Na Uniwersytecie Opolskim ruszyły właśnie trzy nowe kierunki w ramach tak zwanego dualnego systemu edukacyjnego. W ciągu semestru studenci przez dwa tygodnie są na uczelni, a przez dwa kolejne pracują w firmach z branży zgodniej z ich kierunkiem studiów.
System obopólnych korzyści
Na Zachodzie system dualny znany jest od dziesięcioleci, głównie w Niemczech, za sprawą Duale Hochschule Baden-Württemberg. W latach 90. ten typ nauki zdobywał popularność również we Francji. W Opolu pierwsze studia dualne ruszyły kilka miesięcy temu na kierunku „języki obce w turystyce”
System dualnego nauczania wydaje się idealnie skrojony na obecne czasy, gdy zewsząd słyszymy, że studia nie gwarantują pracy, a studenci muszą szukać zatrudnienia w branżach niezwiązanych ze swoim wykształceniem. Na czym polega? W uproszczeniu, studenci jednocześnie są studentami i pracownikami wybranej firmy, z którą uczelnia podpisała umowę. Część czasu spędzają na uczelni, gdzie poznają teorię, a część już w firmie, gdzie uczą się, jak ta teoria wygląda w praktyce.
2 tygodnie nauki. 2 tygodnie pracy
Uniwersytet Opolski zdecydował się na działanie w systemie: 2 tygodnie nauki / 2 tygodnie pracy. To inaczej niż na przykład w Badenii-Wirtembergii, gdzie studenci najpierw przez 3 miesiące uczęszczają na zajęcia, a następnie przez 3 miesiące pracują. – Ten podział w DHBW wynika m.in. z faktu, że spora część studentów zatrudniania jest daleko od miejsca studiów – mówi Marcin Miga, rzecznik Uniwersytetu Opolskiego. Z kolei polskie przedsiębiorstwa nie zgadzały się na to, by studenci byli nieobecni w firmie przez 3 miesiące. Niektórzy chcieli nawet, by naukę i pracę podzielić wewnątrz jednego tygodnia (np. 2 dni nauki i 3 dni pracy). – Wszystko zależy jednak od specyfiki branży i wielkości przedsiębiorstwa – tłumaczy Miga.
Środowisko w Opolu
Na razie naUniwersytecie Opolskim wybrano cztery kierunki jako te, w których zastosowane nauczanie dualne. Są to: języki obce w turystyce, ochrona środowiska, inżynieria środowiska, odnawialne źródła energii. Dlaczego te? – Usługi turystyczne stanowią kluczowe obszary rozwoju regionu województwa opolskiego – mówi Miga. – Tutaj też siedziby mają największe w kraju firmy turystyczne – dodaje.
W województwie opolskim działają już projekty dotyczące ekologii: optymalizacja zarządzania zasobami wody, lepsze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, poprawa efektywności energetycznej, racjonalne gospodarowanie odpadami, zwiększenie powierzchni obszarów zielonych, ochrona środowiska i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów. – Dlatego potrzebujemy absolwentów uczelni z kierunków „ochrona środowiska”, „inżynieria środowiska” czy „odnawialne źródła energii”. Wynika również z założeń Strategii „Europa 2020" – tłumaczy Miga.
Projekt jest na razie w fazie pilotażowej i ma na celu wypracowanie modelu, który będzie wdrażany przy uruchamianiu innych kierunków w systemie dualnym. Następne kierunki mają zależeć już od chętnych przedsiębiorców.
Aaaaby znaleźć pracę
W przypadku specjalności „Języki obce w turystyce", gdzie przyjęto 30 osób, wszyscy studenci byli zatrudnieni. W przypadku kierunków „ochrona środowiska”, „inżynieria środowiska” i „odnawialne źródła energii” ok. 1/3 studentów jest zatrudniona, a pozostała część odbywa bezpłatne staże. – Jeśli student w trakcie studiów znajdzie jednak zatrudnienie w branży, to staż zostaje automatycznie przerwany, a część praktyczna studiów jest kontynuowana u pracodawcy – mówi Miga. Na koniec studenci otrzymują opinię od pracodawcy,a staż wlicza się do punktów ECTS wymaganych w ramach studiów.
Dualne studia oferuje również Politechnika Poznańska. System obejmuje kierunki „Automatyka i Robotyka” oraz „Mechanika i Budowa Maszyn”, a partnerami studiów dualnych są tam Volkswagen, Solaris, Phoenix Contact Wielkopolska czy Ster.
Studia w tym systemie można odbyć też w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie. – W lutym tego roku pierwsi absolwenci kierunku elektrotechnika, specjalności elektromechatronika odebrali dyplomy inżynierskie. Wszystkie firmy zatrudniające studentów podczas studiów zaproponowały im pracę po zakończeniu kształcenia – informuje Damian Kędziora, Kierownik Działu Studiów i Doskonalenia Zawodowego w PWSZ Leszno. Obecnie można zapisać się tam również na studia tego typu na kierunku budownictwo.
Od czterech lat studia dualne to także część ofety Akademii Leona Koźmińskiego. – Każdy semestr podzielony jest na trzymiesięczną część akademicką oraz trzymiesięczną część praktyczną. Pierwsze trzy moduły akademickie realizowane są w Mannheim, a trzy kolejne w Warszawie. Absolwenci otrzymują dwa dyplomy: jeden wydany przez ALK, a drugi przez DHBW. W roku 2014 pierwsi absolwenci ukończyli program – mówi Marcin Matyja, Koordynator Programów Międzynarodowych Akademii Leona Koźmińskiego.