozytywnym głosem ze strony rynku. Polacy mają pomysły jak wykorzystywać nawigację satelitarną w życiu codziennym. Wciąż jednak świadomość istnienia systemu Galileo i znajomość technologii nawigacyjnych jest w Polsce bardzo niska.

W ciągu ostatniego roku organizatorzy POSITION wyselekcjonowali 20 najciekawszych, aktualnie rozwijanych projektów związanych z branżą satelitarną, co było możliwe dzięki przeprowadzeniu dwóch warsztatów i serii spotkań informacyjnych w całej Polsce.

Jak twierdzą koordynatorzy projektu, większość wybranych inicjatyw ma potencjał do tego, aby trafić do szerszego grona odbiorców. Są również pomysły z przeznaczeniem na rynki profesjonalne np. morski.

Za pomysłami z zastosowaniem nawigacji satelitarnej stoją startupy, grupy akademickie czy też zespoły developerskie, które założenie działalności mają dopiero przed sobą.

Oprócz POSITION w Polsce prowadzone są także inne inicjatywy mające na celu podnoszenie świadomości o potencjale drzemiącym na rynku nawigacji satelitarnej. Przykładowo, od 2014 roku w Polsce organizowany jest konkurs European Satellite Navigation Competition (ESNC), bardziej rozpoznawalny pod nazwą Galileo Masters, uznawany za najważniejszy dla osób zainteresowanych technologiami satelitarnymi, które myślą o działalności w sektorze kosmicznym.

Do zawodów składane są pomysły na aplikacje mobilne, produkty i usługi wykorzystujące nawigację satelitarną. Konkurs cieszy się coraz większą popularnością i w zeszłym roku spośród 26 edycji, które odbyły się na świecie to właśnie z Polski napłynęło najwięcej aplikacji.

Więcej informacji o rozwoju pomysłów zakwalifikowanych do programu POSITION będzie dostępnych podczas specjalnego wydarzenia – inwestorskiego “Demo Day”, które odbędzie się we wrześniu tego roku.

napisz do autora: grzegorz.burtan@innpoland.pl

POLUB NAS NA FACEBOOKU

ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
NaukaKosmosInwestycje
Skomentuj