Koniec z wymówką "nie mam drobnych", gdy harcerze poproszą nas o datki np. przy pakowaniu zakupów. ZHP bowiem wyposaża młodzież w puszki... z czipem, który może normalnie ściągnąć środki z karty płatniczej.
Jak co roku harcerze ruszą wkrótce do sklepów. Będą pakować zakupy klientom, pomagać nosić ciężkie torby, w zamian oczekując drobniaka do puszki. Pieniądze zebrane w ten sposób zasilają fundusze na organizację wakacyjnych obozów harcerskich.
Jednak ostatnio skuteczność akcji cierpiała z powodu zmieniających się zwyczajów Polaków. Już 41 proc. klientów zazwyczaj płaci w sklepach kartami i tym samym coraz częściej nie ma przy sobie drobnych. Widząc kwestujących i puszkę, wywracali kieszenie na lewą stronę mówiąc: „Nie dam, bo nie mam drobnych pieniążków”.
Getin z pomocą harcerzom
I nagle eureka! Getin Bank stworzył dla harcerzy puszkę wyposażoną w czytnik kart zbliżeniowych. Wystarczy zbliżyć kartę i wirtualne 2 złote zasila konto ZHP. Innowacyjna technologia posłuży ZHP w startującej właśnie akcji "Zbliż wakacje". Partnerami technologicznymi są Polskie ePłatności oraz Blue Media.
- Pomagając w pakowaniu zakupów w średniej wielkości markecie przez jeden weekend, kilkuosobowy zespół jest w stanie zebrać z drobnych, kilkuzłotowych datków nawet 3 tysiące złotych. Jeden 2/3-tygodniowy obóz harcerski w Polsce to koszt około 1500 zł od osoby. Jest więc całkiem realne, by zebrać w ten sposób kwotę dla całej drużyny - szacuje Wojtek Puchacz, członek komendy Chorągwi Stołecznej ZHP.
- Zbiórki to mądre narzędzie, bo uczą szacunku dla pieniądza i przedsiębiorczości. Innowacyjność zawsze była dla nas istotna, a wykorzystanie technologii jest dziś niezwykle ważne – to dzięki nim możemy się rozwijać i budować lepszy świat wokół siebie - dodaje druh.
2 złote dla harcerzy
Zbliżeniowa puszka kwestora ma zdefiniowana kwotę jaką będzie można przekazać poprzez jedno zbliżenie karty - to 2 złote. Oczywiście można je przekazać kilkakrotnie, a docelowo na potrzeby większych zbiórek kwota będzie mogła być zmieniona. Darczyńcy będą mogli zobaczyć w „okienku” puszki wyświetlacz terminala z kwotą płatności, a po transakcji otrzymają na miejscu standardowe drukowane potwierdzenie.
Co ważne, z punktu widzenia wybranej przez ZHP i Getin Bank technologii, według danych szacunkowych NBP rośnie liczba kart zbliżeniowych. Na rynku polskim na koniec III kwartału 2014 r. było w obiegu ok. 24,5 mln kart z funkcją zbliżeniową, co stanowi 69 proc. wszystkich kart płatniczych. Ostatnim zadowolonym w akcji jest też bank, bo przejął obsługę konta ZHP, dedykowanego zbiórkom. Zbliżeniowe puszki pewnie zrewolucjonizują rynek dobroczynności. Mogą być wykorzystane przez każdą inna organizację charytatywną. Wyobrażacie sobie wikarego zbierającego w ten sposób na tacę dla kościoła?