
Jeszcze rok temu to mężczyźni stanowili w naszym kraju 57 proc. graczy, teraz proporcje się odwróciły. To kobiety dominują, a wszystko za sprawą nowych typów gier, które pojawiają się na rynku. A to nie koniec zaskoczeń, jakie niesie ze sobą najnowszy raport "Kondycja polskiej branży gier wideo".
REKLAMA
Rynek gier w Polsce odczarowały sukcesy "Wiedźmina" i "Dying Light" – "poważni" ludzie zauważyli bowiem, że to nie tylko rozrywka, ale też wielki biznes. Polacy zachwycili się tym, że rodzima gra podbija światowe rynki. Od dawna w sferze szeroko pojętej kultury nie mieliśmy takich sukcesów.
Grube miliardy
Dzisiaj polski rynek gier wart jest prawie 2 miliardy złotych, co przy globalnej skali i tak wydaje się kroplą w morzu – łącznie bowiem branża ta warta jest ponad 72 mld dolarów. W naszym kraju nadal większość tej kwoty to segment gier pudełkowych, ale już widać, że gry MMO i przeglądarkowe depczą im po piętach.
Dzisiaj polski rynek gier wart jest prawie 2 miliardy złotych, co przy globalnej skali i tak wydaje się kroplą w morzu – łącznie bowiem branża ta warta jest ponad 72 mld dolarów. W naszym kraju nadal większość tej kwoty to segment gier pudełkowych, ale już widać, że gry MMO i przeglądarkowe depczą im po piętach.
Przedstawiciel CDP.pl Michał Gembicki sam przyznaje jednak, że "sklepy fizyczne wyparowują". – Patrząc z perspektywy mojej spółki, ponad 20 proc. przychodu generuje sprzedaż e-commerce - podkreśla Gembicki.
To ostatnie nie powinno dziwić – gry w dystrybucji cyfrowej są często po prostu tańsze. A polscy gracze, chociaż nie cierpią biedy, nie są też skłonni wydawać wielkich kwot na gry. Tylko 23 proc. badanych wydaje jednorazowo 100-200 złotych na gry instalowane na PC, 22 proc. 50-99 złotych. Gracze konsolowi zmuszeni są wydawać większe kwoty, ale nawet w tej kategorii aż 36 proc. badanych woli przeznaczać do 100 złotych.
Powiedz mi w co grasz, a powiem ci kim jesteś
Motywacje graczy do wydawania tych kwot raczej nie zaskakują – gry służą im głównie jako forma rozrywki czy relaksu po ciężkim dniu. Dotyczy to w zasadzie wszystkich segmentów rynku. Co jednak zadziwia, to struktura płciowa odbiorców gier. W tym roku po raz pierwszy okazało się, że graczek jest więcej niż graczy - i to aż o 5 punktów procentowych.
Motywacje graczy do wydawania tych kwot raczej nie zaskakują – gry służą im głównie jako forma rozrywki czy relaksu po ciężkim dniu. Dotyczy to w zasadzie wszystkich segmentów rynku. Co jednak zadziwia, to struktura płciowa odbiorców gier. W tym roku po raz pierwszy okazało się, że graczek jest więcej niż graczy - i to aż o 5 punktów procentowych.
Autorzy zdają się jednak nie być tak zaskoczeni tą informacją, jak mogłoby się wydawać. Rynek gier bowiem, w ich ocenie, stał się już masowy - gra 72 proc. internautów. Zawdzięczamy to pojawieniu się gier mobilnych i przeglądarkowych czy społecznościowych.
Te pierwsze wybiera aż 40 proc. graczy, ostatnie – 36 proc. Można śmiać się z ludzi uprawiających swoje farmy na Facebooku, ale jedno jest pewne: te "śmieszne gierki" to zupełnie poważny biznes oraz segment, który nareszcie pozwala twórcom gier masowo docierać do kobiet. Do tej pory taki sukces mogli przypisywać sobie twórcy "Simsów".
Nie tacy młodzi
Raport pokazuje też, że wbrew pozorom gry to nie rozrywka dla najmłodszych. Największą grupę wiekową stanowi przedział 15-24 lata (od 41 do 49 proc. w różnych segmentach rynku), druga największa to 25-34 lata (30-38 proc.).
Raport pokazuje też, że wbrew pozorom gry to nie rozrywka dla najmłodszych. Największą grupę wiekową stanowi przedział 15-24 lata (od 41 do 49 proc. w różnych segmentach rynku), druga największa to 25-34 lata (30-38 proc.).
Jednocześnie gracze są grupą nieźle wyedukowaną, bo aż 26 proc. z nich jest po studiach, zaś 44 proc. ma wykształcenie co najmniej średnie. Zarazem aż 42 proc. graczy ma stałą pracę – co dowodzi, że raczej nie jest to "ucieczka od dorosłego życia", jak czasem postrzega się granie. Bezrobotni stanowią tylko 5 proc. wśród graczy. Wygląda więc na to, że po latach oczekiwań graczy, w 2015 roku wszystkie stereotypy ich dotyczące zostały obalone.