PiS realizuje stary pomysł PO? Wrzawa wokół Centralnego Portu Lotniczego

Czy to Platforma Obywatelska wymyśliła Centralny Port Lotniczy? Gdzie tam - uznali, że to za drogie i się nie opłaci
Czy to Platforma Obywatelska wymyśliła Centralny Port Lotniczy? Gdzie tam - uznali, że to za drogie i się nie opłaci Foto: Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
Centralny Port Lotniczy: kiedy ruszy? Na Twitterze robi furorę tekst z 2011 roku, pod wiele mówiącym tytułem „Grabarczyk obiecuje Centralny Port Lotniczy”, znaleziony w archiwum "Newsweeka". To zapis konferencji ówczesnego ministra infrastruktury, na którym przyznaje, iż warto byłoby zbudować wielkie lotnisko w samym sercu Polski.

Według komentatorów z prawej strony dowodzi to hipokryzji dzisiejszej opozycji – skoro PO sama obiecywała megalotnisko, to nie powinna teraz protestować przeciw jego budowie. Tekst w "Newsweeku" ma podkreślać tę tezę. Inni komentujący przytomnie zauważają, że przecież za czasów, gdy Platforma była u sterów władzy, ta inwestycja była co najwyżej rozważana.
Rację mają i jedni, i drudzy. Faktycznie idea budowy Centralnego Portu Lotniczego jest w Polsce znana od wielu lat, prawdopodobnie pojawiła się już w 1974 roku. I co jakiś czas prowadzone są analizy opłacalności takiego przedsięwzięcia. W 2011 roku zwolennikiem budowy CPL był minister Grabarczyk. Jego zapału nie podzielała reszta członków rządu i plan realizacji takiej inwestycji upadł.

Ale kto wtedy był "za"?
Warto też zauważyć, że Cezary Grabarczyk jest łodzianinem, dlatego też przybliżenie dużego lotniska do tego miasta mogło mu się wydawać dobrym pomysłem. Jego następca, Sławomir Nowak, w 2012 stwierdził, że budowa CPL nie będzie potrzebna w przeciągu najbliższych 20 – 30 lat.
Co ciekawe, poparcia dla idei budowy CPL nie wyrażała ówczesna opozycja, czyli przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości, którzy dziś zapowiadają budowanie megalotniska w okolicach Baranowa przy autostradzie A2. W końcu zwyciężyła idea wspierania lokalnych portów lotniczych – na przykład Modlina.

Minister Grabarczyk w 2011 roku twierdził, że liczba pasażerów w Polsce w roku 2015 przekroczy 30 mln i że jest to granica ich wydolności. Okazuje się jednak, że w 2017 wszystkie lotniska w Polsce obsłużyły prawie 40 mln pasażerów i spokojnie dają sobie radę z taką liczbą ludzi. Wiele lotnisk ma jeszcze potencjał rozwoju – jak choćby Modlin, o którego rozbudowę walczą samorządowi inwestorzy, czy Radom, dziś praktycznie nieczynny i notujący straty.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.