By komunikaty dotyczące innowacyjnych rozwiązań nie zaginęły w lawinie mniej istotnych (ale bardziej chwytliwych) informacji, trzeba umieć je przekazywać. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nagrodziło zwycięzców konkursu Innowacja Plus, którzy błysnęli skutecznymi i ciekawymi formami promocji projektów badawczo–rozwojowych.
– Przez ten konkurs chcieliśmy pokazać, że ciekawa, skuteczna i precyzyjnie adresowana promocja pomaga we wdrażaniu i komercjalizacji projektów badawczo–rozwojowych. Często decyduje też o sukcesie całego przedsięwzięcia. Dlatego tak bardzo zależy nam na tym, by beneficjenci środków unijnych podchodzili do tego obowiązku w sposób nowatorski i przemyślany – powiedziała laureatom wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Iwona Wendel.
Cechy dobrego produktu
Projekty wszystkich wyróżnionych firm odznaczały się świetnym dopasowaniem materiałów i komunikatów do określonej grupy docelowej. Większość z nich cechował także spójny przekaz i nowoczesne elementy graficzne.
Najlepsze w mówieniu o własnych dokonaniach okazało się Wrocławskie Centrum Badań EIT+, które otrzymało nagrodę za promocję projektu „Biotechnologie i zaawansowane technologie medyczne – BioMed.” Komisja była szczególnie pod wrażeniem spójnej strony wizualnej projektu, który komponuje się ze wszystkimi komunikatami EIT+.
Przystępnie = dobrze
Drugie miejsce przypadło grupie K2 za promocję usługi Oktawave. Firmie udało się przedstawić skomplikowany system chmur obliczeniowych w przystępny sposób, który jasno tłumaczył jego możliwości. Ostatnie miejsce na podium zajęła Politechnika Warszawska. Na uwagę zasługuje fakt, że w tym przypadku tylko jedna osoba odpowiadała za wszystkie komunikaty dotyczące zgłoszonego projektu bioimplantów dla potrzeb leczenia ubytków tkanki kostnej u chorych onkologicznych.
Komisja postanowiła wyróżnić jeszcze dwie firmy: Metal–Master Sylwia Ładzińska za promocję projektu opracowania i wdrożenia do produkcji małych samolotów odrzutowych, a także Przedsiębiorstwo Produkcyjno–Usługowe INTERMET za komunikację dotyczącą systemu zapór inżynieryjnych Protector.
Jak promować naukę
Zaprezentowane projekty badawczo–rozwojowe nie wydają się wdzięcznymi tematami do promowania. Jednak właściwe ich przedstawienie często jest konieczne, by innowacje znalazły dla siebie zastosowanie. Nowatorskie rozwiązanie może przejść niezauważone, jeśli nie dowiedzą się o nim odpowiednie osoby. Stąd pomysł wyróżniania projektów, które wyjątkowo dobrze poradziły sobie z promocją i które mogą stanowić przykład dla innych przedsiębiorstw i placówek naukowych.
Wszystkie oceniane projekty były beneficjentami Programu Innowacyjnej Gospodarki. Trzy z nagrodzonych projektów (EIT+, Metal-Master i Politechnika Warszawska) są beneficjentami Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.