Naukowcy z Narodowego Centrum Badań Jądrowych chcą, by szkoły ponadgimnazjalne kształciły techników niezbędnych w elektrowniach jądrowych: nukleoników, chemików i elektroników jądrowych. Podręczniki są już opracowane, a szkoły chętne do współpracy.
Naukowcy z Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ wspólnie z grupą nauczycieli z województwa mazowieckiego postanowili wykształcić techników w nowych zawodach. Pierwsze trzy szkoły wyraziły chęć w uczeniu przyszłych techników nukleoników, chemików i elektroników jądrowych, a instytut jest gotowy na przyjmowanie praktykantów.
Testowane na uczniach
W ramach programu „Szkoła z przyszłością” Dział Edukacji i Szkoleń NCBJ opracował podstawę programową oraz podręcznik i ćwiczenia do nauczania nukleoniki, czyli nauki związanej z badaniami jądra atomowego. Program był testowany w kilku mazowieckich szkołach a w zajęciach pozalekcyjnych brało udział 150 uczniów. Połowa z nich odbyła również praktyki w instytucie. Teraz NCBJ razem z partnerem projektu - Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, prowadzi rozmowy z dyrektorami i nauczycielami szkół o efektach uzyskanych w projekcie i możliwościach ich wdrożenia
Nad programem pracowano 2,5 roku, zanim materiały dydaktyczne przetestowano na uczniach, przeszkolono trzydziestu nauczycieli z podwarszawskich szkół. – Od początku pracowaliśmy razem. My dawaliśmy materiały, a nauczyciele sprawdzali czy nasza praca ma sens – śmieje się Marcin Sadowski, kierownik projektu. Okazało się, że sens ma – uczniowie sami garnęli się do nowych lekcji, mimo że odbywały się popołudniami lub w weekendy.
Będzie elektrownia, będzie nowa szkoła
Przyszli technicy uczyliby się wszystkiego, co jest związane z energią i jej przemianami, budową atomu i jądra atomowego, promieniowaniem i jego właściwościami, źródłami promieniowania i jego oddziaływaniem na organizmy żywe. Swój blok miałoby też zastosowanie promieniowania jonizującego, jego pomiary i opracowywanie wyników.
Dzięki nim można by było kształcić specjalistów np. dla Polskiego Programu Energetyki Jądrowej. – Mamy nadzieję, że teraz, kiedy polski rząd realizuje program budowy pierwszej elektrowni jądrowej, nasza praca posłuży Ministerstwu Gospodarki oraz Ministerstwu Edukacji Narodowej do wypracowania przyszłościowych metod kształcenia techników – podkreśla pomysłodawca projektu „Szkoła z przyszłością” prof. Ludwik Dobrzyński, dyr. Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ.
Profesor przypomina też, że zawody takie jak technik nukleonik, technik chemik jądrowy i technik elektronik jądrowy przestały istnieć wraz z zaprzestaniem budowy elektrowni jądrowej w Żarnowcu. – Budując elektrownię trzeba pamiętać, że przynajmniej połowa jej pracowników to właśnie technicy – przypomina prof. Dobrzyński.