kadr z serialu "The Office"
kadr z serialu "The Office" http://goo.gl/tnpVH7
Reklama.
1. Podwyżek nie będzie/omówimy je przy ocenie pracowniczej
Zaczynamy od klasyka. Ten tekst może mieć kilka ukrytych znaczeń. Albo faktycznie w firmie nie ma pieniędzy na podwyżki i przełożony jest szczery. Częściej jednak może to oznaczać, że niezbyt interesuje go kwestia jakichkolwiek bonusów i premii, woli więc uciąć temat jak najszybciej dla swojego spokoju. Simon Constable z Forbes ostrzega, że może to oznaczać, że twój szef ma za mały wpływ wśród swoich przełożonych, aby wywalczyć podwyżki dla swoich podwładnych. Kończąc temat jak najszybciej ma nadzieję, że wróci później niż wcześniej. Nie jest to dla ciebie dobry znak – możliwe że perspektywa wyższej płacy oddali się o nieokreślony czas, a jakiekolwiek próby rozmowy na ten temat spotkają się z odmową i wrogością.
2. Nie mogę dać ci urlopu, decyzja z góry
To nie jest powód – to usprawiedliwienie. Twój szef niestety nie jest z tobą szczery. Niezależnie od powodu, nie potrafi przyjąć odpowiedzialności na siebie, przekierowuje ją więc do wyższej instancji. A to oznaka jego tchórzostwa i braku szacunku wobec ciebie. Całą winę zwala na zarząd. Po takiej sytuacji lepiej przemyśleć, czy taka osoba może być naszym przełożonym i czy nie złożyć podania o transfer do innego działu.
3. Zamawiamy obiad. Firma stawia!
Nie ma czegoś takiego jak darmowy posiłek – zwłaszcza w firmach, przypomina Jen Luckwaldt z CareerToolBelt. To niechybna oznaka, że zostaniesz w pracy znacznie dłużej. Jeżeli taka sytuacja zdarza się nagminnie, przygotuj się do regularnego zostawania po godzinach. Specyfika niektórych biur tego wymaga, ale nie każdemu musi to pasować. Jeśli łapiesz się na tym, że jesz kolejny w tym miesiącu obiad na koszt firmy i bez wychodzenia z biura – zastanów się, czy taka sytuacja ci odpowiada.
4. Może wyskoczymy na kawę/obiad?
Wyjątkowo grząski grunt. Głupio jest odmówić szefowi, jeżeli jednak zrobisz to zbyt wiele razy, możesz stracić jego zaufanie. Wybranie się na takie spotkanie trzeba traktować w kategorii konieczności. Pamiętaj jednak, żeby nigdy nie czuć się zbyt swobodnie. To nie jest koleżeńska pogawędka, ale pozabiurowa forma oceny twojej postawy. Jeśli możesz, zrób to od razu, żeby oszczędzić sobie nagabywania lub niemiłej atmosfery w przyszłości.
5. Oceniam twoją pracę poprawnie
Na koniec aspekt trochę bardziej pozytywny. Mówiąc coś takiego, twój szef przekazuje ci, że dobrze wykonujesz swoją pracę – nie ma wobec ciebie zastrzeżeń i wywiązujesz się ze swoich obowiązków. Powściągliwy ton wynika z faktu, że ewaluacja często wiąże się z podwyżkami, zachowuje więc bardziej entuzjastyczne opinie dla najlepszych pracowników. Pomimo, że do nich nie należysz na obecną chwilę, nie znaczy że wykonujesz swoją pracę źle i czekają cię trudne chwile – jesteś po prostu dobrym pracownikiem. Tylko tyle i aż tyle.