Czy stać mnie na własną firmę? Jak finansować start i rozwój? – na te pytania szukano odpowiedzi podczas VI już edycji konferencji Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, która odbyła się 27 maja w Warszawie. Inicjatywa zdobywa coraz większą popularność, a zainteresować się powinny nią nie tylko kobiety, ale wszyscy przedsiębiorcy ciekawi jak rozwijać swój biznes.
– Rozumienie sposobu myślenia użytkowników i nowoczesnych klientów jest teraz bardzo ważne. Swoista intuicja kobiet ułatwia nie tylko odnalezienie i zagospodarowanie tych miejsc, które mają duży potencjał biznesowy, ale także pozwala lepiej oszacować ogólny kierunek zmian na rynku. To jest niezwykle cenne dla rozwoju biznesu – tak podczas przemówienia otwierającego przekonywała kobiety do przedsiębiorczości Iwona Dudzińska z zarządu Citibanku Handlowego.
Co się działo na SPK
W programie konferencji pojawiło się kilka ważnych zagadnień dotyczących poszukiwania sposobów finansowania firmy. O marketingu internetowym bez budżetu mówiła Barbara Stawarz z Havas Worldwide. W temat finansowania zewnętrznego startupów i spółek wprowadziły uczestników Kinga Stanisławska i Marzena Bielecka z Experior Venture Fund (jedynego tego typu funduszu w Polsce, którym zarządzają kobiety).
O tym, jak sięgać po finansowanie społecznościowe, mówił z kolei wiceprezes Polskiego Towarzystwa Crowdfundingu Arek Regiec. Zaś na pytanie jak wykorzystać elementy design thinking do projektowania swojej firmy odpowiedzi szukał Rafał Kołodziej z Greenhat School of Form.
Podczas konferencji można było posłuchać także o instrumentach finansowych z UE (Karolina Kłobucka, ECDF) oraz o pożyczkach dla kobiet (Małgorzata Owieśniak z PARP). Imprezę wzbogacił panel dyskusyjny pt. „Mój pierwszy milion”, w którym wystąpiły mentorki Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Pomóc niedocenianym
Jak wyjaśniła nam Katarzyna Wierzbowska, Prezes Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, głównym celem konferencji jest wspieranie kobiet w biznesie, bo jest ich tam mniej niż mężczyzn.
– Tylko jedna firma na 3 zakładana jest przez kobiety, a nasze badania pokazały, że to kobiety są niestety trochę same temu winne, bo obniżają swoje kompetencje, nie wierzą we własne siły. Dlatego postanowiłyśmy dawać im okazję do spotkania, do tego, żeby w grupie zobaczyły, że są świetne, że mogą się nawzajem dopingować. I taka jest właśnie idea tych konferencji: duży networking, inspiracja, pokazywanie przykładów kobiet, którym się udało oraz dawka solidnej wiedzy jak prowadzić biznes łatwiej i skuteczniej – przekonuje Wierzbowska.
Jak podkreśla, społeczność SPK liczy sobie już kilkanaście tysięcy osób na Facebooku i ponad 6 tysięcy kobiet, które wzięły udział w imprezie.
Polska goni Europę
Nasza rozmówczyni podkreśla przy tym, że Sieć stara się promować także nowe technologie wśród kobiet. - Niestety uważamy, że Polska ma dużo do zrobienia w tym zakresie. Polacy są o krok do tyłu za Europejczykami, a oswojenie się z technologiami zdecydowanie ułatwia prowadzenie biznesu, pomaga budować przewagę konkurencyjną. Zawsze, na każdej konferencji staramy się o tym mówić - zaznacza Wierzbowska.
Przekaz trafia do uczestniczek
Konferencję chwalą też uczestnicy. Joanna Okrasa, która prowadzi własną firmę StanyZmiany.pl, wskazuje, że podczas wydarzenia można zawrzeć ciekawe znajomości i kontakty biznesowe.
Organizatorami Konferencji są: Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet i Urząd Miasta St. Warszawy, a Partnerem głównym - Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy. Impreza odbyła się pod patronatem honorowym: PARP, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Gospodarki, PKPP Lewiatan oraz Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Redakcja INN Poland objęła patronat medialny nad wydarzeniem.
Z jednej strony to są kobiety, które prowadzą swoje własne firmy i chciałby je lepiej rozwijać, a z drugiej strony te, które chcą wstąpić na ścieżkę przedsiębiorczości, chcą zrobić swój pierwszy krok i potrzebują do tego zachęty, wiedzy i inspiracji.
Joanna Okrasa, StanyZmiany.pl
Dostałam także pakiet bardzo cennych i konkretnych wiadomości na temat możliwości rozwoju firmy oraz możliwość poznania kobiet, które działają w różnych dziedzinach. Ale co najważniejsze dostałam dużego kopa energetycznego i motywacyjnego do działania. Niesamowite jest to, jak od jednej krótkiej rozmowy przy kawie może się zawiązać projekt, który łączy biznesy całkiem różne od siebie.