Z jakimi problemami najczęściej muszą mierzyć się drobni przedsiębiorcy – czyli mikrobiznes w Polsce

Własna firma to wyzwania, ale i szansa na rozwój
Własna firma to wyzwania, ale i szansa na rozwój fot. Pixabay
Prowadzenie własnej firmy, nawet małej, to marzenie wielu Polaków. Rzeczywistość jednak może okazać się niezwykle trudna i wiązać się z wieloma przeszkodami. Jednym z głównym problemów, z jakimi zmagają się właściciele małych i średnich przedsiębiorstw to utrata płynności finansowej. Ale tych bolączek niestety jest więcej, co nie znaczy jednak, że nie warto spróbować i założyć własnej firmy. Rozwiązań problemów też bowiem jest wiele.

Niejasne przepisy – problem dla przedsiębiorcy
Zawiłe przepisy dotyczące prowadzenia własnej działalności gospodarczej mogą przyprawić o ból głowy nie jednego przedsiębiorcę. Właściciel firmy nierzadko pełni wiele funkcji, jest szefem, ale i księgowym czy windykatorem. W tej sytuacji jednak najlepszym rozwiązaniem będzie wsparcie się pomocą z zewnątrz. Dobra księgowa wykluczy ewentualne błędy, które mogłyby powstać przy wypełnianiu PIT-u, a tym samym uchroni przed ewentualnymi karami ze strony urzędu skarbowego. Warto także samemu przyswoić najważniejsze swoje prawa i obowiązki. Lektury dużo można znaleźć na dedykowanych mikrobiznesowi stronach w Internecie czy poradnikach dla małych i średnich przedsiębiorców. Warto znać swoje obowiązki, ale i przywileje, by przełożyć to później na sukces swojej firmy.

Zatory w płatnościach
Jednym z największych utrudnień w prowadzeniu małego lub średniego przedsiębiorstwa są nieopłacone przez klientów faktury. Niestety jest to sytuacja bardzo częsta w polskich realiach. Zwlekanie z opłaceniem faktury to codzienność w mikrobiznesie. To ma oczywiste przełożenie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, które bez płynności finansowej może stanąć na skraju bankructwa. Rozwiązaniem może okazać się faktoring (np. firmy Finiata), dzięki któremu firma zewnętrzna opłaca regularnie wskazane przez właściciela firmy faktury, zapewniając mu tym samym płynność finansową. Przedsiębiorca ma zaś nawet do 120 dni na spłatę, w tym czasie może uzyskać od klienta pieniądze za wykonaną wcześniej pracę. Mikrofaktoring jest niezwykle prosty, bowiem wystarczy zarejestrować się na stronie, określić indywidualny limit faktoringowy i wybrać termin spłaty.

Tego typu rozwiązania ma wiele zalet dla małych i średnich przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak pozwala zachować tak istotną dla nich płynność finansową, która umożliwia nie tylko przetrwanie i funkcjonowanie firmy, ale także inwestowanie i dalszy rozwój, co z kolei umożliwia przetrwanie i wybicie się na rynku. Faktoring ponadto pozwala zachować dobrą reputację, gdyż chociażby przedsiębiorca nie zalega z pensjami ani niezbędnymi opłatami.
Wysokie koszty zatrudnienia pracowników
Dla wielu małych i średnich przedsiębiorców ogromnym problemem są wysokie koszty zatrudnienia pracowników. Umowa o pracę wiąże się z opłaceniem składek społecznych czy zdrowotnych, co wiąże się z dużym wydatkiem dla firmy. Do tego dochodzą jeszcze płatne urlopy. Sytuację tę można rozwiązać poprzez np. zatrudnienie osób powyżej 50. roku życia, w przypadku których jest skrócony okres opłacania przez pracodawcę chorobowego z 30 do 14 dni.


Dodatkowe koszty właściciel firmy musi ponosić także z tytułu dodatkowych szkoleń, jeśli chce posiadać wykwalifikowaną kadrę pracowników. Tu pomocne mogą okazać się tzw. webinaria, czyli szkolenia przez Internet. Są one profesjonalne, ale znacznie tańsze od zwykłych. Pozwalają również uzyskać pracownikom certyfikat poświadczający pozyskanie nowych umiejętności, co jest niezwykle istotne na rynku pracy, ale i podnosi wartość danej firmy.

Walka o klienta – nie zawsze równa

Wielkie przedsiębiorstwa rocznie inwestują setki tysięcy, jeśli nie miliony, złotych w reklamowanie swoich usług. Małe i średnie firmy nie mają szans z nimi konkurować na wielką skalę. Tu jednak z pomocą przychodzi Internet. Dziś bowiem większość klientów szuka usług właśnie drogą internetową. Wystarczy zainwestować w dobre pozycjonowanie, przygotowanie strony, by była ona zachęcająca dla odwiedzającego i ewentualnie raz na jakiś czas mały baner na wybranej stronie. Dobra strategia może naprawdę pomóc wybić się nawet małej firmie i zdobyć ważnego klienta w starciu ze znacznie większym od siebie przeciwnikiem.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Finiata

Trwa ładowanie komentarzy...