Żelki jednak nie poprawiają koncentracji. Urzędnicy bezlitośnie rozprawili się z popularną reklamą

UOKiK zdecydował, że za reklamę Magmisiów Aflofarm Farmacja Polska będzie musiał teraz słono zapłacić
UOKiK zdecydował, że za reklamę Magmisiów Aflofarm Farmacja Polska będzie musiał teraz słono zapłacić youtube.com/KinAds Broker Reklamy Kinowej
Rodzice przyprowadzają do szkolnej pedagog smutnego i rozkojarzonego syna. – Często przychodzą do mnie rodzice z dziećmi, które mają kłopoty z aktywnością fizyczną, koncentracją czy rozdrażnieniem. Wszyscy są zdziwieni, że przyczyną jest niski poziom magnezu u dzieci. Jak temu zaradzić? Podać dziecku Magmisie – tłumaczy w spocie kobieta. UOKiK zdecydował, że za tę reklamę Aflofarm Farmacja Polska będzie musiał teraz słono zapłacić.

Spoty reklamujące Magmisie, czyli żelki wzbogacone o magnez, były emitowane w telewizji od kwietnia 2016 roku do marca 2017 roku. UOKiK uznał, że sugerowanie widzom, że produkt jest w stanie rozwiązać problemy ich dzieci jest dużym nadużyciem. A o tym, że wielu z nich mogło tak pomyśleć świadczą wyniki badania TNS Polska – 92 proc. ankietowanych odbiorców uznało, że stan chłopca występującego w reklamie poprawia się po zjedzeniu żelków.



- Reklamy sugerowały, że powszechnym powodem kłopotów dzieci z aktywnością fizyczną, koncentracją czy rozdrażnieniem jest brak magnezu i że rozwiąże je podanie żelków. Tymczasem przyczyny tych problemów mogą być różne, podobnie jak sposoby ich rozwiązania, np. zmiana diety lub trybu życia, wizyta u lekarza. Przekaz reklamowy mógł się przyczynić do osłabienia czujności rodziców i zlekceważenia stanu dziecka – komentował Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wątpliwości UOKiK
To jednak nie koniec zarzutów. Urząd wytknął również producentowi, że ten nie informował należycie w reklamie, że Magmisie są suplementem diety, a nie środkiem spożywczym – komunikat pojawił się w trakcie spotu tylko na kilka sekund i, zdaniem UOKiK, nie dało się z nim zapoznać bez zatrzymania nagrania.

Urzędnikom nie spodobało się również to, że Aflofarm Farmacja Polska wykorzystał w reklamie autorytet pedagoga szkolnego. Z badań TNS Polska wynikało, że jego rekomendacja na ekranie przekonuje 68 proc. widzów. – Tymczasem pedagog nie ma kompetencji do udzielania porad leczniczych – zauważył UOKiK.

Skutek? Producent żelków musi zapłacić za wyemitowanie w telewizji (TVP1 i Polsat) oraz radiu (RMF FM, Radio ZET, Programy 1 i 3 PR) komunikatu mówiącego, że reklama Magmisiów mogła wprowadzać w błąd. Aflofarm ma również 2 tygodnie od momentu uprawomocnienia się decyzji na umieszczenie stosownej informacji na swoich stronach internetowych. Komunikat ma tam zawisnąć na kolejne 2 miesiące.

To nie pierwsza kara dla Aflofarmu. W listopadzie 2017 roku firma dostała niemal 26 mln złotych kary z powodu reklam suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior z 2015 i 2016 r. Spoty sugerowały, że mamy do czynienia z produktami, które mają właściwości lecznicze,a w rzeczywistości były to tylko zwykłe suplementy.
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...