To jest silniejsze od ciebie. Zobacz, jakie figle płata podświadomość, gdy na rynku pojawia się kolejny model iPhone'a

Podświadomość sprawia, że zaczynamy traktować urządzenia nieco mniej czule. Ale dopiero, gdy pojawia się nowy model.
Podświadomość sprawia, że zaczynamy traktować urządzenia nieco mniej czule. Ale dopiero, gdy pojawia się nowy model. Fot. 123rf.com
Nad zasadniczym dla zachodniej cywilizacji problemem cyklicznej wymiany urządzeń mobilnych pochylili się najsłynniejsi z naukowców świata: amerykańscy. Uczeni z Columbia Business School, Harvardu i University of Michigan dowodzą, że ludzie mają tendencję do niszczenia posiadanych telefonów, gdy tylko na rynek trafi nowy model urządzenia. Nie to, żeby robili to celowo – jak chcą to widzieć ubezpieczyciele. Za demolkę odpowiada nasza podświadomość.

Świadomość – czy, innymi słowy, rozum – podpowiada nam, że nowy model może w niczym nie różnić się od starszego, a wymienianie go bez powodu przyniesie nam co najwyżej nieuzasadnioną stratę. Ale od czego fraza „i tak chciałem kupić nowy”?... A ta fraza jest podsumowaniem podświadomego procesu, który sprawia, że urządzenia, których używaliśmy od pewnego czasu mają wyjątkową tendencję do zgubienia się lub uszkodzenia – po premierze nowego modelu. W taki też sposób objawia się nasza zapobiegawczość.



Czy badacze mają jakieś dowody, poza przeczuciami? Poszlakowe, choć – nomen omen – uderzające. Przykładowo, liczba osób zgłaszających chęć odnalezienia zagubionego iPhone'a malała gwałtownie tuż po premierze nowego modelu – co najlepiej widoczne było w dniu premiery. Cóż, oznacza to przede wszystkim, że nowe urządzenie traktujemy ze znacznie większą troską i uwaga. Naturalne, powiedzielibyśmy.

Ale to nie koniec. Badacze poszli też tropem cen używanych urządzeń – i zauważyli, że kolejne premiery nowych generacji urządzeń powodowały fale uszkodzeń poprzednich modelów. Innymi słowy, użytkownicy nawet nie zauważali, że stary telefon zaczyna im się częściej wyślizgiwać z ręki albo odkładają go na biurko z większym impetem. Traktowanie starych urządzeń było wyraźnie sprzeczne z ich deklaracjami, że starają się traktować swoją własność tak samo uważnie, jak wcześniej.

Napisz do autora: mariusz.janik@innpoland.pl

POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...