Nawet w grach planszowych znajdzie się miejsce na innowacje. Wcześniej o Polakach było pod tym względem głośno z okazji premiery kostki Dice+ do gry na tabletach. Teraz ruszyła internetowa zbiórka na pierwszą, polską grę planszową korzystającą z rzeczywistości rozszerzonej. Odbudowujemy w niej powojenną Warszawę.
Nie jesteś fanem Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie? Często narzekasz na infrastrukturę w Warszawie? Chciałbyś żeby dwie linie metra powstały już kilkadziesiąt lat temu? Dzięki grze „Odbudowa Warszawy 1945-1980” będziesz mógł po swojemu zaprojektować miasto. Po swojemu, ale mając oczywiście na uwadze wygraną z przeciwnikiem.
Debiut na planszy
Za projekt gry odpowiedzialni są Piotr Grzymisławski i Łukasz Szopka. Panowie znają się od dziecka i od dziecka razem grali w gry planszowe. „Odbudowa Warszawy 1945-1980” to jednak ich autorski debiut. Wcześniej bawili się samemu udoskonalając istniejące już tytuły, np. tworząc własne karty postaci w popularnej w Polsce „Magii i Miecz”.
Z wywiadu jaki przeprowadziła z autorami gry Anna Polkowska ze strony Board Game Girl dowiadujemy się, że Szopka na co dzień pracuje w biurze projektowym instalacji sanitarnych, a także jako fotograf i montażysta filmowy. Grzymisławski to z kolei freelancer, który większość projektów wykonuje dla teatru. – Byłem krytykiem, producentem teatralnym, redaktorem, ostatnio dramaturgiem – mówi w rozmowie z Polkowską. Nad projektem gry pracowali od 2011 roku, po godzinach omawiając poszczególne elementy rozgrywki.
Grzymisławski i Szopka postanowili zrobić grę o odbudowie stolicy, mimo że obaj pochodzą z Poznania. W wywiadzie dla Board Game Girl zaznaczają, że nie chodzi tu konkretnie o miasto, a proces odbudowy. Pierwszą inspiracją twórców była książka „Źle urodzone” Filipa Springera o architekturze PRL-u.
Zasady gry
W grę może naraz grać od 3 do 5 osób. W poszczególnych etapach gry trzeba będzie realizować różne zadania związane ze zmieniającą się sytuacją polityczną, ekonomiczną czy tendencjami w architekturze. – W grze „Odbudowa Warszawy 1945-1980” gracze mają również do swojej dyspozycji projekty nigdy niezrealizowane, zarówno te z planu sześcioletniego jak i z późniejszych koncepcji urbanistycznych. W grze pojawia się także element futurystyczny - dla graczy dostępne są projekty dwóch linii metra – informuje jeden z oficjalnych komunikatów Fabryki Gier Historycznych, wydawcy gry.
Wygrana zależy od umiejętnego pozyskiwania surowców (z gruzów lub funduszy społecznych), umieszczania obiektów na planszy i delegowania robotników. Ważne, by w trakcie gry utrudniać pracę swoim rywalom. Za każdy wybudowany obiekt gracz otrzymuje punkty. Na koniec rozgrywki gracze otrzymają dodatkowe punkty zwycięstwa zależnie od tego, z jakimi budynkami sąsiadują wybudowane przez nich obiekty.
Nowoczesna technologia na stole
W „Odbudowie Warszawy 1945-1980” wykorzystano również nowoczesną technologię. Dzięki darmowej aplikacji ściągniętej ze strony Fabryki Gier Historycznych budynki z kart będzie można obejrzeć na ekranie smartfona lub tabletu. Wszystko za sprawą rozszerzonej rzeczywistości.
Zbiórka funduszy na platformie wspieram.to oprócz wydania gry, posłuży właśnie stworzeniu aplikacji mobilnej. Odpowiedzialny będzie za nią Łukasz Seferyniak z Pacamery.
Twórcy chcą konsultować wiele elementów z potencjalnymi graczami. Gdy kilka dni temu na forum gry-planszowe.pl pokazali pierwszą wersję pudełka spotkali się z wieloma negatywnymi komentarzami. Dlatego przygotowali jego nową wersję. Podobnie ma być w przypadku gotowej planszy i innych elementów.