IKEA to firma, która od zawsze identyfikowana była z prostym designem, niską ceną i dostępnością. Ich meble cechuje niezwykły fakt - zawsze pasują do wszystkiego. Koncern idzie jednak z duchem czasu, dlatego zorganizował projekt "Concept Kitchen 2025". Trzeba przyznać, że wizja kuchni jako technologicznego hubu robi wrażenie.
Dziś chyba trudniej jest niż kiedykolwiek przewidzieć jak będzie wyglądać świat za 10 lat. IKEA podjęła się jednak tego wysiłku. Firma zadała studiującym na kierunkach związanych z projektowaniem przemysłowym i użytkowym ze Szwecji (Lund University) i Holandii (Eindhoven University of Technology) proste pytania: jak mają wyglądać nasze kuchnie w 2025 roku?
54 studentów przez 18 miesięcy opracowało kilkanaście koncepcji. O ile większość z nich pozostaje w fazie mocno konceptualnej, ich założenia wydają się być na tyle realne, że łatwo uwierzyć, iż właśnie tak zmieni się przestrzeń, w której gotujemy, spożywamy posiłki czy pracujemy.
Studenci nie pozostali samotni w poszukiwaniu odpowiedzi na zadane pytanie - IKEA przygotowała cykl szkoleń, warsztatów i paneli dyskusyjnych, gdzie omawiano zarówno proces poszukiwania inspiracji, jak i mapowania pomysłu oraz jego prototypowania.
Hitem całego projektu stał się interaktywny stół, który stwarza nieskończenie wiele możliwości wykorzystania. Poniżej kilka najciekawszych zastosowań:
Choć na pierwszy rzut okna wydaje się, że blat stołu działa jak ekran, w rzeczywistości obraz rzucany jest z umieszczonego pod sufitem projektora:
Pomysłów na wykorzystanie tej technologii na pewno będzie mnóstwo. IKEA zaprezentowała kilka z nich:
Pokazywanie tych przepisów z interaktywnej książki kucharskiej, które możemy przygotować w wybranym przez siebie czasie:
Obmyślanie proporcji wedle ścisłych wytycznych:
Koniec ze czterema palnikami i regulowaniem temperatury. Po prostu przesuń garnek niżej - lub wyżej:
Oczywiście możliwości takiego interaktywnego projektora można wykorzystać nie tylko przy przygotowywaniu posiłków. Prócz indukcyjnego ładowania baterii czy wyświetlania prezentacji podczas rozmowy z klientem, IKEA odsłania wierzchołek góry lodowej, jakim jest rozszerzona rzeczywistość: