
Około 20 mln złotych miesięcznie – tyle, szacunkowo, wart jest rynek domen internetowych w Polsce. Do tej pory gros tych pieniędzy trafiał do NASK i kilku firm, które od lat dzielą między siebie największe kawałki rynkowego tortu. Na rynek, póki co globalny, wchodzi jednak Google Domains. Dla polskich firm to może być wielkie zagrożenie, bo gigant z Mountain View już nie raz pokazał, że potrafi wejść na jakiś rynek i po prostu go przejąć.
Kupno i sprzedaż domen, do 100 adresów e-mail i jak by tego było mało – narzędzia do budowania witryn internetowych. Tak, w skrócie, wygląda Google Domains, które aż do tej pory było w fazie testów – usługę udostępniano tylko na specjalne zaproszenie. Teraz firma Siergieja Brina i Erica Schmidta uruchomiła wersję beta Domains w USA.
Obecnie mamy już ponad 2,4 mln domen z końcówką .pl, a tylko w trzecim kwartale 2014 roku przybyło ich ok. 26 tysięcy. To o 12 tysięcy więcej niż w analogicznym okresie roku 2013. Jednocześnie odnowiono 60,23 proc. istniejących domen, co z kolei jest wzrostem o 0,3 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału.
Brak konkretnych liczb w tym przypadku nie dziwi Korneliusza Wieteski, założyciela strony domeniarstwo.pl. Przychody firm zajmujących się sprzedażą domen są bowiem zazwyczaj niejawne. Podobnie jest na rynku wtórnym domen, czyli tym, gdzie odsprzedaje i wykupuje się już istniejące domeny.
Najdroższe (jawne) sprzedaży domen w 2014 r.
1. NowySamochod.pl - 30 750 zł
2. Obraczki.pl - 18 500 zł
3. Ann.pl - 17 500 zł
4. Aplikacje.pl - 17 500 zł
5. Flipkart.pl - 14 665 zł
6. Ursus.pl - 12 915 zł
6. BM.com.pl - 12 300 zł
7. Wygraj.pl - 9900 zł
8. ZM.pl - 9000 zł
9. Meblownia.pl - 8610 zł
10. Brunner.pl - 8500 zł
Czytaj więcej
Co ważne, rejestracja i utrzymywanie domen we wspomnianym bilansie stanowiło jedynie 5 mln złotych – czyli biznes robi się na czymś innym. Na czym?
Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych kwartałach będziemy notować trwały, dynamiczny przyrost liczby abonentów oraz najwyższe na rynku wzrosty w kategorii rejestracji nowych domen .pl. To dla nas doskonała prognoza na przyszłość.
Mimo dobrych perspektyw i dużej skali w branży, Korneliusz Wieteska nie spodziewa się, by Google miał szybko zagrozić rodzimym firmom. Ceny rejestracji i odnawiania domen ustalane przez NASK powodują bowiem, że domeny z końcówką .pl nie są zbyt konkurencyjne globalnie.
