Andy Murray, światowej sławy szkocki tenisista dołączył do komitetu platformy crowdfundingu udziałowego Seedrs. Inwestorami został niedawno zespół Linkin Park, który założył firmę VC Machine Shop Ventures. Celebryci coraz częściej inwestują w, i tworzą własne, innowacyjne biznesy. Również w Polsce. Niestety, z bardzo różnym skutkiem.
Jay Z
Jay Z to już doświadczony przedsiębiorca. Na swoim koncie ma między innymi duże przedsiębiorstwo rozrywkowe Roc Nation, które ma podpisane kontrakty m.in. z Rihanną czy Kylie Minogue. Oprócz tego zajmuje się również nieruchomościami – ma pewne udziały w Barclays Center w Brooklynie i posiada bar. Zajmuje się również produkcją filmową.
Najgłośniejsze przedsięwzięcie w biznesowej karierze Jaya Z miało miejsce jednak w marcu tego roku. To wtedy ogłosił, że rusza jego serwis strumieniowania muzyki Tidal. Wydaje się, że jego pomysł pojawił się na rynku odrobinę za późno, już gdy Spotify osiągnął ogromną popularność. Do tej pory powstało również wiele innych, podobnych w założeniach serwisów, jak np. Pandora czy Deezer.
Tidal miał być jednak pewnego rodzaju ratunkiem dla artystów, którzy skarżyli się, że dostają minimalne kwoty za odsłuchania ich piosenek na Spotify. W kwietniu tego roku Portishead ogłosiło, że za około 34 miliony odsłuchań ich piosenek, zespół otrzymał 2500 dolarów. W Tidal brak w takim razie m.in. możliwości słuchania muzyki za darmo.
Publika nie podeszła jednak z entuzjazmem do rozwiązania Jaya Z, bo na scenie podczas konferencji dotyczącej otwarcia platformy pojawili się same największe gwiazdy muzyki popularnej. Wyszło na to, że ludzie słuchali narzekań milionerów o tym, że wciąż zarabiają za mało. Po dwóch tygodniach zmienił się prezes Tidal, a po sześciu aplikacja spadła z listy Top 700 w iTunes. I choć platforma jak na razie okazała się wtopą, to eksperci twierdzą, że ogłoszenie serwisu strumieniowania muzyki Apple, może być ratunkiem dla artystów zrzeszonych w Tidal – będą mogli liczyć na lepsze warunki w firmie z jabłkiem lub w znienawidzonym Spotify.
50 Cent Biznes to nie pierwszyzna również dla innego, popularnego rapera – 50 Centa. Inwestował między innymi w Glaceau, producenta VitaminWater i zarobił na swoich akcjach 100 milionów dolarów, gdy firmę wykupiła Coca-Cola. Dość dobrze radzi sobie wciąż jego wytwórnia G-Unit Records, która zrzesza nie tylko muzyków, ale również komików.
Od czterech lat w sklepach z elektroniką można za to kupić słuchawki firmy założonej przez 50 Centa – SMS Audio. To jednak nie pierwsza marka słuchawek, za którą stoi słynny raper. Wcześniej istniały już Beats By Dre, która mają wyrobioną markę, i które reklamowane są przez największe gwiazdy świata muzyki i sportu. W jaki sposób 50 Centowi (czy też Curtisowi Jacksonowi, bo tak naprawdę nazywa się 50 Cent) udaje się konkurować z rywalami?
Brian Nohe, prezydent firmy, w rozmowie z serwisem Fortune stwierdził, że kluczowe w rozwoju firmy są partnerstwa. Do tej pory SMS Audio podpisał umowę z Disneyem. Ma dzięki temu dostęp do marek takich jak Star Wars czy Marvel. Firma współpracuje również z Reebokiem. SMS Audio nie podaje niestety danych dotyczących sprzedaży, ale twierdzi, że przychody rosną z roku na rok.
Mateusz Kusznierewicz
Mateusz Kusznierewicz zakończył karierę olimpijską w 2012 roku. Na dobre nie zerwał ze sportem, ale od lat przymierzał się innej niż sportowa kariery. W przeszłości współzakładał między innymi agencję reklamową i PR VMG. W 2011 roku założył Akademię Kusznierewicza, w której instruktorzy uczą sztuki żeglarskiej. W Premium Yachting organizuje rekreacyjne rejsy integracyjne.
W 2014 Mateusz Kusznierewicz postanowił wejść również na rynek technologii. W październiku oficjalną premierę miała ramka Zoom.me. Urządzenie służy do... wysyłania na nie zdjęć ze smartfona i reklamowane było jako idealny prezent dla rodziców lub babć i dziadków. Środowisko nie przyjęło bardzo przychylnie informacji na temat gadżetu, bo produkt reklamowany jako innowacyjny był po prostu elektroniczną ramką z dostępem do internetu. Zarzucano, że w podobnej cenie (250-350 zł) kupić można tablety, które oferują o wiele więcej.
O wielkim sukcesie urządzenia nie można chyba mówić, bo o Zoom.me jest od dłuższego czasu ciszej. Nie znamy dokładnej liczby sprzedanych ramek, ale w dystrybucji pomogło na pewno partnerstwo z T-Mobile, które sprzedawało urządzenie w bardzo niskiej cenie przy podpisaniu umowy. Sam Kusznierewicz jest jednak bardzo często zapraszany na różnego rodzaju konferencje poświęcony biznesowi, startupom i technologii. Będzie między innymi gościem festiwalu Bitspiration 2015.
Robert Lewandowski
Na początku 2014 roku Polskę obiegła wieść o tym, że Robert Lewandowski został partnerem w firmie Protos Venture Capital. Wcześniej wspólnikiem został tam manager Lewandowskiego – Cezary Kucharski. – Zasugerowałem Robertowi aby patrzył perspektywicznie na swoje inwestycje. Nowe technologie i Internet to ryzykowny ale bardzo przyszłościowy sektor. Robertowi bardzo się ten pomysł spodobał. Spotkał się z zespołem z Protos VC, poznał spółki z portfolio funduszu i szybko się zdecydował – mówił Cezary Kucharski, cytowany w komunikacie funduszu.
Do portfolio Roberta Lewandowskiego trafiło wtedy siedem startupów: Allani.pl, Shoplo.com, Scondoo.de, Positionly.com, Twojasuknia.pl, Kekemeke.pl oraz Dogry.pl.
Jessica Alba
Z powodu alergicznej reakcji na jeden z elementów płynu do prania, Jessica albo postanowiła stworzyć własną linię, „zdrowych” kosmetyków i środków czystgości. Pomysł zaczęto brać na poważnie dopiero po trzech latach. The Honest Co. wystartowało w 2011 roku i potroiło swoje przychody do poziomu 150 milionów rocznie w 2014 roku. Firma jest obecnie wyceniania na miliard dolarów.