Rząd żąda donosów. Chce, by mali dostawcy skarżyli się na sieci handlowe

Producenci żywności za rzadko skarżą się na duże sieci, rząd chce to zmienić
Producenci żywności za rzadko skarżą się na duże sieci, rząd chce to zmienić Foto: Marcin Tomalka / Agencja Gazeta
Liberalizacja zasad dotyczących donoszenia na nieuczciwe praktyki dużych odbiorców – to plan rządu na zwiększenie liczby skarg. Dotychczasowe prawo, uchwalane w pośpiechu, okazało się martwe.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało projekt nowelizacji ustawy dotyczącej skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o to, by mali dostawcy nie bali się alarmować urzędu, gdy duży odbiorca żywności próbuje ich wykiwać – pisze Puls Biznesu.

Wyniki przeprowadzonych kontroli
W tym celu chce znieść kilka istotnych ograniczeń w przepisach. Do tej pory donosy nie mogły być anonimowe, a podmioty musiały spełniać odpowiednie warunki finansowe (np. 50 tys. zł obrotów między stronami w okresie 2 lat i 100 mln zł obrotów odbiorcy). Zawiadomienia będzie też mógł składać praktycznie każdy.

Poprzednia ustawa weszła w życie ponad rok temu. Miała eliminować takie zjawiska, jak narzucanie odległych terminów płatności, wymuszanie niskich cen i dodatkowych opłat (np. osławionego półkowego).

Okazało się, że to prawo nie działa, bo do UOKiK wpłynęło ledwie 38 skarg. Na dodatek w wyniku przeprowadzonych kontroli nikt nie został ukarany. Tylko jedna firma skupująca marchew została zobowiązana do zaprzestania nagannej praktyki.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.