Koniec z bolesnym zaszywaniem ran. Naukowcy znaleźli sposób, jak zasklepić je w 60 sekund

Grup naukowców z Uniwersytetu w Sydney, Uniwersytetu Harvarda oraz Uniwersytetu Północno-Wschodniego stworzyła alternatywę dla nici chirurgicznej 123fr.com/Mehmet Can/zdjęcie seryjne
Grup naukowców z Uniwersytetu w Sydney, Uniwersytetu Harvarda oraz Uniwersytetu Północno-Wschodniego stworzyła alternatywę dla nici chirurgicznej, która jest zazwyczaj wykorzystywana do zaszywania ran pooperacyjnych. Badacze chcą, by tę samą czynność dało się wykonać za pomocą...kleju. To prawdziwy przełom w medycynie.

Wspomniany wynalazek nazywa się MeTro i jest biokompatybilny, co oznacza, że nie ma negatywnego wpływu na ludzkie tkanki. Do jego stworzenia wykorzystano proteiny, które są podobne do elastyny - białka, będącego składnikiem naszych ścięgien, więzadeł oraz ścian części naczyń krwionośnych. Poddany promieniowaniu ultrafioletowemu klej zasycha w ciągu 60 sekund. Badacze podkreślają, że MeTro może się okazać szczególnie przydatne przy zamykaniu ran wewnętrznych. np. na płucach.

– Piękno preparatu polega na tym, że gdy tylko wejdzie w kontakt z powierzchnią tkanki, zastyga w fazę żelowatą i nie wycieka. Następnie stabilizujemy za pomocą światła. Dzięki temu klej jest dokładnie umiejscowiony oraz ściśle związany ze strukturami z powierzchni tkanki – tłumaczył prof. Nasim Annabi z Northeastern University.

Działanie specjalnego kleju zostało opisany w pracy naukowej, opublikowanej w czasopiśmie Science Translational Medicine. Do tej pory został przetestowany wyłącznie na szczurach i świniach. Posłużył wtedy naukowcom do uszczelnienia ran powstałych po nacięciach tętnic i nakłuciach płuc. Teraz badacze mają zamiar przetestować swój wynalazek na ludziach.

źródło: Science Translational Medicine