Projekty warszawskiego Startup Hub Warsaw akcelerowane przez Facebooka. "Nie obawiajcie się porażki, eksperymentujcie"

Facebook postanowił pomóc w rozwoju najbardziej innowacyjnym polskim pomysłom.
Facebook postanowił pomóc w rozwoju najbardziej innowacyjnym polskim pomysłom. glic/123rf/zdjecie seryjne
Prawie 30 start-upów z Polski i Europy Środkowej zaprezentowało swoje pomysły na biznes w siedzibie polskiego oddziału Facebooka w ramach imprezy StartUp Hub Warsaw, międzynarodowego akceleratora high-tech, której partnerem był INN:Poland.



Wśród zaprezentowanych projektów znalazły się takie pomysły jak: system oceny ryzyka wypadku na morzu na podstawie analizy zachowania kapitana statku, wykrywacz anomalii w siatkówce i dnie ludzkiego oka, które mogą być pierwszym symptomem chorób takich jak np. cukrzyca, czy system analizy zachowań kilkuletnich dzieci, który pozwoli na prognozowanie rozwoju ich umiejętności interpersonalnych czy wyników w szkole. Wśród pokazywanych koncepcji znalazł się także system monitoringu i dyskretnej stymulacji mięśni miednicy u kobiet, kluczowych m.in. dla prawidłowego przebiegu ciąży.

Robert Bednarski, szef Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią, podkreślał w czasie imprezy, jak ważne dla społecznościowego giganta jest utrzymanie kontaktu z branżą start-upów i innowacjami rodzącymi się w głowach młodych przedsiębiorców z Polski i Europy Środkowej. – Facebook zaczynał jako startup, choć dawno już nim nie jest. Kultura naszej firmy wywodzi się bezpośrednio od start-upu i zależy nam, by tak pozostało – stwierdził Robert Bednarski. Szef Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią zachęcał prezentujących swoje pomysły przedsiębiorców, by nie ustawali w promocji swoich, nawet najbardziej nietypowych pomysłów. – Nie obawiajcie się porażki, nie przyjmujcie do wiadomości że wasz pomysł jest skazany na niepowodzenie. Próbujcie, eksperymentujcie i bawcie się tym, co wymyśliliście – apelował Bednarski.

Co ciekawe, wbrew stereotypowemu wizerunkowi branży technologicznej, wśród młodych przedsiębiorców na StartUp Hub Warsaw kobiet było niemal tyle samo, co mężczyzn. Jedna z młodych przedsiębiorczyń zaprezentowała rozwiązanie pozwalające na kontrolę poziomu zanieczyszczeń, pestycydów i chemikaliów w zwykłym, spożywanym codziennie jedzeniu. – Niezwykle mnie cieszy, że autorkami tak wielu innowacyjnych pomysłów są kobiety. Ich projekty często są niesztampowe. Dziewczyny nie koncentrują się np. na gadżetach, nie boją mierzyć się z wielkimi, często globalnymi problemami np. z dziedziny ochrony zdrowia. To niezwykle satysfakcjonujące widzieć, jak kobiety zmieniają branżę start-upów – skomentował Robert Bednarski.

Wśród pomysłów prezentowanych na StartUp Hub Warsaw inicjatyw dominowały pomysły z dziedziny ochrony zdrowia, zdrowego stylu życia i analityki. – Suma roszczeń złożonych ubezpieczycielom po katastrofie włoskiego promu Costa Concordia sięgnęła 2 mld euro. To suma, która zatrzęsła całym rynkiem ubezpieczeń w Europie. Tego finansowego wstrząsu, oraz samej katastrofy można by było potencjalnie uniknąć, jeśli udałoby się wykryć, że kapitan już wcześniej przejawiał tendencje do niebezpiecznego kierowania promem. Dlatego chcemy zbudować system analityki, który pomoże podejmować właściwe decyzje w takich sytuacjach – przekonywał jeden z młodych przedsiębiorców.

- Jakość pomysłów prezentowanych w Facebooku podczas StartUp Hub Warsaw jest niezwykle wysoka, jestem pewna, że wielu z was osiągnie swoje cele i odniesie sukces. Po prostu kontynuujcie to, co robicie, wierzcie w siebie i nie przejmujcie się krytyką czy trudnościami. One będą się pojawiać, tak samo było w Facebooku – motywowała uczestników StartUp Hub Anna Maria Treneva, szef sprzedaży w Facebooku na Europę Środkową i Wschodnią.

Oprócz prezentacji swoich pomysłów przed Facebookiem, młodzi przedsiębiorcy zaczerpnęli też nieco wiedzy od społecznościowego giganta. Wśród prezentacji, warsztatów i dyskusji na temat biznesu, innowacji i technologii kluczowa rolę odgrywał smartfon. Jak przekonali się uczestnicy programu, urządzenia mobilne to kluczowy element nie tylko serwisów społecznościowych, ale także marketingu czy handlu elektronicznego.

– Smartfon to nic innego jak komputer, który niemal bez przerwy nosimy przy sobie. Jego możliwości są znacznie większe niż tylko nawiązywanie połączeń telefonicznych, czy robienie zdjęć. Kieszonkowy komputer może i powinien wspomagać nas w codziennym życiu. Jakiś czas temu zdaliśmy sobie z tego sprawę także w Facebooku. Kiedyś Facebook był serwisem całkowicie desktopowym, który oferował najwięcej funkcji użytkownikom korzystającym z komputera i przeglądarki internetowej. Teraz to platformy mobilne są dla nas priorytetem. Ponad trzy czwarte użytkowników Facebooka w Polsce, którzy korzystają z serwisu codziennie, wchodzi na Facebooka przy pomocy urządzenia mobilnego. Zachowania użytkowników zmieniły się diametralnie na przestrzeni ostatnich kilku lat – powiedział Robert Bednarski, szef Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią.

Startup Hub Warsaw realizowany na zlecenie Miasta st. Warszawa projekt akceleracyjny skierowany do najlepszych projektów ICT, IoT i LifeScience z Polski i innych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W ramach akceleracji 30 projektów wybranych z ponad 500 zgłoszeń pracowało z 30 mentorami, inwestorami i partnerami przemysłowymi z kraju i zagranicy nad strategią rozwoju biznesu, pozyskania kapitału i ochrony własności intelektualnej.

Przedstawiciele Facebooka liczą, Polska stanie się start-upowym centrum Europy Środkowej i Wschodniej. – Polski rynek jest idealny dla testów nowych, innowacyjnych pomysłów. Jest największy w Europie Środkowo-Wschodniej. Osiągnięcie sukcesu w Polsce, rynku średniej wielkości, pozwala lepiej przetestować usługę i model biznesowy niż na mniejszym rynku i pozwala lepiej zaplanować ekspansję na inne, bardziej wymagające rynki – komentuje Robert Bednarski.
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...