Rozpoczęły się otwarte konsultacje przygotowanego przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji projektu zmian w podstawie programowej zajęć komputerowych prowadzonych w szkołach. Głównym celem zmian ma być wprowadzenie programowania jako powszechnego elementu nauczania.
Rada ds. Informatyzacji Edukacji jest organem pomocniczym Ministerstwa Edukacji Narodowej. W przygotowanym dokumencie zauważono, że programowanie staje się kluczową kompetencją XXI wieku i konieczne jest wprowadzenie go do edukacji formalnej już od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej.
Konsultacje stanowią finalny etap prac w ramach Rady ds. Informatyzacji Edukacji przed przedłożeniem projektu zmian w podstawie programowej do decyzji Ministra. Wszyscy zainteresowani zgłaszaniem uwag, wniosków, i propozycji zmian do projektu w podstawie programowej mogą je przesyłać na adres: podstawa.informatyka@men.gov.pl. Można je zgłaszać do 31 października 2015 r.
Po zakończeniu konsultacji Rada ds. Informatyzacji Edukacji przedstawi raport z ich przeprowadzenia oraz finalną wersję Projektu zmian w podstawie programowej zajęć komputerowych i informatyki.
Co ciekawe, kształcenie informatyczne ma pojawić się już w przedszkolu. Najmłodsze dzieci mają używać elektronicznych urządzeń cyfrowych do porozumiewania się z bliskimi i rówieśnikami oraz do zabawy. Z kolei w pierwszej klasie szkoły podstawowej uczniowie mają rozpocząć naukę wizualnego programowania prostych historyjek, zaś pierwsze algorytmy mają być nauczane od IV klasy szkoły podstawowej. Gimnazjaliści z kolei będą mierzyć się z zadaniem samodzielnego projektowania programów i stron internetowych.
Jak podaje "Gazeta Wyborcza", pieniądze na zakup sprzętu pochodzić będą z funduszy unijnych, a rozdzielaniem ich zajmą się samorządy. Jednak największym problemem w realizacji ambitnego przedsięwzięcia jest brak odpowiednio przeszkolonych i zmotywowanych nauczycieli.
Wprowadzenie programowania do szkół podstawowych ma być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na osoby z takimi umiejętnościami na rynku pracy. Na 10 najbardziej potrzebnych zawodów w 2013 r. bez wiedzy o kodowaniu nie ma co szukać pracy w aż czterech. Według szacunków Komisji Europejskiej liczba wakatów w branży IT osiągnie w tym roku 900 tys. Dzieciaki już kodują
Dzięki Samsungowi polscy najmłodsi uczniowie już uczą się kodowania. Firma kieruje projektem edukacyjnym „Mistrzowie Kodowania”, który ma na celu upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach i obejmuje uczniów z podstawówek w całej Polsce.
W ramach zajęć dzieci uczą się programowania w intuicyjnym języku Scratch. Nauczyciele biorący udział w programie zostali przeszkoleni przez ekspertów, by przez kolejnych 8 tygodni prowadzić zajęcia programowania w swoich szkołach. Udział w programie jest bezpłatny.
Projekt realizowany jest przez Samsung Electronics Polska we współpracy z Partnerami: Centrum Cyfrowym Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją CoderDojo, Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji” przy wsparciu grupy SuperBelfrzy RP.