Polacy stają się hipochondrykami? „Łatwiej zaakceptować nam chorobę niż lenistwo”, twierdzi ekspertka

Dr Wieczorkowska zauważa, że co 5. Polak, który uważa się za chorego, oczekuje w związku ze swoją niedyspozycją ulgowego traktowania
Dr Wieczorkowska zauważa, że co 5. Polak, który uważa się za chorego, oczekuje w związku ze swoją niedyspozycją ulgowego traktowania 123rf.com
Polska badaczka przeprowadziła badania dotyczące wiedzy mieszkańców Łodzi i okolic na temat medykalizacji. Wnioski są niepokojące. Okazało się, że aż 90 proc. badanych stwierdziło, że w mediach poświęca się dzisiaj tematyce zdrowia dużo więcej czasu niż jeszcze kilkanaście lat temu. A to może mieć bardzo negatywne następstwa.

Termin medykalizacji został wprowadzony do obiegu przez Michela Foucalta w latach 60. ubiegłego wieku. Określa on proces, w którym służba zdrowia zaczyna zdobywać duży wpływ na to, co ludzie odbierają jako normalne procesy, a co zaczynają definiować jako chorobę.

Temat postanowiła zgłębić dr Magdalena Wieczorkowska z Zakładu Socjologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Z jej badań wynika, że mieszkańcy Łodzi i okolic dostrzegają korelację między rosnącym wpływem medycyny na nasze życie, a rolą mediów, które poświęcają tematyce zdrowia coraz więcej miejsca.

– Coś, co do tej pory było traktowane, jako normalne zachowanie, czy naturalny proces życiowy nagle zaczyna być traktowane, jako patologia medyczna, jest zaburzeniem, syndromem i zostaje poddane leczeniu – podkreśla badaczka w rozmowie z PAP-em.

Dr Wieczorkowska zauważa, że co 5. Polak, który uważa się za chorego, oczekuje w związku ze swoją niedyspozycją ulgowego traktowania. 70 proc. tłumaczy się natomiast chorobą, by zwolnić się od wykonywania obowiązków domowych.

– W zmedykalizowanym społeczeństwie łatwiej zaakceptować nam chorobę niż lenistwo, czy brak umiejętności. Stąd chętniej sięgamy po argument zdrowotny nawet, jeśli nie jest on prawdziwy – opowiada. Dodaje również, że część ankietowanych za choroby uznaje takie przypadłości jak łysienie (20 proc.), homoseksualizm (10 proc.) czy nieśmiałość (6 proc.)


źródło: Nauka w Polsce
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.