02 października 2015, 13:43

Kończymy wspólną relację INNPoland i naTemat. Dziękujemy za uwagę.

02 października 2015, 12:53
02 października 2015, 12:34

Co zrobić z ciepłem - Orlen szuka innowacji i zaprasza cały świat

PKN ORLEN otworzył pierwszy w Polsce konkurs na innowacyjne rozwiązanie problemu nadmiaru ciepła. W swoich kolumnach destynacji Orlen produkuje wodę o temperaturze 110-120 stopni. To zbyt mało, by użyć jej w innych procesach. To na tyle dużo, że stanowi kłopot, a więc koszt.

Polski koncern szuka rozwiązania w formule crowdsourcingu. Propozycje rozwiązań mogą być zgłaszane przez podmioty pochodzące z całego świata, w tym instytuty badawcze, firmy, a także niezależnych naukowców, konsultantów lub studentów. W ramach projektu Koncern nawiązał współpracę z międzynarodowym ekspertem w zakresie inicjatyw crowdsourcingowych – firmą NineSigma, która pilotowała podobne rozwiązania dla takich firm jak BASF, GE czy Siemens - najbardziej zaawansowanych w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii przemysłowych. Pomysły mogą być zgłaszane za pośrednictwem dedykowanej platformy internetowej NineSights, na stronie konkursowej PKN ORLEN.

Dla zwycięzców PKN ORLEN przewidział trzy równorzędne nagrody, po 10 000 Euro każda. Autorzy najlepszych, wyróżnionych pomysłów mogą również zostać zaproszeni do negocjacji z PKN ORLEN na temat realizacji projektów pilotażowych, z docelową możliwością ich implementacji aż na siedmiu instalacjach Koncernu. Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 9 grudnia 2015 roku.


O konkursie, ale także poszukiwaniu innowacji, budowie kultury innowacyjności romawialiśmy podczas EFNI w Sopocie z głównym ekonomistą PKN Orlen dr Adamem Czyżewskim.

02 października 2015, 12:34
02 października 2015, 11:29
02 października 2015, 11:11
Minister gospodarki Janusz Piechociński na EFNI:

Często innowacyjność sprowadzamy do technologii, a zapominamy, że musi też sprowadzać się do instytucji i do relacji między państwem a obywatelem.

02 października 2015, 10:57
SONDA
Panel Nowe modele bioznesowe na nowe czasy

Czy Państwa firma jest gotowa na to, by poświęcić króŧkoterminowe zyski na rzecz przewag konkurencyjnych w długim okresie?

Tak: 42%

Nie: 58%

02 października 2015, 10:49

Czy państwo powinno wspierać innowacje? 4xTAK

Prowadziłem wczoraj panel o inwestowaniu w innowacje. 1,5 godzinna dyskusja skończyła się mocnym przesłaniem, że państwo powinno być aktywne w finansowaniu innowacji. Zarówno na etapie badawczym, jak i późniejszym, podczas rozwoju i komercjalizacji (@Tomasz Machała)


02 października 2015, 10:39

Rynek - czy każdy i zawsze powinien być otwarty?

- Nie zawsze - odpowiada stanowczo prezes Totalizatora Sportowego Wojciech Szpil. Jego firma, podobnie jak wiele innych loterii narodowych, cierpi na hazardzie on - line. "Olbrzymie pieniądze uciekają bez podatku za granicę, choć mogłyby wspomagać polską kulturę i sport" - mówi Szpil. Jego zdaniem, Polska powinna blokować dostęp do stron oferujących zza granicy zakłady on-line.


02 października 2015, 10:30
02 października 2015, 10:21
SONDA
Panel: Nowe modele biznesowe na nowe czasy

Czy jesteś gotów na to, by państwo miało wiodącą rolę w budowaniu nowych modeli biznesowych?

Tak: 19%

Nie:81%

02 października 2015, 10:17
02 października 2015, 10:12
02 października 2015, 09:04
01 października 2015, 19:39

Kończymy dzisiejszą relację na żywo. Wrócimy z nowymi wieściami z Europejskiego Forum Nowych Idei w piątek rano.

01 października 2015, 18:35
01 października 2015, 18:26
01 października 2015, 18:00
01 października 2015, 17:55
01 października 2015, 16:57

Rozmawialiśmy z Patrycją Zielińską, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu. Czy państwo powinno być aktywne w rozwoju innowacji, poprzez udział w ich dofinansowaniu? A jeśli tak, to w jaki sposób, na jakim poziomie, kiedy, kiedy i na jakich warunkach powinno się wycofać?

01 października 2015, 16:27

Samsung laureatem konkursu Emerging Market Champions

Firma Samsung otrzymała tytuł Emerging Market Champion za inwestycje zagraniczne w Polsce. Oprócz koreańskiego giganta, nagrodę otrzymała również firma Nowy Styl z Krosna. Konkurs zorganizował bank Citi Handlowy.

Inicjatywa konkursu to wynik kilkunastu lat naszych doświadczeń współpracy z polskimi przedsiębiorstwami, które realizują dzisiaj swoje plany rozwoju na rynkach zagranicznych oraz firmami z rynków wschodzących. Przedsiębiorstwa te są wspierane przez nas i inwestują w Polsce. Historie naszych laureatów to przykłady doskonałych praktyk - Sławomir S. Sikora, prezes zarządu Citi Handlowy mówił podczas ogłoszenia wyników konkursu.

01 października 2015, 16:25
01 października 2015, 16:12

Jak wzmocnić jednolity rynek tłumaczy doktor Tomasz Husak - szef gabinetu komisarz Elżbiety Bieńkowskiej:


Pytanie o jednolity rynek pada w bardzo dobrym momencie. Przez wiele lat kryzysu gospodarczego badamy sytuację. Dane pokazują że eksport i import dóbr maleje, ale import eksport usług rośnie.

Bariery jednolitego rynku, to lęk przed aspektami prawnymi w innych krajach. Brak chęci podejmowania ryzyka inwestycji w innym kraju. To kwestia psychologiczna. Nie wiemy, jak ułatwić życie przedsiębiorcom. Trzecim punktem jest ewidentna dyskryminacja konsumenta. W lipcu okazało się że Disneyland warunkuje cenę biletu od pochodzenia klienta. Użytkownicy byli identyfikowani przez IP i od tego zależała ich cena.

6 października chcemy przedstawić pakiet działań, które zlikwidują dyskryminację na rynku wewnętrznym. Chcemy ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w innych krajach. Firma rejestrująca się w jednym kraju będzie zarejestrowana w innym. Jeżeli spółka chcąca produkować długopisy musi spełnić postanowienia 15 dyrektyw, to wprowadzanie czegoś do obiegu się nie opłaca. To musimy zmienić.

Przyznaję, że państwa unijne nie wprowadzają dziś zgodnie państwa wspólnotowego. Pragniemy przyjąć nowe podejście. Będziemy podejmować dialog z państwami. Ci, który nie będą chcieli z nami rozmawiać, mogą spodziewać się szybkiej decyzji Komisji Europejskiej. Komisarz do spraw rynku wewnętrznego uzyska także prawo bezpośredniego zadawania pytań firmom.

01 października 2015, 15:54
01 października 2015, 15:54
01 października 2015, 15:48
01 października 2015, 13:14

Eksperci o potrzebie jednolitego rynku energetycznego na EFNI

Panel: „Energia dla regionu. Co oznacza solidarność energetyczna w Europie Środkowo-Wschodniej?”

Maroš Sefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, komisarz UE ds. unii energetycznej:

Mamy różne polityki poszczególnych krajów, inne podejście do innowacji, polityki klimatycznej. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera unia energetyczna. Musimy wzmocnić współpracę regionalną. Polska powinna mocniej uczestniczyć w wymianie energii i gazu z sąsiadami – Czechami, Słowacją. Niestety nadal nie możemy mówić o płynnym rynku gazowym w Europie Wschodniej i Środkowej. Chodzi o rozbudowę sieci połączeń między krajami, co zapewni nam bezpieczeństwo energetyczne. Chodzi też o większą dywersyfikację dostaw energii i gazu.

Arnold Weiss, kierownik EPEX Spot SE:

Komisja Europejska powinna pomóc [w zwiększaniu współpracy w regionie w zakresie energetyki-przyp. red.], szczególnie w odniesieniu do krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Potrzebne są inwestycje w infrastrukturę. Należy się też zastanowić, jak ma być skonstruowany rynek energetyczny.

01 października 2015, 12:51


Krzysztof Blusz, demosEuropa:
Czy można połączyć ochronę prywatności z tym, że coraz więcej naszych danych jest w Internecie?

Michał Boni, Parlament Europejski:
Uważam, że nie. Musimy poszukać równowagi miedzy prywatnością jako fundamentalnym prawem, a możliwościami rozwoju biznesowego. Podstawą równowagi jest zaufanie. Do tego jednak potrzebne są regulacje. Ale tu z kolei problemem jest to, że potrzebna jest elastyczność: jak stworzyć takie rozwiązania, które mogą być również zastosowane w przyszłości.

01 października 2015, 12:34
01 października 2015, 12:31

Polskie firmy za granicą. Komunikat po badaniu Fundacji Kronenberga

POLSKIE FIRMY NIE MAJĄ KOMPLEKSÓW

Coraz więcej polskich firm swojej szansy na rozwój upatruje w ekspansji międzynarodowej. Blisko połowa działających na zagranicznych rynkach firm prowadzi swój biznes w co najmniej 3 krajach. Rodzimi przedsiębiorcy czują się swobodnie za granicą, nie mają kompleksów w stosunku do swoich konkurentów, niezależnie od tego czy są nimi duże korporacje czy też lokalne firmy. Prawie 90% z nich uważa, że są tak samo lub bardziej innowacyjni jak konkurencja i w przeważającej części przypadków (56%) skupiają się na jakości bardziej niż na cenie, wynika z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Polskie firmy nie tylko coraz chętniej wychodzą na zagraniczne rynki, ale także coraz lepiej sobie na nich radzą. Najczęściej wybieranym przez nie krajem pozostają niezmienne Niemcy. W porównaniu do 2014, aktywność rodzimych przedsiębiorstw na terenie naszego zachodniego sąsiada wzrosła o 7 p. proc., na drugim miejscu plasują się Czechy. Coraz większą popularnością cieszą się Francja i Litwa, w stosunku do ostatniego roku o 4% spadło zainteresowanie rynkiem rosyjskim.

Polskie firmy chcą rozwijać się na zagranicznych rynkach i nie boją się dokonywać ekspansji, mówi Piotr Kosno, Dyrektor Zarządzający, Departament Klientów Strategicznych w Citi Handlowy. Ich przewagę konkurencyjną stanowi przede wszystkim jakość co świadczy o strategicznym i długofalowym budowaniu pozycji na rynkach zagranicznych. Konkurowanie ceną pozostaje działaniem taktycznym, jednak ma mniejsze znaczenie względem jakości.

Polscy przedsiębiorcy coraz skuteczniej radzą sobie w międzynarodowym środowisku. Ostatni rok pełen wyzwań geopolitycznych pokazał, że Polacy potrafią odnaleźć się w międzynarodowym środowisku, elastycznie dostosowują się do sytuacji rynkowej. Dostrzegają i doceniają udogodnienia płynące z jednolitego rynku UE, szczególnie w kontekście przepisów prawnych i łatwości prowadzenia biznesu, Istotnym czynnikiem jest również stale rozwijająca się innowacyjność.

Podstawową strategią działalności na rynku międzynarodowym jest koncentracja wzroście obrotów jak zwiększeniu rentowności (częściej względem ogółu stosują ją firmy o niższym obrocie – 62%). Ważna jest również jakość towarów, tylko 41% rynek zdobywa poprzez na cenie. Co piąta firma elastycznie reaguje na dynamicznie zmieniającą się sytuację rynkową. Większość polskich przedsiębiorców nie przejmuje lokalnych firm (robi to niewiele ponad 20% z nich) a stara się znaleźć partnerów do współpracy wśród rodzimych biznesów. Dla ponad połowy podstawowym celem działalności jest zdobycie nowych kontrahentów.

Największą barierą, jaką dostrzegają firmy w kontekście ekspansji zagranicznej jest duża konkurencja. Nie przeszkadza to jednak 41% z nich planować poszerzenia własnej działalności. Tych, których myślą o dalszej ekspansji jest o 2 p. proc więcej niż w roku ubiegłym.

Z kim konkurują polskie firmy? Zależy to od wielkości przedsiębiorstwa: te zatrudniające od 10 do 50 pracowników częściej rywalizują z małymi, działającymi na rynkach lokalnych w tradycyjny sposób. Firmy o większym zatrudnieniu przeważnie konkurują z dużymi, nowoczesnymi korporacjami. Głównym motywem jest szeroko rozumiany rozwój firmy – zwiększenie zasięgu działania, pozyskiwanie nowych kontrahentów (36%) i zwiększenie dochodów (23%).

01 października 2015, 12:27

Andrzej Olechowski o czasach, w których żyjemy

Moja teoria jest taka, że nadszedł czas wariatów. Rzeczy które się dzieją są albo niesłychane, albo bardzo stresujące. Surowce zanurkowały do poziomów których się nie spodziewaliśmy. Banki oferują ujemne oprocentowanie na depozytach. Giełdy wahają się w sposób który kiedyś byłby określony, jako czarny poniedziałek. Wzrost gospodarczy ledwie pełza. Na Bliskim Wschodzie pojawia się kalifat - coś z najczarniejszych snów Średniowiecza. Jeden z premierów Unii mówi, że nie podoba mu się liberalna demokracja. Jak to wszystko zrozumieć?

01 października 2015, 12:23

Polskie firmy za granicą - bez kompleksów


Z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika co następuje:

Coraz więcej polskich firm planuje ekspansję międzynarodową. Blisko połowa działających na zagranicznych rynkach firm prowadzi swój biznes w co najmniej 3 krajach. Rodzimi przedsiębiorcy czują się swobodnie za granicą, nie mają kompleksów w stosunku do swoich konkurentów, niezależnie od tego czy są nimi duże korporacje czy też lokalne firmy. Prawie 90% z nich uważa, że są tak samo lub bardziej innowacyjni jak konkurencja i w przeważającej części przypadków (56%) skupiają się na jakości bardziej niż na cenie.

01 października 2015, 12:19

Nowy Styl z Krosna z nagrodą Emerging Market Champions

Dla firmy, która może być wzorem dla innych jako eksporter polskich produktów za granicą. Nowy Styl jest też aktywnym inwestorem zagranicą poprzez przejmowanie zachodnich firm meblowych.

01 października 2015, 12:08

InnoCafe - wspólny pawilon NCBR i ARP


Dwie publiczne instytucje stworzyły specjalną przestrzeń do spotkań i wymiany doświadczeń uczestników EFNI zainteresowanych tematyką innowacji.

01 października 2015, 11:31

Komorowski ostro o Putinie. „Wielkość budowana na drodze siły będzie przejściowa”

– W Polsce rozumiemy potrzebę wielkości Rosji, ale chcielibyśmy, żeby ta wielkość nie uszczuplała prawa do suwerenności i własnej wolności w przypadku sąsiadów Rosji – mówił Bronisław Komorowski podczas panelu „Koniec pozimnowojennych iluzji: czy Europa potrzebuje nowego porządku?” na Europejskim Forum Nowych Idei.

– Polemizuję z tezą, że Rosja nie jest podatna na wpływy zewnętrzne, bo Rosja z trudem się zmienia, a powinna się zmienić – dodawał były prezydent. Zauważał, że historii Rosji były momenty, w których ta przechodziła transformację. – Mamy przypadki, ze Rosja zmienia się: czy to w czasach Dżyngis-chana czy w czasach Piotra Wielkiego. Ale warto też pamiętać, ze przecież Lenin przyjechał do carskiej w niemieckim wagonie.

Bronisława Komorowskiego martwi obecny model rozwoju Rosji. – Chciałbym, żeby Rosjanie zrozumieli, że wielkość Rosji można budować na drodze wolnego rynku. Problem w tym, że teraz Rosja jest rządzona przez ekipę, która myśli, że wielkość Rosji można budować na drodze siły. Według mnie wielkość ta będzie wielkością przejściową – komentował były prezydent i dodawał, że taka polityka może okazać się zgubą dla samej Rosji. – W moim przekonaniu największym zagrożeniem dla wielkości Rosji jest obecny model, którego wszyscy się obawiamy.

01 października 2015, 11:25
01 października 2015, 11:01
01 października 2015, 10:40

Cyberbezpieczeństwo - jeden z najważniejszych dziś tematów w technologii

- Każda firma powinna mieć stanowisko Cyber Security Officer na poziomie zarządu - przekonuje dyrektor Intela Tomasz Klekowski.

Dyrektor Intela Tomasz Klekowski brał udział w dyskusji przy okrągłych stołach o cyberbezpieczeństwie. Jego zdaniem to dziś dla firm i obywateli jedna z kluczowych kwestii. "Tajemnicą poliszynela jest to, że banki są stale atakowane przez hakerów" - mówi. Podczas panelu rozdawano książkę Black Out - fikcję o hakerze który spowodował przerwę w dostawie prądu w całej Europie. "To scenariusz absolutnie realny" - ostrzega Tomasz Klekowski. Intel jest bardzo zaangażowany w temat bezpieczeństwa danych. Firma między innymi buduje procesory z wbudowanymi sprzętowymi zabezpieczeniami przed cyberprzestępcami.

01 października 2015, 10:17
01 października 2015, 09:16
01 października 2015, 08:40
01 października 2015, 08:26
01 października 2015, 07:53

Marchewka jest zawieszona bardzo wysoko. "To w najlepszym interesie Polski"

NCBR uruchomiło szybką ścieżkę wniosków o pieniądze na innowacje dla dużych firm. Nie będzie łatwo jednak tych pieniędzy zdobyć. W rozmowie ze mną podczas EFNI zastępca dyrektora NCBR Leszek Grabarczyk mówi: "Gdy zawiesza się poprzeczkę nisko, to wszyscy skaczą nisko. Dlatego zawieszamy poprzeczkę bardzo wysoko, żeby polskie duże firmy nauczyły się skakać bardzo wysoko".

Bardzo wysoko oznacza, że NCBR oczekuje od firmy, by składały wnioski o dofinansowanie na B+R, który może przynieść nie polskie, nie europejskie, ale światowe patenty. Zapraszam do obejrzenia wywiadu (Tomasz Machała)

01 października 2015, 07:14

Henryka Bochniarz: Nie rozumiem swojego kraju

Boli mnie, że coraz mniej rozumiem swój kraj. Ze statystyk wynika, że mamy szybki wzrost gospodarczy, że w czasie kryzysu ustrzegliśmy się recesji, że nierówności maleją, a biedni bogacą się szybciej niż bogaci. Tymczasem coraz głośniej słychać, że kraj jest w ruinie. Stajemy się narodem frustratów, wykluczonych – powiedziała Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan, w trakcie debaty otwierającej V Europejskie Forum Nowych Idei.

Kilka lat temu martwiliśmy się tylko o kryzys finansowy i to spędzało nam sen z powiek. Teraz mamy do czynienia z zagrożeniami zewnętrznymi oraz wewnętrznymi i wspólnie musimy zastanowić się jak im przeciwdziałać – dodała. Tematem wiodącym tegorocznego międzynarodowego spotkania przedstawicieli biznesu, polityki, nauki i kultury jest Europa wobec rosnących nierówności społecznych, radykalizmów i zagrożeń geopolitycznych. W tym roku na Forum do Sopotu przyjechało ponad 1300 gości z całego świata.

Rainer Münz, doradca Europejskiego Ośrodka Strategii Politycznej i Komisji Europejskiej ostrzegał, że europejskie wartości liberalne – wolność, możliwość przyznawania azylu - są coraz bardziej zagrożone ponieważ tysiące uchodźców szturmuje granice unijnych państw. I raczej nie uda się ich wszystkich przyjąć. Uciekają ze swoich krajów, bo nie widzą w nich przyszłości dla siebie. Ciągną do bogatych Niemiec, czy Szwecji. Europa nie może się jednak odgrodzić od uchodźców, nawet jeśli na razie nie radzi sobie z tym problemem.

Magdalena Środa, filozofka, stwierdziła, że nie powinniśmy przesadzać z zagrożeniami przed jakimi staje nasz kontynent. Europa od lat żyje w napięciach, np. między społeczeństwem otwartym i zamkniętym, wspólnotą transgraniczną a państwem narodowym. Jej zdaniem obecnie potrzeba więcej etyki, wartości, samoograniczenia, humanizacji gospodarki, solidarności. I dobrobytu, ale nie tylko konsumpcyjnego.

Optymistycznie o przyszłości Europy mówiła Henryka Bochniarz. Ważny jest dystans do krótkookresowych prognoz. Nie wszystkie czarne scenariusze się materializują. Z historii wiemy, że z wielu pesymistycznych wizji na szczęście nic nie zostało. Szefowa Lewiatana chwaliła polskie firmy, za to że bez kompleksów wchodzą na zagraniczne rynki i z powodzeniem konkurują z międzynarodowymi potentatami.

Leszek Jażdżewski, redaktor naczelny LIBERTE stwierdził, że świat, w tym Polska ugina się pod ciężarem długów, których w całości i tak nie da się spłacić. Trzeba więc wybrać, które z nich możemy spłacić i zastanowić się, co począć z pozostałymi. - Smutne jest to, że pokolenie dzisiejszych 20-latków nie będzie w stanie zapłacić za emerytury dzisiejszych 50-latków – dodał.

Salvatore Babones, profesor socjologii Uniwersytetu w Sydney niepokoił się przyszłością Chin. Jego zdaniem grozi im dalsze spowolnienie gospodarcze i kryzys fiskalny. To przełoży się na gospodarkę europejską. Przyszłość wzrostu gospodarczego w Europie zależy od popytu w Chinach. Dlatego powinniśmy się zastanowić, co zrobić, żeby Chiny rosły szybciej, bo tylko wtedy uratujemy Europę.

Olivier Roy, profesor Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego wrócił do tematu uchodźców. – Nie możemy zamykać granic. Musimy pomagać uchodźcom, bo to mieści się w naszym systemie wartości. Stają się oni częścią naszych społeczeństw. Europa jest coraz bardziej świecka, ma problem z tożsamością, ale mają go także uchodźcy, także muzułmanie, którzy są bardzo podzieleni.

Wcześniej, po południu, odbył się panel, który postawił przed uczestnikami pytanie - co stanowi podstawę biznesu i prowadzenia firmy. Czy przedsiębiorstwo wytwarza jedynie zysk, produkty lub usługi, czy też wartości? Jak tego typu idee funkcjonują w praktyce biznesowej oraz w jaki sposób angażować otoczenie firmy w wytwarzanie wartości i jak dzielić się korzyściami z otoczeniem.

Moderator dyskusji, profesor Jerzy Hausner zauważył, że zmiany są konieczne, ponieważ gospodarka rynkowa traci poparcie, staje się rabunkowa i stopniowo zanika jej zdolność utrzymania status quo. Biznes nie może nie reagować na to, o czym coraz częściej mówimy – o zmianie idei firmy na rzecz rozumianej inaczej niż tylko „business for business". Każda firma sama musi zbudować swoją ideę.

Drugi z moderatorów, Mateusz Zmyślony, założyciel Grupy Eskadra, postawił tezę, że firmy-idee istniały już w przeszłości - chociażby Bata powstała w latach 20. ubiegłego wieku. Jednak tego typu podejście, by mogło się upowszechnić, musiało doczekać czasów powszechnego dostępu do internetu. – Łatwa wymiana informacji pozwala kształtować świadome wybory. W nowym modelu firma staje się partnerem w rozwiązywaniu problemów odbiorców – podkreślił Zmyślony.

Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP S.A zwraca uwagę, że jego firma również może być atrakcyjną organizacją o dobrej marce, a ze względu na charakter działalności skutecznie wypełniać misję społeczną. – Kiedyś celem kolei było przewiezienie pasażera z punktu A do punktu B, dzisiaj mówimy i myślimy o kliencie, a nie towarze do przewiezienia. Grupa PKP realizuje program inwestycyjny na rekordową skalę. Jego efekty są już widoczne. Pasażerowie mogą podróżować krócej, bezpieczniej i w komfortowych warunkach. W ciągu ponad trzech lat udało nam się sprawić, że polska kolej znów stała się konkurencyjna. PKP Intercity po raz pierwszy od kilku lat notuje wzrost liczby podróżnych, a ostatnie wyniki badań satysfakcji klienta udowadniają, że obrany kierunek zmian był dobrą decyzją. Europejskie Forum Nowych Idei to dobre miejsce do wymiany doświadczeń w tym zakresie – zauważa Karnowski.

Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland, deklaruje, że to dzięki konsekwentnemu podążaniu własną drogą, między innymi oddaniu wzornictwu, Mazda stała się silną marką. – Promujemy czerpanie przyjemności z jazdy, skupienie się na tym co widzimy, pochłanianiu otoczenia. Zaangażowaliśmy się także w akcję „Piękne drogi", mającą na celu znalezienie najpiękniejszych odcinków polskich dróg. W komunikacji marketingowej już od kilku lat nie wykorzystujemy oferty. Mimo tego marka stała się obecnie najbardziej pożądaną na rynku dilerów. Warto tworzyć wartość dla klientów w dłuższej perspektywie. Każdego ostatniego dnia miesiąca działy sprzedaży w wielu firmach pracują do 20, w mojej firmie kończymy o 16. Pracujemy zgodnie z filozofią PULL, a nie PUSH – deklarował dyrektor Mazdy.

Piotr Voelkel, założyciel Grupy Kapitałowej Vox podkreślił jak duże znaczenie ma rozwiązywanie realnych problemów klientów i budowanie z nimi bliskiej relacji. – Kilka lat temu doszliśmy do wniosku, że naszym celem jest jak najlepiej poznać naszego klienta. Tworzyć produkty, które umieją sprostać ludzkim marzeniom. Zaangażowaliśmy do tego specjalistów, psychologów, socjologów, badaczy. Rozumiemy sens pracy zespołowej. Chcemy pamiętać, że mamy wpływ na otoczenie, emocje innych ludzi, sami nie boimy się bliskości z innymi – powiedział.

– Wszyscy jak mantra powtarzamy pytania o poszukiwaniu wartości. Dla mnie najciekawsze jest połączenie formuły for-profit i non-profit – powiedziała Dorota Ilczuk, wykładowca z Uniwersytetu SWPS. – Mamy już duże doświadczenia działania takich modeli firm. Wiemy już jakie rozwiązania działają. Dobrym przykładem są prowadzone działania w zakresie branży kulturalnej – zauważa Ilczuk.

Maria Wiśniewska, wykładowca z Uniwersytetu Warszawskiego, powiedziała - Współczesna ekonomia sprowadziła człowieka do zasobów ludzkich i wykorzystuje człowieka jak wszystkie inne czynniki wytwórcze. Osobiście podzielam niechęć do tego terminu. To, co tak naprawdę motywuje ludzi do działań, to poczucie sensu i poczucie sprawstwa. W tej perspektywie widać doniosłość firmy=idei, nawet jeżeli dziś jest to właśnie idea. Wobec fali krytyki kapitalizmu i jego skutków, takie idee są bezcenne, żeby ukierunkowywać zmiany, których wszyscy oczekujemy.

– Wartość ekonomiczna musi być uzupełniana przez inne wartości, które nie mogą być przez tę firmę wykorzystywane. Wartości te maję być wytwarzane wewnątrz firmy i w otoczeniu firmy. Firma aby działać, musi włączyć do procesu wytwarzania innych aktorów. Musimy zrozumieć, że gospodarka musi być po części kulturą – podsumował na zakończenie profesor Hausner.

Moderatorami dyskusji byli: Jerzy Hausner, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Mateusz Zmyślony, założyciel Grupa Eskadra.

30 września 2015, 20:07

Kończymy na dziś transmisję na żywo. Wracamy w czwartek o ósmej rano.

30 września 2015, 19:55

Profesor Jerzy Buzek: "Trzeba obronić kapitalizm przed nim samym. Podczas EFNI będziemy próbować sformułować przynajmniej zasady wg których powinniśmy działać."

30 września 2015, 19:28

O 19:30 rusza transmisja na żywo z ceremonii otwarcia Europejskiego Forum Nowych Idei.

30 września 2015, 19:03

Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Polska: "Jesteśmy unikatowi na rynku europejskim"


Rozmawiamy na EFNI z Łukaszem Paździorem, dyrektorem zarządzającym Mazda Polska.

Na ile możecie wdrażać nowe pomysły, a na ile podążacie za tym co wprowadzono w Waszej japońskiej centrali?

Bardzo dużo robimy lokalnie. Jesteśmy dość unikatowi w tym na rynku europejskim, że mamy dużą autonomię w strukturach lokalnych. W związku z tym podejmujemy wiele inicjatyw takich jak np. zorientowanie na klienta i wdrażanie tzw. reverse thinking czyli ustawianie procesów w zależności od tego jaką potrzebę zdefiniowaliśmy.

Dalszą część wywiadu do przeczytania pod tym adresem.

30 września 2015, 18:53

8 lat temu chciałem całkowicie zmienić swoją drogę zawodową

Łukasz Paździor z Mazda Polska opowiada nam, że miał dość krótkich deadlinów i agresywnego realizowania miesięcznych celów sprzedażowych.

30 września 2015, 18:44

Jakub Karnowski, prezes PKP SA: "Autobusy nie są już dla nas konkurencją"


Podczas EFNI rozmawialiśmy z Jakubem Karnowskim, prezesem PKP SA. Michał Kaczmarski:Rośnie Wam konkurencja w postaci coraz szybciej jeżdżących i tanich autobusów.

Jakub Karnowski, prezes PKP SA:Bez ironii i bez arogancji, autobusy nie są już dla nas konkurencją. Mam wielki szacunek dla właściciela Polskiego Busa, jest w moim przekonaniu geniuszem biznesowym, ale nie walczymy z jego firmą o klientów. Na trasach dalszych autobusy nie są w stanie osiągnąć takich prędkości jak kolej. Promocje, które Polski Bus organizuje, są bardzo ciekawe, ale dotyczą pojedynczych tras, bo przecież firma nie utrzymałaby się, gdyby oferowała wszystkie bilety za złotówkę. Warto natomiast zauważyć, że na jednej z najpopularniejszych tras, czyli Warszawa – Trójmiasto z powodzeniem konkurujemy z liniami lotniczymi.

Dalsza część wywiadu do przeczytania pod tym adresem.

30 września 2015, 17:58

Dziennikarz Roman Młodkowski wsadza kij w mrowisko mówiąc, że firma która kieruje się ideą a nie zyskiem będzie mniej rentowna niż inne firmy ze swojej branży. Może być to więc problem dla jej udziałowców.

Chwilę później Aleksandra Sobczak z Gazety Wyborczej zwraca uwagę, że koncepcja Firma=Idea skończyć może jak CSR. Programy odpowiedzialności biznesu skończyły jej zdaniem jako typowo korporacyjne przedsięwzięcia, kierowane biznesem, a nie ideą.

W odpowiedzi na pierwsze pytanie profesor Jerzy Hausner wskazał, że państwo sprawić powinno by brudna biznesowa gra przestała się opłacać. - Te firmy które zatracają idee ulegną samozniszczeniu. Niewyobrażalne jest dalsze istnienie systemu, w którym korporacje zarabiają niezależnie od tego, czy jest bessa, czy hossa - uważa były wicepremier.

30 września 2015, 17:23

"Zapewniam - Mazda jest czysta!"

Prezes Mazdy przekonuje, że firma tym różni się od innych, że design jest dla niej najważniejszy. "Księgowi nie mają nic do powiedzenia w procesie projektowym". W designie zaś najważniejszym słowem jest Kodo - projektowanie tak, by nawet ten samochód który stoi zaparkowany, sprawia wrażenie maszyny w ruchu, jak zwierzę.

Maździe udało się przyciągnąć wyjątkową grupę klientów bez agresywnych kampanii marketingowych. - Przekonujemy klientów do slow drivingu, czerpania przyjemności z jazdy. Naszą filozofią jest to, że samochód jest czymś więcej niż silnikiem z przyczepionymi kołami - mówi Łukasz Paździor.

30 września 2015, 17:07

Na scenie prezes PKP Jakub Karnowski

Prezes Karnowski zaczął prezentację od opisu stanu PKP w 2012 roku, gdy zostawał prezesem spółki:

"PKP była najbardziej obok Poczty Polskiej zaniedbaną spółką w Polsce. 90% pracowników miało wyłącznie doświadczenie kolejowe i całe swoje życie spędziło na kolei. Spółka nie była przygotowana na obsługę wymagającego klienta. Ekonomia współdzielona doprowadziła do nasilonej utraty przewagi konkurencyjnej na rzecz pretendentów (BlaBlaCar). PKP nie miało managerów z rynkowym doświadczeniem, nie miało ani programów motywacyjnych, ani systemu szkoleń. Wykorzystanie środków unijnych było na poziomie 12%".

- W ostatnich miesiącach do grupy PKP przyszło 5000 nowych trzydziestolatków. W spółce następuje wymiana pokoleniowa. Praca w PKP jest dla świetnych kandydatów dużo bardziej atrakcyjna niż praca w korporacjach - kontynuuje prezes Karnowski.

30 września 2015, 16:56

Marka jako kultura

Lego, Ikea, Red Bull to trzy firmy, którym według raportu J.Hausnera udało się zbudować kulturową wartość wykraczającą znaczenie ponad proste robienie interesu.

30 września 2015, 16:53

"Firmy muszą zacząć działać całkowicie inaczej"

Uczestnicy panelu Firma = Idea przekonują, że już niedługo "konsumenci będą kupować jajka wyłącznie od hodowców szczęśliwych kur". Co to oznacza? Że stary model biznesu, w którym "biznes is biznes" się kończy, a nadchodzą czasy spółek, które muszą kierować się wartościami.

Bo banki nie powinny już tylko ZARABIAĆ na klientach. Bo producenci samochodów muszą dawać jakąś WARTOŚĆ DODANĄ. I tak dalej. Zdaniem uczestników nadchodzą czasy firm zaangażowanych społecznie. Jednym z przykładów jest Lidl, który stał się love brandem - ulubioną marką klasy średniej.

30 września 2015, 16:52
30 września 2015, 15:11

Już o 17 00 pierwszy wywiad z EFNI. Jakub Karnowski, prezes PKP SA porozmawia z INNPoland o tym, czego nauczyła go praca w PKP, o swojej strategii przywracania rentowności w spółce oraz o zmianach jakie szykuje państwowy przewoźnik

30 września 2015, 14:43

Witamy z Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie. Już niebawem pierwsze wywiady i pierwsze relacje z dyskusji panelowych.