Dają pięć tysięcy złotych na rękę, a mimo to trudno o chętnych. Ta branża ma prawdziwe kłopoty

Koszty zdobycia uprawnień pozwalających prowadzić ciężarówkę sięgają od 8 do 12 tysięcy złotych.
Koszty zdobycia uprawnień pozwalających prowadzić ciężarówkę sięgają od 8 do 12 tysięcy złotych. Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta
100 tysięcy kierowców – takie są potrzeby branży logistycznej i transportowej. Z raportów „Barometr zawodów 2018” i „Rynek pracy kierowców w Polsce 2016” wynika jednak, że ta luka nie zostanie prędko zapełniona: potencjalni chętni muszą zmierzyć z kosztami wejścia do zawodu, a proponowane wynagrodzenia – wcale nie takie niskie – najwyraźniej nie są satysfakcjonujące. W Polsce jest zaledwie sześć powiatów, w których liczba chętnych odpowiada liczbie wakatów.

Analitycy PwC, którzy przygotowali drugi z wymienionych wyżej raportów, przewidują, że luka będzie rosła. Do 2025 r. może sięgnąć 300 tysięcy wakatów. – Dzisiaj wiemy, że wykorzystanie potencjału rozwojowego Polski wymaga kształcenia nie tylko w „zawodach przyszłości”, ale i w zakresie bardziej powszechnego zawodu kierowcy – cytuje głównego doradcę ekonomicznego PwC, prof. Witolda Orłowskiego, portal pulshr.pl.

Szacunkowo w Polsce jest od 600 do 650 tysięcy zawodowych kierowców, spośród których ponad pół miliona może prowadzić ciężarówki. W branży jest niemała rotacja: co roku na ten rynek wchodzi 35 tys. osób, ale też z zawodu odchodzi około 25 tysięcy. Żeby relatywnie szybko uzupełnić niedobór trzeba byłoby jednak wprowadzać na rynek pracy po 60 tys. kierowców rocznie. Próby ściągania chętnych z Ukrainy nie są w tym przypadku nazbyt udane.

Życie kierowcy nie jest usłane różami, to jasne. Koszty zdobycia niezbędnych uprawnień wahają się – w zależności od regionu – od 8 do 12 tysięcy. Praca często nie sprzyja domatorom, wymaga koncentracji i uwagi, czasem potrafi szarpać nerwy. Z drugiej jednak strony, nie ma na co narzekać – z danych specjalistycznego portalu trans.info, poświęconego zagadnieniom logistyki i transportu, wynika, że „mediana płacy dla kierowcy z prawem jazdy kategorii C+E w transporcie międzynarodowym wynosi 7300 zł brutto, czyli 5153 zł na rękę”, jak podkreśla portal. Na dodatek, przy obecnych uwarunkowaniach, zapewne dalej będzie rosła.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.