GetFunded jest w założeniu platformą, która koncentruje startupy oraz inwestorów. Tym pierwszym pozwala w prosty i przejrzysty sposób zaprezentować się tak, by ci drudzy chcieli w nich zainwestować. Choć pomysł wydaje się genialnie prosty, do tej pory w Polsce nie było podobnego miejsca. Pierwsze sukcesy - trzy transakcje na łączną sumę 500 tys. złotych - umocniły twórców platformy w przekonaniu, że warto ją rozwijać.
Tinder dla startupowców i inwestorów
– Można się postarać i samemu znaleźć bazę inwestorów, jest ich kilka w internecie. To jednak nic nie daje; wielokrotnie słyszałam od inwestorów indywidualnych i funduszy typu VC, że przychodzące do nich startupy, o ile oczywiście uda im się dostać na spotkanie, nie mają pojęcia jak powinien wyglądać biznesplan, pitchdeck czy onepager – wyjaśnia w rozmowie z INNPoland Lucyna Warda, lider projektu. Jest absolwentką WSHIP i SGH, aplikantem adwokackim i specjalistą od obsługi spółek kapitałowych i transakcji inwestycyjnych.
– Często w takich wypadkach startupowcy szukający finansowania tracą swoją szansę, nie dlatego, że ich produkt był słaby, ale dlatego, że był niekompletnie przedstawiony – podkreśla specjalistka.
GetFunded oferuje założenie - poprzez rejestrację kontem z LinkedIn - profilu, który wymaga wpisania dokładnie takich informacji, jakich oczekują inwestorzy przed podjęciem jakichkolwiek decyzji biznesowych.
Platforma od ludzi z doświadczeniem
Prócz Wardy, za powstaniem projektu stoi Gustaw Groth, odpowiedzialny za rozwój strategii projektu oraz wymianę technologii i kapitału pomiędzy Polską a Krzemową Doliną. Ostatnim członkiem zespołu jest Adam Osiński, adwokat, członek Komitetu Autoryzowanych Doradców Rynku NewConnect GPW, lider na rynku NewConnect, zarządzający spółką publiczną oraz inkubatorami, które maja do zainwestowania ponad 20 mln. PLN w ramach POIG 3.1.
Nad wszystkim czuwa Tomasz Wożniak, który jest zewnętrznym doradcą i wspiera team w strategii marketingowej i biznesowej. Jest on prezesem Future Mind - firmy mającej za sobą ponad 50 wdrożeń aplikacji mobilnych. Od 2009 rozwija projekty dla platform mobilnych, tworzył oficjalne wersje najpopularniejszych aplikacji rozrywkowych Kwejk.pl czy Demotywatory.pl. W ramach swoich kompetencji eksperckich doradza kilku funduszom inwestycyjnym oraz opiniuje projekty dla NCBR.
– Dlatego postanowiliśmy stworzyć serwis, który zapewni kompleksowe wsparcie procesu zdobywania pieniędzy. Nie chodzi więc tylko o dostęp do bazy kontaktów, ale także zapewnienie osobistego opiekuna w procesie inwestycyjnym, pośrednictwa w znalezieniu mentorów, pomocy w doborze ekspertów do przygotowania pitchdecków, biznesplanów i pomocy w znalezieniu usług dla biznesu – dodaje szefowa.
GetFunded planuje także uruchomienie crowdfundingu udziałowego, umożliwiającego proste inwestowanie niewielkich kwot (nawet kilkuset złotych) w udziały startupów. Kiedy funkcjonalność zostanie wdrożona? – Nie mogę zdradzić szczegółów, ale najprawdopodobniej jeszcze w 2015 roku – wyjaśnia Warda.
Pomysł i wykonanie to nie wszystko
Startupy zyskują ekspozycję i profesjonalną prezentację ich działalności, zaś inwestorzy na spotkaniach z firmą oszczędzają czas, zyskując dostęp do wartościowych i dobrze zaprezentowanych projektów, a co ważne - także wiarygodnych, za co ręczy GetFunded.
Nasza rozmówczyni podkreśla przy tym, że jeśli opinia eksperta o startupie jest korzystna, to zwiększa ona szanse organizacji na pozyskanie inwestora. Natomiast jeśli wykonana przez eksperta opinia będzie zawierała pewne uwagi, to stanowi podstawę do zmiany przyjętych założeń, pozwalając jednocześnie wyeliminować ewentualne błędy. – Będziemy starać się pozyskiwać takich ekspertów, których opinie będą uznawane przez takie instytucje jak PARP w ramach np. POIG 3.1. – dodaje Warda.
Okazuje się, że portal sam otrzymał już propozycję inwestycji, ale na razie z niej nie skorzystał - jego pomysłodawcy koncentrują się na rozwoju i implementacji kolejnych funkcjonalności. –Poważnie myślimy o wyjściu na rynek ogólnoświatowy, ale nie chcemy zdradzać zbyt wielu szczegółów – zapowiada szefowa projektu.
Plagą jest, że młodzi przedsiębiorcy, pomimo dobrych pomysłów, nie wiedzą jakie dane należy zaprezentować potencjalnemu inwestorowi, tak samo jak nie są merytorycznie przygotowani do zbudowania i prowadzenia biznesu. Liczą, że mając dobry pomysł, inwestor zrobi za nich resztę. Niestety - rzeczywistość tak nie wygląda.
Lucyna Warda, GetFunded
Efektem naszych dotychczasowych prac jest stworzenie modułów dedykowanych dla startupów, inwestorów i usługodawców. Kolejnym etapem, którego zakończenie planujemy na czerwiec, będzie wdrożenie modułu dla ekspertów. Uzasadnieniem powstania tego modułu jest możliwość zweryfikowania przez sam startup lub zainteresowanego nim inwestora, przyjętych w biznesplanie założeń poprzez poddanie ich analizie eksperta.