Kina to siedliska groźnych bakterii. Oto miejsca, na które należy szczególnie uważać

Napoje i dodawany do nich lód z brytyjskich sieci kinowych to siedlisko bakterii.
Napoje i dodawany do nich lód z brytyjskich sieci kinowych to siedlisko bakterii. Fot. 123rf.com
Naukowcy zajmowali się już najróżniejszymi miejscami, w których spędzamy wiele czasu: od toalety po biurko i klawiaturę komputera. Do grona tych, w których ryzyko dla zdrowia jest największe, należałoby dodać też sale kinowe. Tak przynajmniej wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii.

Bezpieczeństwem sal kinowych postanowili zająć się autorzy programu telewizji BBC „One Watchdog”. Pod lupę wzięto na początek napoje z trzydziestu sal kinowych, należących do trzech największych sieci na Wyspach – Cineworld, Odeon oraz Vue. Odkryto, że w co czwartym kinie poziom bakterii w napojach dalece przekraczał normy bezpieczeństwa, w dwóch napojach natrafiono na ślady bakterii Salmonella, a w uchwytach na kubki bakterię powodującą listeriozę. Dodatkowo badano też tkaniny siedzisk i kostki lodu.

Wnioski badaczy, które streszcza gazeta „Fakt”, mogą jeżyć włos na głowie: w czterech z 10 kin Cineworld natknięto się na napoje zawierające 70-krotnie więcej bakterii niż dopuszczają normy, a jeden z napoi sprzedanych w Vue zawierał 100-krotność liczby uważanej za dopuszczalną. Za to dwa napoje z sieci Odeon były prawdziwymi bombami biologicznymi – w nich normy zostały przekroczone 10 000 razy. Analogicznie było z lodem – zanieczyszczony lód znaleziono w dziewięciu kinach, a w Odeonie liczba bakterii w lodzie pobiła rekord – 10 mln bakterii w jednym mililitrze.

Choć siedzenia i uchwyty na napoje nie były wcale czystsze, naukowcy podkreślają, że nie należy na nie patrzeć z równą obawą. Bakterie, które znajdują się w tych miejscach, raczej nie dostaną się do ust użytkowników – a w każdym razie, trzeba byłoby się mocno napracować, żeby mieć do czynienia z konsekwencjami bakterii, które się tam znajdowały.


Badacze są przeświadczeni, że kluczowy problem tkwi w podejściu sieci do higieny. Zarówno właściciele sieci, jak i menedżerowie nie przywiązują do tych kwestii większej uwagi – choć w odpowiedzi na program BBC podkreślono, że we wszystkich sieciach są rygorystyczne procedury w tym zakresie. W Odeon i Cineworld siedzenia, uchwyty i dozowniki do napojów są czyszczone codziennie, maszyny do lodu – opróżniane i myte co tydzień. Sieć Cineworld dodała, że „uzyskuje od władz lokalnych maksymalny poziom higieny wynoszący pięć”.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.