Nominowana do nagrody "Złotej Róży" książka Z. Berenta próbuje przywrócić biznesowi jego ludzką twarz
Nominowana do nagrody "Złotej Róży" książka Z. Berenta próbuje przywrócić biznesowi jego ludzką twarz Fot. Materiały prasowe_Novae Res

Tak twierdzi Zbigniew Berent autor książki „Sprzedaż, marketing, biznes. Reguły i realia”, nominowanej do nagrody Festiwalu Nauki w Warszawie. To wyróżnienie od 2007 roku przyznawane jest najlepszej, napisanej po polsku książce popularnonaukowej, służącej rzetelnemu upowszechnianiu wiedzy naukowej i wyróżniającej się wybitną formą literacką.

REKLAMA
Książkę Bertenta obiecuje wykorzystać do szkolenia swoich handlowców Sylwia Mokrysz z Zarządu firmy „Mokate”. Z kolei przedsiębiorca Iwo Dessoulavy dodaje: „„Pozycja godna polecenia, bo mówi o wartościach, dla których czas i czasy są najtrudniejszym sprawdzianem”, zaś Dr Stanisław Rakowicz, przedsiębiorca, założyciel i honorowy prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Toruniu, a także honorowy konsul Peru uzupełnia: „Autor sięga do korzeni polskiego kupiectwa. To ma nie tylko przypominać o dobrej tradycji, ale być ważną wskazówką, że można, że trzeba odbudowywać polski handel”.
Warto nie oszukiwać
Dlaczego zatem warto być uczciwym w biznesie? Dlaczego to wymóg, bez którego biznes przestaje być biznesem, a staje się mafią? Oto kilka argumentów jakie znaleźliśmy na łamach tej książki.
1. Żadna wolność, a więc i ekonomiczna, nie istnieje bez prawdy.
2. Kluczem do zbudowania zaufania i stworzenia kreatywnych relacji z klientem jest szczerość.
3. Każdy człowiek, który potrafi (red. - uczciwie) wykorzystać swój talent, wiedzę i umiejętności, a także intuicję, skazany jest na sukces.
4. Każda porażka (red. - o ile grasz fair) jest szansą, żeby spróbować jeszcze raz, tylko mądrzej...
5. Należy uważać na przedsiębiorców - „narzekaczy”. Oni udają, że nie wiedzą, iż bierność i brak konkretnych reakcji na patologie życia biznesowego legitymizują działania wymierzone przeciw nim. Jeśli masz możliwość aktywności publicznej i społecznej w organizacjach biznesowych, a nie działasz przeciw patologiom życia biznesowego, stajesz się współodpowiedzialnym za trwanie tych patologi i rozprzestrzenianie się nieuczciwości. Za ukształtowanie się w społeczeństwie niewłaściwego obrazu biznesu i relacji występujących w handlu i usługach. Poprzez bierność przedsiębiorców wypływają na powierzchnię życia biznesowego jednostki mierne i wierne układom urzędniczo-towarzyskim.
6. Niezbędne jest aktywne wkraczanie wszędzie tam, gdzie łamane są standardy uczciwej rywalizacji biznesowej oraz gdy łamane są nasze prawa do wolności gospodarczej, informacji, profesjonalnej obsługi w urzędach, sądach itd. Kupcy i przedsiębiorcy muszą być lepiej zorganizowani, gdyż – jak widzimy – tzw. klasa polityczna jest po części „oderwana od rzeczywistości biznesowej”. W przeważającej mierze realizuje interesy dużych firm i korporacji oraz zniewolonych „ludzi uzależnionych”. Małe firmy handlowo-usługowe traktowane są przedmiotowo „jako źródło li tylko dochodów do budżetu państwa. Niezorganizowane, nie stanowią siły, która mogłaby zmusić polityków do czegokolwiek.
7. Nieuczciwa konkurencja przynosi szkody zarówno handlowi, jak i społeczeństwu, które jeśli przekona się o wypadkach nieuczciwości kupców, traci do nich zaufanie (Stefan Górniak i Emil Ehrlich, 1929 r.).
8. Przedsiębiorca ma pełną swobodę w nabywaniu i sprzedawaniu towarów, w oznaczaniu cen i ustanawianiu warunków kupna i sprzedaży. Swobodę tę nazywa się nieskrępowanym współzawodnictwem, czyli wolną konkurencją. (Franciszek Tomanek, 1937 r.).
9. Współzawodniczyć zaś można uczciwie albo nieuczciwie. Celem przedsiębiorcy/kupca nie powinna być bezwzględna walka z konkurentami, ale „szlachetne współzawodniczenie z nim w celu pozyskania jak najliczniejszej i najlepszej klienteli.
10. Propagowanie przez kierownictwo firmy zasad wartości, jakie winny być postrzegane w danej zbiorowości pracowniczej, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli nie trafią one do sumień pracowniczych, jeśli interes poszczególnych jednostek będzie stawiany przed dobrem ogółu.
Najlepsza rada dla przedsiębiorców? Postępuj z innymi tak, jak byś chciał, żeby z Tobą postępowano.
(Zbigniew Berent. „Sprzedaż, marketing, biznes. Reguły i realia”, Novae Res, 2015).

Napisz do autorki: izabela.marczak@innpoland.pl