Jeśli ktoś da ci taką radę, powiedz mu, żeby sobie darował. To może zaszkodzić

Rada "Podążaj za swoją pasją" może przynieść więcej szkody, niż pożytku
Rada "Podążaj za swoją pasją" może przynieść więcej szkody, niż pożytku flickr.com / fot. Steven Worster / CC BY-ND 2.0
Znajdź swoją pasję. Taką radę serwują liczne poradniki, mówcy motywacyjni, a nawet nauczyciele czy rodzice. Oczywiście robią to w dobrej wierze. Tymczasem taka wskazówka jest zwyczajnie zła, a nawet może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Twoja pasja nie czeka na odkrycie. To nie jest tajemnicza siła, która usunie wszystkie przeszkody na twojej drodze. Hasło „odkryj swoją pasję” zmiażdżyli naukowcy z uniwersytetów Yale i Stanford.

Pasja, hobby, żywioł
Badacze chcieli sprawdzić, czy uważamy nasze zainteresowania za niezmienne, czy raczej rozwijające się w czasie. Zapytali ankietowanych, czy zainteresowania są w nas, czekając na uwolnienie, czy może zainteresowania rozwija się poprzez wytrwałość i inwestowanie.

Okazało się, że ludzie, którzy uważają, że pasja to coś, co się ujawnia, są mniej ciekawscy i zmotywowani niż ci, którzy żywią przeświadczenie, że zainteresowania to proces, który podlega rozwijaniu. Co więcej, ci drudzy okazują się szczęśliwsi i odnoszą większe sukcesy.

– Rodzice, nauczyciele i pracodawcy mogą wydobyć z człowieka o wiele więcej, jeśli zasugerują mu, że zainteresowania się rozwija, a nie gdzieś znajduje. Mówienie ludziom, aby znaleźli swoją pasję sugeruje im, że ta pasja tylko czeka, by ją wydobyć i zrobi za nas lwią część roboty – tłumaczy jeden z badaczy Paul O’Keefe.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.