INNDebata: Dlaczego na Politechnikach są prawie sami mężczyźni

www.perspektywy.pl
www.perspektywy.pl Premiera raportu "Potencjał kobiet dla branży technologicznej"
O roli kobiet w branży technologicznej czyli o tym, jak firmy mogą i powinny wykorzystywać potencjał kobiet w technologiach w naszym cotygodniowym cyklu INNDebata dyskutują dr Bianka Siwińska oraz Prezeska Siemens Dominika Bettman.


Dlaczego tak się dzieje w Polsce, że wciąż "politechnika nie jest kobietą"?
Bianka Siwińska: Politechnika staje się kobietą w coraz większym stopniu. W tej chwili na uczelniach technicznych studiuje 37% dziewczyn (i co roku tych procentów przybywa), więcej jest też doktorantek. Częściej mówimy o osiągnięciach kobiet z politechnik: naukowych, wdrożeniowych, w obszarze rozwiązań ICT. Zaczynamy je widzieć.


Z drugiej strony widzialność ta jest wciąż bardzo słaba. Badanie ujawniło, że 86% tegorocznych maturzystek nigdy nie słyszała o kobiecie - inżynierce (a 80% - o naukowczyni, poza Marią Skłodowską-Curie). Dostępność tzw. "role model" (przykładów kobiet, które osiągnęły sukces w swojej dziedzinie i na których można się wzorować) jest jednym z kluczowych problemów. Jak dziewczyny mają wymarzyć sobie karierę w branży technologicznej, skoro nie widzą takich przykładów wokół siebie? Jak mogą "wymyślić się" w tym kierunku, bez żadnej inspiracji z otoczenia?


Aby politechnika stała się w końcu kobietą - czyli żeby środowisko na uczelniach technicznych stało się bardziej zbalansowane - potrzeba poważnych zmian systemowych na o wiele wcześniejszych etapach: już w szkołach podstawowych, w przekazie od nauczycieli, wychowawców, w podręcznikach, walczyć trzeba ze stereotypami w postrzeganiu kobiet i w ocenie ich potencjału. Edukacja i socjalizacja w tym kontekście są systemem naczyń połączonych - zwanych przez Amerykanów talent-pipeline (pol. rurociąg). Na każdym z jego odcinków jest coś do zrobienia.


Dominika Bettman: Powiedziałabym inaczej. Politechnika, mimo wielu trudności, powoli staje się kobietą. Studia politechniczne od lat zdominowane były przez mężczyzn. Przyczyn tego zjawiska można doszukiwać się zarówno w naszej kulturze i wychowaniu, jak i w stereotypach związanych z zawodem inżyniera. Widać jednak postępującą od kilku lat zmianę. Jest coraz więcej kobiet, które wybierają kierunki ścisłe. Są uczelnie, na których odsetek studiujących kobiet sięga 36%. Ten pozytywny trend bardzo nas, pracodawców, cieszy.

Jak firmy mogą aktywniej wykorzystywać potencjał kobiet w technologiach?
Dominika Bettman: Opierając się na moim doświadczeniu zawodowym, mogę stanowczo potwierdzić, że w kontekście efektywności działania, kultury organizacji i rezultatów biznesowych różnorodność jest bardzo istotna. To dzięki odmiennym punktom widzenia, różnicom w podejściu, ocenie priorytetów i doświadczeniu uzyskujemy najbardziej kreatywne pomysły, najlepsze wyniki i najsprawniejszą realizację projektów. Siemens kładzie duży nacisk na różnorodność w procesie budowania zespołów i angażowanie ekspertów o zróżnicowanych doświadczeniach. Jesteśmy też liderem technologii, więc nie możemy żadną miarą pominąć potencjału kobiet w tej dziedzinie. Im więcej kobiet zwiąże swoją drogę zawodową z obszarami STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), tym większa będzie ich rola na każdym szczeblu zarządzania. To potencjał, którego nadal jeszcze powszechnie nie doceniamy, a którego nie powinniśmy marnować.

Bianka Siwińska: Kobiety wnoszą do branży technologicznej przede wszystkim twarde kompetencje. Są świetnymi fachowcami. W dobie rozwoju gospodarek wiedzy i ciągłego apetytu na wysoko wykwalifikowane kadry, to jest kluczowa sprawa. Często o tym zapominamy rozpływając sie nad ich dyskusyjnym potencjałem "miękkim", tzw. "kobiecym", umiejętności łagodzenia konfliktów, niesprecyzowanym "innym spojrzeniu", tudzież zarządzaniu opartym na empatii.

Firmy powinny na pewno zadbać o to, żeby kobiet było po prostu więcej - zwłaszcza na stanowiskach kluczowych - merytorycznych i zarządczych. Daje to możliwość korzystania z dobrodziejstw "różnorodności" - takich jak lepsza dynamika pracy zespołów, czy większa kreatywność wypracowanych rozwiązań w różnych przekrojach. Poza tym co najmniej połowa odbiorców większości produktów technologicznych to kobiety. Włączenie systemowe "doświadczenia użytkownika-kobiety", które różni się nieco, chociażby z powodów biologicznych od męskiego "user experience", w proces powstawania rozwiązań, na pewno wiele ułatwia. I pomaga uniknąć absurdalnych błędów.

W tej chwili kobiet w polskiej branży technologicznej jest, jak pokazuje raport "Potencjał kobiet...." między 15 a 25%, a na stanowiskach stricte merytorycznych dużo mniej. To na pewno za mało, aby mówić o wykorzystaniu ich potencjału. Działania zacząć należy od wprowadzenia w standardy rekrutacyjne zachęty do aktywnego poszukiwania kandydatur kobiecych.

Jak inspirować firmy technologiczne do tego, by stawiały na rozwój zawodowy kobiet?

Bianka Siwińska: Firmy są bytami racjonalnymi, więc nie trzeba ich specjalnie zmuszać do tego, aby chciałby wykorzystywać potencjał kobiet. Zadają sobie sprawę z korzyści, jakie płyną z szerszego udziału kobiet w branży technologicznej - biznesowych i społecznych .
Warto na pewno pokazywać dobre przykłady działań korporacji technologicznych z całego świata, które obecnie mocno stawiają na rozwój zawodowy kobiet. Warto też robić badania, analizy, raporty - zbierać, porządkować i rozpowszechniać rzetelną wiedzę na ten temat. Ważny jest również proces promowania konkretnych rozwiązań i wyznaczania standardów zachowań.

Dlatego Fundacja Perspektywy wraz z firmą Siemens zdecydowały się, jako następny krok po ogłoszeniu wyników Raportu "Potencjał kobiet dla branży technologicznej" (7 września, Kancelaria Premiera RP) - powołać Koalicję na rzecz kobiet w STEM (Science, Technology, Engineering. Mathematics)- ponadsektorową inicjatywę projektującą konkretne, wymierne działania na rzecz zwiększenia udziału kobiet w technologii/nauce/innowacji.

Dominika Bettman: Rozwój indywidualny pracowników, w tym kobiet, jest istotnym czynnikiem rozwoju każdej firmy, niezależnie od branży. Nie wyobrażam sobie, by było inaczej, by kobiety były w tym procesie pomijane. Z moich doświadczeń wynika, że kobiety wielokrotnie są motorem zmian. Mają wiele dobrych pomysłów, które chętnie wykorzystujemy w zarządzaniu. Czasami brakuje im siły przebicia. Wyzwanie stojące przed menadżerami – warto słuchać tego, o czym mówią kobiety, wspierać ich rozwój z korzyścią dla firmy i nie obsadzać kluczowych stanowisk wyłącznie mężczyznami. Podkreślam raz jeszcze, że różnorodność jest kluczowym elementem funkcjonowania w biznesie.


Bianka Siwińska - Red. naczelna „Perspektywy”, twórczyni kampanii społecznych „Dziewczyny na politechniki!”, „Dziewczyny do ścisłych!” i projektów wspierających kariery kobiece w branży technologicznej – m.in. „Lean in STEM”. Pasjami bada szkolnictwo wyższe (internacjonalizacja, rozprzestrzenianie się innowacji) i wątek kobieco-technologiczny (aktualnie kieruje projektem badawczym „Potencjał kobiet dla branży technologicznej”).W wolnym czasie promuje czytelnictwo w ramach akcji „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!”



Dominika Bettman - Prezes ds. Finansowych Siemens Sp. z o.o. Absolwentka Wydziału Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jej zainteresowania wiążą się z aspektami zarządzania finansami, trendami ekonomicznymi na rynku polskim i na świecie, a także aspektami związanymi z tematyką zarządzania zespołem. Wspiera aktywnie działania biznesowe firmy na polskim rynku, jednocześnie promując wizerunek i potencjał Polski na forum globalnego koncernu. Wspiera aktywnie inicjatywy na rzecz współpracy polsko-niemieckiej. Liczne wysiłki zaowocowały otrzymaniem przez firmę nagrody Top Plus w 2015 roku dla najlepszej spółki regionalnej Siemensa.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili