3357 osób zginęło na polskich drogach w samym 2013 roku. Ponad 35 tysięcy wypadków skutkowało też 44 tysiącami rannych. Polska może „pochwalić się” jedną z najwyższych liczb wypadków i kolizji wśród państw Unii Europejskiej. Sytuację na polskich drogach poprawić ma nowe przedsięwzięcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W nowym konkursie na badania dotyczące innowacji drogowych przeznaczono 50 milionów złotych.
Przedsięwzięcie ma poprawić bezpieczeństwo na drogach i efektywność systemu zarządzania ruchem, a także wypracować normy planowania i projektowania budowy oraz eksploatacji dróg. Wnioski zgłaszać mogą polskie jednostki lub konsorcja naukowe. Wnioski zgłaszać można od 10 lutego bieżącego roku, a zwycięzcy wybrani zostaną w kwietniu. Na jeden projekt przypadają maksymalnie trzy miliony złotych.
Droga do nauki
Projekty badawcze mają dotyczyć jednej z czterech głównych kategorii:
- Technologia budowy oraz remontu dróg i obiektów inżynierskich
- Przygotowanie i realizacja inwestycji drogowych w oparciu o najefektywniejsze metody badawcze
- Wyposażenie dróg i otoczenia
- Metodyka projektowania i zarządzania siecią drogową
Konkretniejsze cele i przykłady badań znaleźć można w założeniach przedsięwzięcia. Są to na przykład: wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu, ochrona przed hałasem drogowym, zasady prognozowania ruchu drogowego, urządzenia bezpieczeństwa, optymalne rozwiązania inżynieryjne dotyczące bezpieczeństwa na drogach krajowych.
Środki na bezpieczeństwo
Pieniądze z NCBR mają służyć dofinansowaniu badań. Środki GDDKiA przeznaczono z kolei na wynagrodzenia za wykonanie prac w ramach realizacji projektu. – Podstawowym ryzykiem jest nieosiągnięcie przez wykonawców założonych celów, czyli wypracowanie modeli lub opracowań, które nie przyczyniają się do poprawy dotychczas stosowanych rozwiązań – czytamy z założeniach programu. Obie instytucje zaznaczają jednak, że jakiekolwiek wyniki badań stanowić będą wartość dodaną dla GDDKiA.
By zmniejszyć ryzyko niepowodzenia jednostek naukowych będę one miały do osiągnięcia regularnie kamienie milowe badań, a „decyzja o kontynuowaniu poszczególnych projektów będzie podejmowana jedynie w przypadku uzyskania pozytywnej oceny postępu merytorycznego w projekcie.”