Szacowny magazyn biznesowy ma dla początkujących menedżerów radę: prowadźcie dzienniczek

Harvard Business Review Polska ma dla menedżerów niecodzienną radę: załóżcie sobie dzienniczek.
Harvard Business Review Polska ma dla menedżerów niecodzienną radę: załóżcie sobie dzienniczek. Fot. Agnieszka Kosiec / Agencja Gazeta
Czego, jak czego – ale czasu każdy menedżer ma mało. Standardowe poradniki biznesowe podpowiadają, by się wciąż kształcić i poświęcić sporo czasu na myślenie. „Harvard Business Review” postanowił je przebić. Niechaj każdy menedżer, zwłaszcza obejmujący stanowisko po raz pierwszy lub przychodzący do firmy z zewnątrz, prowadzi dziennik.

„Zacząłem prowadzić dziennik, kiedy objąłem kierownictwo firmy zajmującej się badaniami, produkcją oprogramowania oraz konsultingiem. Byłem bardzo młody, firma znalazła się w kryzysie, działając na trudnym rynku, a ja nie wiedziałem, na kim mogę polegać. Prowadziłem dziennik przez 12 lat, pełniąc rolę prezesa firmy i od tego czasu rekomenduję tę metodę wszystkim osobom obejmującym po raz pierwszy każde stanowisko wyższego szczebla” – pisze na łamach „Harvard Business Review Polska” Dan Ciampa, niegdyś prezes kilku amerykańskich firm, obecnie doradca biznesowy.



Ciampa podkreśla efekty takiej metody: zapisywane na gorąco wrażenia i wspomnienia, przeglądane po pewnym czasie owocują refleksjami. Z pewnej perspektywy, odtwarzając sytuacje z przeszłości, menedżer może sobie uświadomić skutki podejmowanych decyzji, lepiej zobrazować sobie charakter współpracowników oraz specyfikę firmy, w której pracuje. I rzecz jasna, dziennik pozwala też lepiej poznać samego siebie. Metoda jest skuteczna zarówno w przypadku osób przychodzących do firmy z zewnątrz, jak i tych, które pracowały w niej od dłuższego czasu, ale awansowały na nowe stanowisko.

Ciampa radzi, by notatki zapisywać jak najszybciej po wydarzeniach, które uznajemy za ważne. Po dobie ważne szczegóły mogą ulec zatarciu. Wpisy powinny się zaczynać od kluczowej frazy, ujmującej charakter problemu, następnie należy spisać przyczyny problemów, emocje, jakie towarzyszyły podejmowaniu decyzji, sposób jej podjęcia. To na podstawie takich notatek Ciampa zauważył, że najtrzeźwiejsze pytania zadaje jeden z jego współpracowników. „Od tamtej pory zacząłem uważniej go słuchać” – dodaje.

Magazyn radzi, by pisać systematycznie i najlepiej... ręcznie. A że to czasochłonne? „Spowolnienie biegu zdarzeń prowadzi do większego namysłu, skuteczniejszej oceny oraz wniosków, co można rozwijać i co należy zmienić. (…) Osobisty dziennik powinien się więc znaleźć w zestawie narzędzi każdego lidera” – kwituje Ciampa.

źródło: Harvard Business Review Polska

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...