
Według tegorocznego badania opublikowanego przez Microsoft skupiamy uwagę średnio na osiem sekund. To wynik gorszy od złotych rybek. Pogarszający się stan naszej koncentracji to wynik coraz poważniejszego udziału technologii w naszych życiach. Przez stały dostęp do serwisów internetowych i aplikacji nasze mózgi szukają wciąż nowych i nowych bodźców.
REKLAMA
Należy zmienić jej postrzeganie i wyzbyć się przeświadczenia, że skoro nie jesteś skoncentrowany, to praca idzie ci o wiele gorzej. – Koncentracja to mięsień, który można wyćwiczyć – twierdzi Elie Venezky, autor książki „Hack Your Brain”. Stosując tych kilka porad zaczniesz na dłużej skupiać uwagę.
1. Przygotuj mózg
Przed przystąpieniem do wykonywania jakiegokolwiek zadania usiądź wygodnie i wycisz się. Odłóż telefon i oddychaj głęboko przez minutę lub dwie. – Uspokój ciało przed podjęciem pracy. Zobaczysz, że pomoże ci to się skoncentrować – pisze Elie Venezky cytowany przez Fast Company.
Przed przystąpieniem do wykonywania jakiegokolwiek zadania usiądź wygodnie i wycisz się. Odłóż telefon i oddychaj głęboko przez minutę lub dwie. – Uspokój ciało przed podjęciem pracy. Zobaczysz, że pomoże ci to się skoncentrować – pisze Elie Venezky cytowany przez Fast Company.
2. Odłącz się na 30 minut
Jeśli musisz się skoncentrować wyloguj się z poczty i mediów społecznościowych. – Nawet jeśli twoje życie zależy od emaili, zrób sobie przysługę i wyloguj się na 30 minut: na początku dnia lub popołudniu – twierdzi Jan Bruce, współautor „meQuilibrium: 14 Days to Cooler, Calmer, and Happier”. Pół godziny bez zerkania na skrzynkę odbiorczą wpłynie też na późniejszą pracę.
Jeśli musisz się skoncentrować wyloguj się z poczty i mediów społecznościowych. – Nawet jeśli twoje życie zależy od emaili, zrób sobie przysługę i wyloguj się na 30 minut: na początku dnia lub popołudniu – twierdzi Jan Bruce, współautor „meQuilibrium: 14 Days to Cooler, Calmer, and Happier”. Pół godziny bez zerkania na skrzynkę odbiorczą wpłynie też na późniejszą pracę.
3. Sprawdź temperaturę
Według naukowców z Uniwersytetu Cornell najwydajniej pracujemy w temperaturze między 20 a 25 stopniami Celsjusza. Temperatura poważnie wpływa na koncentrację. Jeśli nie możesz kontrolować ogrzewania lub klimatyzatora to zastanów się na odpowiednim ubiorem lub małym wiatrakiem obok biurka.
Według naukowców z Uniwersytetu Cornell najwydajniej pracujemy w temperaturze między 20 a 25 stopniami Celsjusza. Temperatura poważnie wpływa na koncentrację. Jeśli nie możesz kontrolować ogrzewania lub klimatyzatora to zastanów się na odpowiednim ubiorem lub małym wiatrakiem obok biurka.
4. Włącz muzykę lub sztuczne odgłosy
Za dobrze słyszalne odgłosy tła zabierają naszą uwagę. Szczególnie łatwo zauważyć to w biurach typu open space, w których bez problemu można przysłuchać się rozmowom prowadzonym przez współpracowników – wystarczy, że wyłapiemy kilka słów, a mózg będzie chciał usłyszeć więcej. Dlatego w pracy warto włączyć muzykę, by odciąć się od zewnętrznych odgłosów. Powstały nawet strony, takie jak Coffitivity, na których włączyć można dźwięki tła, np. kawiarni, ale są na tyle neutralne, że pomagają w skupieniu się.
Za dobrze słyszalne odgłosy tła zabierają naszą uwagę. Szczególnie łatwo zauważyć to w biurach typu open space, w których bez problemu można przysłuchać się rozmowom prowadzonym przez współpracowników – wystarczy, że wyłapiemy kilka słów, a mózg będzie chciał usłyszeć więcej. Dlatego w pracy warto włączyć muzykę, by odciąć się od zewnętrznych odgłosów. Powstały nawet strony, takie jak Coffitivity, na których włączyć można dźwięki tła, np. kawiarni, ale są na tyle neutralne, że pomagają w skupieniu się.
5. Rób krótkie przerwy
Wprowadź rozpraszacze do swojego planu pracy. Naukowcy z Uniwersytetu w Illinois odkryli, że osoby, które podczas 50-minutowego zadania robiły sobie krótką przerwę o wiele lepiej radziły sobie z jego wykonaniem od tych, którzy pracowali przez cały czas. Z czasem podczas pracy zaczynamy tracić koncentrację. Krótkie przerwy odświeżają mózg i dają zastrzyk nowej energii.
Wprowadź rozpraszacze do swojego planu pracy. Naukowcy z Uniwersytetu w Illinois odkryli, że osoby, które podczas 50-minutowego zadania robiły sobie krótką przerwę o wiele lepiej radziły sobie z jego wykonaniem od tych, którzy pracowali przez cały czas. Z czasem podczas pracy zaczynamy tracić koncentrację. Krótkie przerwy odświeżają mózg i dają zastrzyk nowej energii.
Źródło: Fast Company
Napisz do autora: adam.turek@innpoland.pl
