
Reklama.
O zjawiskach zachodzących w cyfrowym świecie, a także o ich konsekwencjach tak dla naszego życia, jak i biznesu, dyskutowali członkowie panelu „Bez kabli – Internet mobilny motorem zmian społecznych i ekonomicznych”, który odbył się w ramach XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy i zorganizowany został przez firmę P4, operatora sieci telefonii komórkowej Play.
Punktem wyjścia do dyskusji panelowej był raport przygotowany przez think tank Polityka Insight dotyczący rynku urządzeń i aplikacji mobilnych w Polsce, a także wpływu aplikacji na różne obszary życia.
Według danych zebranych przez autorów raportu - Piotra Araka, Andrzeja Bobińskiego oraz Annę Wójcik w Polsce jest obecnie ponad 57 milionów zarejestrowanych kart SIM (wzrost z 41 milionów w 2007 roku), a 80% użytowników sieci mobilnych może korzystać z internetu, co daje Polsce piąte miejsce w Unii Europejskiej. Co ważne, ruch z urządzeń mobilnych generuje między 21% a 46% wejść na strony internetowe z 10% w 2012).
Rosnąca popularność i dostępność smartfonów wpływa również na to, w jaki sposób postrzegane są nowe produty wchodzące na rynek. Mówiła o tym podczas dyskusji panelowej Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Manager w Samsung Electronics Polska. „Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, że na wszystko jest aplikacja. Właściwie nie sprzedają się już produkty, które nie zawierają w sobie aplikacji. Widzimy na co dzień całą masę świetnych i innowacyjnych produktów, które nie mają szans na zdobycie rynku, jeśli nie idzie za tym aplikacja. Nawet jeśli są to proste aplikacje, klienci i oczekują w sprzęcie,” powiedziała Fijołek. „W takiej sytuacji kluczem do sukcesu, zamiast stawiania albo na aplikacje albo na produkt jest wykorzystanie ich synergii i bycie dostawcą zarówno produktu jak i treści,” dodała Fijołek.
Przykład takiej właśnie synergii można znaleźć w bankach, gdzie coraz większą popularność zdobywa bankowość mobilna. Możliwość dostępu do banku za pośrednictwem smartfona czy tabletu nie jest jedynym czy najważniejszym kryterium, którym posługują się klienci wybierając bank, ale rośnie oczekiwanie klientów, że banki będą dostępne z poziomu urządzeń mobilnych. To z kolei sprawia, że bankowcy muszą ściślej niż kiedykolwiek współpracować z programistami, Paweł Zegarłowicz, public affairs officer w Citi Handlowym. „To technologia wyznacza kierunek bankowości. Liczba spotkań w banku z kolegami i koleżankami zajmującymi się technologiami wzrosła o 100%,” stwierdził Zegarłowicz, dodając, że jego zdaniem już niebawem większość klientów będzie oczekiwała dostępu do bankowości z poziomu smartwatchy. „Zegarki nie są jeszcze rozpowszechnione, ale jezcze chwila i się upowszechni,” powiedział Zegarłowicz.
Artykuł powstał we współpracy z marką SAMSUNG