Do sądów w Polsce trafiają rocznie miliony spraw, tymczasem prawo to jeden z najrzadziej poruszanych do tej pory przez start-upy obszarów. Zwykli obywatele nie wiedzą często, do kogo zgłosić się po pomoc, a przede wszystkim - czy muszą na prawnika wydać tysiące złotych. SpecPrawnik ma te problemy rozwiązać i wskazać każdemu najlepszego specjalistę.
Mało kto zdaje obie sprawę z tego jak przydatne mogą być usługi prawne, bo sami rzadko z nich korzystamy. – Prawnicy to trochę zaniedbana branża, która opiera się nowym technologiom – mówi Katarzyna Abramowicz, radca prawny z wieloletnim doświadczeniem zarówno w agencjach rządowych, jak i sektorze prywatnym, współzałożycielka serwisu SpecPrawnik.pl.
Biznes internetowy
Katarzyna Abramowicz wraz z ojcem Zbigniewem Abramowiczem, zakładali pod koniec ubiegłego wieku spółkę DialCom, a następnie DialCom24. Pan Zbigniew jest informatykiem. Razem tworzyli serwisy internetowe ułatwiające codzienne życie. W 2003 roku wystartowały www.bilety24.pl, gdzie każdy przez internet mógł kupić bilety na imprezy kulturalne.
W 2004 powstały www.przelewy24.pl do płatności internetowych, np. w sklepach on-line. W portfolio mają również serwis ogłoszeń prasowych i stronę umożliwiającą zdalne uczestnictwo w grach losowych. Strony działają do dziś.
Pomysł na serwis oferujący usługi prawników powstał niejako z ich własnej potrzeby. – Szukałam specjalisty w konkretnej branży, bo potrzebowałam porady dotyczącej jednej specyficznej ustawy. Okazało się, że nie jest to takie proste – tłumaczy Katarzyna Abramowicz. – Skoro nawet prawnik ma problemy ze znalezieniem drugiego prawnika, to jak mają sobie z tym poradzić inni? – pyta.
Bliżej specjalisty
SpecPrawnik to serwis przeznaczony zarówno dla osób poszukujących adwokata lub porady prawnej, jak i dla samych prawników. – Ułatwia dostęp do profesjonalisty, który zajmował się już podobnym problemem i ma odpowiednie doświadczenie – tłumaczy Abramowicz. Użytkownik serwisu podaje jakiego rodzaju ma problem i w jakim regionie szuka pomocy, np. mieszka w Krakowie i chce założyć tu firmę albo ma problem z podziałem majątku. Następnie może przejrzeć profile prawników, którzy zajmowali się już takimi problemami i przeczytać skrócone opisy prowadzonych spraw.
– Uznaliśmy, że głównym kryterium przy wyborze prawnika jest jego doświadczenie – dodaje Abramowicz. Gdy klient wybierze już specjalistę może napisać do niego z konkretną sprawą i zapytać o cenę usługi. – Jeśli potencjalny klient nie wie czy jego sprawa wymaga poważnej porady prawnej czy też zakładania sprawy w sądzie może skorzystać z opcji nieodpłatnego pytania o ogólne zagadnienia – wyjaśnia nasza rozmówczyni. Odpowiedź od jednego z prawników zazwyczaj pojawia się po kilku minutach.
Od połowy lutego w serwisie działa również nowa funkcja prywatnej, 20-minutowej rozmowy telefonicznej z doświadczonym prawnikiem za 49 złotych. To świetne rozwiązanie w przypadku wszystkich spraw, w których potrzebna jest jedynie szybka konsultacja.
W bazie serwisu znajduje się ponad 8 tysięcy prawników. – Tych naprawdę aktywnych jest ponad 1,5 tysiąca. Samych opisów prowadzonych wcześniej spraw mamy w systemie około 1600, a dziennie do prawników przez nasz serwis trafia około 20-30 nowych spraw. To niezły wynik jak na start-up, który istnieje od 1,5 roku – informuje Abramowicz.
Dla prawników
Dzięki serwisowi prawnicy są bliżej swoich klientów i łatwiej pozyskać jest im nowych. – Zdarzało się, że gdy sama szukałam porady odwiedzałam wiele stron internetowych i traciłam tylko czas – mówi Abramowicz. Na jej serwisie wystarczy wypełnić tylko formularz, a system wyświetli najodpowiedniejszych specjalistów z bazy. Prawnik może zająć się budowaniem wizerunku.
Prawnicy to dość specyficzna grupa zawodowa, bo według prawa nie mogą reklamować swoich usług, a jedynie informować o prowadzonej przez siebie działalności. – W serwisie SpecPrawnik nie było z tym problemu, bo inicjującym kontakt jest tutaj klient, a nie prawnik. Wszystko odbywa się zgodnie z zasadami etyki – zaznacza Abramowicz.
Prawo na świecie
– Tworząc nasz serwis inspirowaliśmy się rozwiązaniami z zagranicy. Podobne serwisy działają w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii. Najpopularniejsze to chyba Rocket Lawyer i LegalZoom – informuje Abramowicz, ale dodaje, że podobnych serwisów nie ma wiele na całym świecie.
Nasza rozmówczyni podkreśla jednak, że i tak najważniejsze jest obecnie budowanie świadomości prawnej wśród obywateli.
Prawnikom oferujemy również dokładne narzędzie analityczne. Mogą dowiedzieć się ile razy odwiedzono ich profil, ile razy z ich profilu ktoś wszedł na ich prywatną stronę, ile razy ktoś kliknął w opcję wysłania pytania.
Katarzyna Abramowicz
Od kilku lat obserwuję temat innowacji na rynku prawnym. Myślę, że w najbliższej przyszłości będzie pojawiać się coraz więcej rozwiązań pomagających w zarządzaniu kancelarią czy ochrony dokumentów.