Od 2008 roku prowadzono program kierunków zamawianych, w którym wzięło udział 86 uczelni. Chociaż można powiedzieć, że odniósł sukces, to zastąpił go nowy Program Rozwoju Kompetencji. O wrażeniach z realizacji PRK rozmawiamy z kierownikami poszczególnych projektów. Jak mówi nam Ewelina Dyląg, kierownik projektu "Na podbUJ rynku!" z Uniwersytetu Jagiellońskiego, zainteresowanie programem wykazywali nawet młodsi studenci.
Ewelina Dyląg: Projekt „Na podbUJ rynku! – kompleksowy program podniesienia kompetencji zawodowych studentów i studentek kierunków Informatyka Stosowana, Chemia i Ochrona Środowiska” realizowany jest na dwóch Wydziałach Uniwersytetu Jagiellońskiego – Wydziale Chemii oraz Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej.
Głównym jego celem jest zwiększenie umiejętności interpersonalnych i zawodowych zgodnie z wymogami rynku pracy studentów i studentek trzech kierunków - Informatyki Stosowanej, Chemii i Ochrony Środowiska. Grupa 160 osób do 30 września br. może korzystać z propozycji projektowych, dzięki którym mają oni szanse wzmocnić praktyczne elementy kształcenia w zakresie realizacji programu studiów.
Co państwa projekt oferuje studentom?
Studenci uczestniczą m.in. w programie stażowym poprzedzonym szkoleniami z kompetencji interpersonalnych. Program stażu jest przygotowywany wspólnie z opiekunami – ze strony pracodawcy oraz uczelni, tak aby w jak najlepszy sposób mógł wzbogacić wiedzę i poszerzyć umiejętności studenta, a wcześniejsze szkolenia z kompetencji interpersonalnych uzupełniają braki o których tak często wspominają pracodawcy.
Dodatkowo proponujemy również zawodowe kursy specjalistyczne, warsztaty z pracodawcami oraz warsztaty z przedsiębiorczości zakończone konkursem na najciekawsze pomysły biznesowe.
Czy studenci chętnie zgłaszają się do udziału w programie? Czy też może spodziewali się państwo innej, większej lub mniejszej frekwencji?
Projekt skierowany jest do grupy studentów z ostatnich lat studiów – osób które wchodzą na rynek pracy, dlatego też nasze propozycje spotkały się z dużym zainteresowaniem, gdyż umożliwiają studentom m.in. bezpośredni kontakt z potencjalnym przyszłym pracodawcą. Nie mniej jednak należy także pamiętać, że ostatni rok wiąże się również z rozlicznymi obowiązkami związanymi z zakończeniem studiów co bardzo ogranicza możliwości czasowe studentów. Otrzymaliśmy również wiele zapytań ze strony studentów młodszych lat, którzy pomimo iż dopiero rozpoczynają studia, to już planują swoja ścieżkę kariery – niestety nie mogli oni zostać objęci wsparciem projektowym.
Jak wygląda ocena programu z pani perspektywy?
Programu Rozwoju Kompetencji jest ukierunkowany na konkretne zapotrzebowanie ze strony pracodawców i tym sposobem umożliwia studentom zdecydowanie lepsze przygotowanie zarówno w zakresie kompetencji jak i umiejętności – co jest ogromną wartością na etapie rozpoczynania ścieżki zawodowej. Ponadto przedstawiciele uczelni może czasem nieufni co do zmian i elementów praktycznych w kształceniu, mają okazję jeszcze bardziej wzmocnić współpracę m.in. z biznesem i wspólnie mieć realny wpływ na rozwój gospodarki.
Czego Pani, jako osoba koordynująca program, nauczyła się podczas pilotażu?
Na pewno jest to dla mnie kolejne ciekawe doświadczenie i interesująca obserwacja zmiany podejścia zarówno wśród studentów, przedstawicieli uczelni, jak i pracodawców. Widoczna jest większa potrzeba wspólnych działań i wypracowywania rozwiązań ku dobru wszystkich trzech grup, jak również wykorzystywanie zdobytego doświadczenia w modyfikacji uczelnianej oferty.
Ponadto dla mnie osobiście to również rozwój kompetencji, np. pracy w zespole, negocjacji, działania pod presją czasu czy koordynowania równocześnie wieloma działaniami – tak więc uważam, że oprócz studentów, uczelni, pracodawców w założenia programu wpisuje się pośrednio również rozwój samej kadry zarządzającej.