Za 40 lat zabraknie czekolady? Nie wierz we wszystko, co piszą w sieci

Wnętrze restauracji Wedla
Wnętrze restauracji Wedla Albert Zawada/Agencja Gazeta
Za 40 lat na świecie zabraknie czekolady – alarmowały w ostatnich dniach media. Cóż okazuje się, że jednak to nie do końca prawda.

Alarmistyczne artykuły oparte były na raporcie National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) z 2016 r., w którym zostały zacytowane wyniki badań opublikowanych w 2014 r. przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC). Naukowcy ostrzegali w nich, że wskutek wzrostu globalnej temperatury o 2,1 °C do 2050 r, główni producenci kakao utracą znaczną część powierzchni upraw. Powód? Kakaowce są bardzo czułe na zmiany warunków klimatycznych. Z tego względu występują na niewielu obszarach, połowa produkcji czekolady przypada na Wybrzeże Kości Słoniowej, Ghanę i Indonezję.

Wnioski były niepokojące. Do 2050 roku mieliśmy pożegnać się całkowicie z kakaowcami, a o smaku czekolady będziemy mogli co najwyżej w przyszłości opowiadać swoim wnukom.

Głos w tej sprawie postanowili jednak zabrać badacze z Instytutu Innowacyjnej Genomiki UC w Berkeley. Wystosowany przez nich komunikat prasowy jest dużo bardziej stonowany.

– Naukowcy przewidują, że zmiany klimatyczne znacznie zmniejszą ilość gruntów nadających się do uprawy kakao w nadchodzących dziesięcioleciach, choć prawdopodobnie nie doprowadzą do ich całkowitej likwidacji – przewidują naukowcy.

Po chwili dodają jednak. - Ogromna większość kakao jest produkowana w Afryce Zachodniej i zmniejszenie powierzchni uprawnej może przyspieszyć rozprzestrzenianie się chorób.

Na ten problem pojawiła się już jednak recepta. – Opracowujemy technologie edycji CRISPR, aby zmienić DNA w roślinach kakao, aby stały się bardziej odporne na choroby wirusowe i grzybicze – opowiada Brian Staskawicz, profesor biologii roślin i mikroorganizmów w UC Berkeley.

źródło: innovativegenomics.org
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.