Ta branża w Polsce tonie w długach. Chodzi o prawie miliard złotych

Branża hotelowa boryka się z astronomicznymi długami. Własny hotel to trudny biznes
Branża hotelowa boryka się z astronomicznymi długami. Własny hotel to trudny biznes fot. Jan Jurczak / Agencja Gazeta
Ponad 970 mln zł długów - tak po pierwszym kwartale 2018 r. wyglądało łączne zadłużenie 779 polskich hotelarzy, jak wynika z najnowszych danych. Ponad 90 proc. wartości nieopłaconych zobowiązań to raty kredytów.

Dane pochodzą z raportu „Sytuacja na rynku hotelowym. Pełne obłożenie” przygotowanego przez BIG InfoMonitor i Profitroom, o którym pisze Stooq.pl. Jak tłumaczy w raporcie prezes BIG InfoMonitor, Sławomir Grzelczak, biznes hotelarski, choć coraz atrakcyjniejszy dla inwestorów, prosty w obsłudze nie jest.

– Nie jest to działalność łatwa, wymaga specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia. Dodatkowe ryzyko stanowi trwający w branży boom inwestycyjny – wyjaśnia.

Długi branży hotelarskiej
Z danych wynika, że z zadłużeniem boryka się co 11. przedsiębiorstwo hotelarskie. Na jedną firmę w tym sektorze przypada ponad 1,2 mln zł długów, z czego ponad 90 proc. to nieuregulowane raty kredytów. W raporcie mowa o zobowiązaniach nieopłaconych przez co najmniej 30 dni po terminie na minimum 500 zł.

Najwięcej zadłużonych hoteli jest w województwie mazowieckim (131 firm), zaś pod względem wysokości długów w branży hotelarskiej pierwsze jest województwo łódzkie (łącznie 301,4 mln zł).

Na zaoszczędzenie trochę grosza i zredukowanie długów dobrym pomysłem dla hoteli może być rezygnacja z plastikowych buteleczek z szamponami, odżywkami i żelami do mycia. Takie rozwiązanie wprowadził amerykański Mariott, który tłumaczy swoją decyzję pobudkami ekologicznymi. Niemniej dzięki temu ruchowi przeciętny hotel zaoszczędzi nawet 2 tys. dolarów rocznie.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.