Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie Fundacji Grupy Adamed, aż 1/3 młodzieży w Polsce interesuje się naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Co więcej, wiele osób zdobywa wyróżnienia i nagrody na międzynarodowych konkursach naukowych. Myśląc właśnie o tych młodych ludziach Grupa Adamed – polska firma biotechnologiczno-farmaceutyczna, która została utworzona od podstaw na bazie polskiej myśli naukowej i własnych patentów, realizuje ogólnopolski program edukacyjny ADAMED SmartUP.
Program zainaugurowany w październiku 2014 roku ma na celu wyłonienie wybitnie zdolnej młodzieży w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wspieranie jej w dalszym pogłębianiu wiedzy.
Do udziału w programie zgłosiło się ponad 5,5 tys. kandydatów z całej Polski. W wyniku wieloetapowej rekrutacji wyłoniono najzdolniejszych nastolatków, którzy wzięli udział w dwutygodniowym, innowacyjnym obozie naukowym w Warszawie. Rekrutację zapoczątkowała gra alternatywnej rzeczywistości, a po niej uczestnicy wzięli udział w internetowym teście wiedzy z nauk ścisłych i przyrodniczych.
Następnie odbyły się rozmowy kwalifikacyjne z Radą Naukową Programu. W skład Rady weszli m.in.: prof. Marek Kulus, Prorektor ds. dydaktyczno-wychowawczych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, prof. Michał Fedoryński z Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej, prof. Andrzej Górski, Wiceprezes Polskiej Akademii Nauk w latach 2007 – 2015 oraz dr n.med. Małgorzata Adamkiewicz, Prezes Fundacji Grupy Adamed.
– Od lat wspieramy uzdolnionych, polskich naukowców oferując im nie tylko stabilność zatrudnienia, ale również możliwości rozwoju naukowego i pogłębiania zainteresowań. Nasze działania kierujemy także do zdolnych i ambitnych uczniów już na etapie szkolnym, tak aby w przyszłości stali się oni liderami innowacyjnej gospodarki – mówi Katarzyna Dubno Dyrektor Działu Relacji Zewnętrznych i Ekonomiki Zdrowia Grupy Adamed oraz Członek Zarządu Fundacji Grupy Adamed.
Wsparcie od najmłodszych lat
Badania wykazują, że odsetek dzieci posiadających wyjątkowe zdolności w danej dziedzinie, jest bardzo wysoki na początkowym etapie edukacji, potem jednak stopniowo ulega on zmniejszeniu. W efekcie, do czasu rozpoczęcia nauki na uczelniach poziom większości z nich jest w najlepszym razie nieco ponadprzeciętny. Dlaczego tak się dzieje?
Na stronie www.adamedsmartup.pl młodzież znajdzie informacje o możliwości aplikacji na polskie i zagraniczne uczelnie, a także całą serię wykładów tłumaczących w przystępny sposób zawiłe naukowe zagadnienia. Najważniejszym elementem programu jest jednak program stypendialny, którego unikatowa formuła wyróżnia go na tle innych tego typu inicjatyw.
– Gra, której akcja toczy się w alternatywnej rzeczywistości została wybrana na pierwszy etap rekrutacji do programu, ponieważ oprócz konkretnej wiedzy, chcieliśmy sprawdzić również umiejętność wyciągania wniosków, kojarzenia faktów i używania teoretycznej wiedzy w praktyce. Przechodząc przez kolejne etapy gry związane z różnymi dziedzinami nauki, uczniowie przybliżali się również do rozwikłania zagadki fabularnej, na której oparta była gra. Przyjęta przez nas formuła – z jednej strony była atrakcyjna dla młodzieży, zaś z drugiej okazała się skutecznym narzędziem do sprawdzenia wiedzy potencjalnych kandydatów do programu – mówi Anna Kosińska, Project Manager ADAMED SmartUP.
Co przyniesie przyszłość?
- Przyszłość leży w naszych rękach. Jeśli teraz nie zadbamy o utalentowaną młodzież, za kilka lat zrobią to inni, a młodzi wyjadą w poszukiwaniu lepszych perspektyw. Jeśli nie zaczniemy wspierać młodych ludzi w dążeniu do wiedzy i pokazywać im nowych ścieżek rozwoju, stracimy szansę na dogonienie rozwiniętych państw. A przecież studia za granicą nie zamykają młodzieży drogi powrotnej – dobrze wykształceni i pracowici znajdą pracę w każdym środowisku, zarówno za granicą jak i w Polsce. Chcemy brać czynny udział w tworzeniu innowacyjnej polskiej gospodarki, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Wierzymy, że jest to możliwe jedynie przy pomocy bardzo dobrze wykształconych ludzi, którym trzeba tylko stworzyć odpowiednie warunki do rozwoju – podsumowuje Katarzyna Dubno.
W większości przypadków w szkołach, przedszkolach wspierane są dzieci, które wykazują się dobrymi wynikami w sztukach artystycznych, czy też sporcie – nieczęsto zdarza się, że nauczyciele wspierają dzieci wykazujące ponadprzeciętne umiejętności w naukach ścisłych i przyrodniczych. A faktem jest, że te, które otrzymują takie wsparcie, w przyszłości osiągają sukcesy na arenie międzynarodowej.