Radykalny sposób na walkę z otyłością. Rząd opodatkuje... cukier w napojach

Szykuje się okres niepogody dla Coca-Coli.
Szykuje się okres niepogody dla Coca-Coli. Fot. Pixabay
Jak zwalczać otyłość? Można przejść na dietę, więcej ćwiczyć czy unikać niezdrowego jedzenia. Albo opodatkować jeden z głównych czynników, od którego ludzie nabierają wagi – słodzone napoje. To właśnie planuje zrobić minister gospodarki Republiki Południowej Afryki.

Pravin Gordhan, bo tak nazywa się minister, zamierza od kwietnia przyszłego wprowadzić opłaty za każdy gram cukru, który znajdzie się w bezalkoholowym słodzonym napoju. Tak drastyczne środki wynikają z tego, że w RPA jedna czwarta mieszkańców jest otyła, a 22 proc. ma nadwagę. Nie pomagają otwarte od 5 rano kluby fitness i bezpłatny wstęp dla gorzej sytuowanych mieszkańców.

Rozwiązanie to jest wzorowane na pomyśle wprowadzonym w Meksyku w 2014 roku. Ma mieć dwie duże korzyści. Po pierwsze, wymusi na producentach napojów i jogurtów pitnych zmniejszenie zawartości cukru w ich produktach. Po drugie, ograniczy to spożycie słodkich napojów wśród społeczeństwa. A do budżetu z tytułu nowego podatku wpłynie dodatkowe 700 milionów euro.


Pomysł nie spodobał się oczywiście producentom słodkich napojów. Oprotestowali go, twierdząc, że cena puszki Coca-Coli wzrośnie o około 20 proc. Jednak rząd ma po swojej stronie naukę – według badaczy, rozwiązanie to zmniejszy otyłość u mężczyzn o 3,8 proc., a u kobiet o 2,4 proc.

Można pomyśleć o podobnym rozwiązaniu w Polsce. Według ostatnich badań, w naszym kraju 61 proc. dorosłych obywateli ma nadwagę lub choruje na otyłość.

Źródło: Money

Napisz do autora: grzegorz.burtan@innpoland.pl

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.