Im więcej pracy domowej z matematyki i innych przedmiotów ścisłych, tym niekoniecznie lepiej. Optymalna jest w tym wypadku godzina - wynika z nowych badań, które opublikowano w Amerykańskim Towarzystwie Psychologicznym.
– Naukowcy z Uniwersytetu w Oviedo zbadali wyniki nauki 7725 uczniów z państwowych i prywatnych szkół w regionie Asturias w północnej Hiszpanii. Średnia wieku uczniów to 13,78 lat, a dziewczynki stanowiły 47,2 procent próby – zawiadamia serwis informacyjny Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Studentom rozdano kwestionariusze, w których pytano o to jak często odrabiają pracę domową i ile czasu poświęcają na poszczególne przedmioty. Pytano również o to, czy lekcje odrabiają sami czy korzystają z czyjejś pomocy, a także jak często to robią.
Ich umiejętności w matematyce i innych przedmiotach ścisłych oceniano za pomocą ustandaryzowanego testu. Brano również pod uwagę płeć, pochodzenie, a także wcześniejsze oceny.
– Nasze dane wskazują, że nie trzeba wcale zadawać wiele pracy domowej, ale ważne, by zadania były systematyczne i budowały nawyki związane z pracą, a także promowały samodzielne i samodzielnie regulowane uczenie się – powiedział Javier Suarez-Alvarez, jeden z autorów badania cytowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne. – Dane sugerują, że poświęcanie na pracę domową 60 minut dziennie jest racjonalne i efektywne – dodał.
Choć nauczyciele zadawali średnio 70 minut pracy domowej z matematyki i nauk ścisłych, to zdarzały się przypadki, w których czas ten wydłużał się nawet do 90 czy 100 minut. – Naukowcy odkryli, że wyniki uczniów zaczynały wtedy spadać – informuje Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne. Dodatkowy wysiłek nie przekłada się na znacząco lepsze wyniki w nauce.
– Konkluzją jest, że gdy przychodzi do pracy domowej: „jak” ważniejsze jest od „jak dużo” – powiedział Suarez-Alvarez. – Gdy dochodzi już do indywidualnego wysiłku i własnej pracy, ilość spędzonego czasu nie jest tak ważna – dodał.
Naukowcy odkryli, że uczniowie poświęcali średnio między jedną a dwiema godzinami na prace domowe ze wszystkich przedmiotów. Uczniowie, których nauczyciele zadawali pracę domową systematycznie, zdobywali prawie 50 punktów więcej w teście. Uczniowie, którzy sami odrabiali pracę domową zdobywali 54 punkty więcej od tych, którzy często prosili o pomoc. Wykresy były podobne w przypadku pozostałych przedmiotów ścisłych.Czytaj więcej
Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne
Jeśli chodzi o pracę samodzielną lub z pomocą, to naukowcy odkryli, że uczniowie, którzy potrzebowali pomocy i odrabiali pracę domową przez 70 minut dziennie mogli spodziewać się wyników w okolicy 50 percentylu podczas testu. Samodzielni uczniowie, którzy poświęcali na pracę domową tyle samo czasu mogli spodziewać się wyników w okolicy 70 percentylu.Czytaj więcej