fot. materiały prasowe

Piątka miłośników lotnictwa z Gliwic projektowała drony zanim to stało się modne. Zaczęło się od koła naukowego High Flyers na Politechnice Śląskiej 5 lat temu. Dziś uruchamiają własną linię produkcyjną. – Aktualnie mamy zamówienia głównie z branż budowlanej, geodezyjnej i rolniczej – tłumaczy w rozmowie z Innpoland.pl Tomasz Siwy, dyrektor handlowy spółki Novelty RPAS.

REKLAMA
– Można powiedzieć, że zaczęło się od sklejana modeli samolotów – opowiada Tomasz Siwy. – Od dzieciństwa pasjonowało nas wszystko, co jest związane z lataniem – dodaje. Wierni swojej pasji pozostali też na studiach. W ramach High Flyers projektowali i budowali bezzałogowe systemy latające o wysokim stopniu autonomii. O tym, że na pasji można też zarabiać, przekonali się, gdy skonstruowane przez nich modele zaczęły zdobywać uznanie jurorów nie tylko w Polsce, lecz także za granicą. Na przykład w 2013 r. skonstruowany przez studentów od podstaw quadrocopter HF-4X zdobył trzecie miejsce w International Micro Air Vehicle Flight Competition we Francji.
– Wkrótce postanowiliśmy znaleźć inwestorów i założyć spółkę – tłumaczy Tomasz Siwy. Tak powstała Novelty RPAS.Studentom szybko udało się znaleźć polskich inwestorów i podpisać parę poważnych kontraktów z firmami z branży budowlanej i rolniczej. Popularność produktów Novelty RPAS rośnie z dnia na dzień. By sprostać oczekiwaniom rynku, firma rozbudowuje właśnie zaplecze produkcyjne.
Oczkiem w głowie gliwickiej firmy jest platforma bezzałogowa OGAR. Powstała w oparciu o 10 letnie doświadczenie w zakresie konstruowania i eksploatacji tego typu urządzeń. – To w pełni nasz autorski projekt oparty całkowicie na polskim kapitale i polskiej myśli technicznej – chwali się Tomasz Siwy. W przeciwieństwie do większości dronów dostępnych w sektorze cywilnym OGAR przeznaczony jest do użycia przez profesjonalistów. Potrafi udźwignąć 7 kg, latać precyzyjnie przez 70 minut, operować w trudnych warunkach i integrować różnego rodzaju sensory.
logo
Platforma bezzałogowa OGAR fot. materiały prasowe
To właśnie OGAR pomagał Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej znaleźć odpowiednie miejsce do budowy wieży kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Katowice-Pyrzowice. Do zadań gliwickiego drona należało wykonanie serii panoram. To pozwoliło ustalić optymalną wysokość i lokalizację dla wieży, co z kolei ma ogromny wpływ na zasięg widzenia kontrolerów ruchu lotniczego.
Innym flagowym projektem firmy jest bezzałogowy samolot Albatros. Jest przydatny m.in. w zbieraniu danych w celu tworzenia ortofotomap czy modeli przestrzennych terenu. Czas lotu platformy wynosi 180 minut. Na produkcji dronów się nie skończyło. Firma prowadzi też szkolenia w zakresie pilotażu bezzałogowych systemów latających oraz obsługi naziemnych systemów przetwarzania danych. – Nasi klienci potrzebują profesjonalnego szkolenia w zakresie prowadzenia misji z użyciem bezzałogowych systemów, nie tylko tych naszej produkcji – tłumaczy Tomasz Siwy. Tego wymaga też polskie prawo. Do wykonywania lotów komercyjnych dronami mają prawo jedynie osoby posiadające świadectwo kwalifikacji UAVO (Unmanned Aerial Vehicle Operator) wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. W samym tylko ubiegłym roku gliwicki producent wyszkolił ponad 70 osób.