Dzięki takim urządzeniom możliwe było przeniesienie sztuki do wirtualnej rzeczywistości
Dzięki takim urządzeniom możliwe było przeniesienie sztuki do wirtualnej rzeczywistości http://goo.gl/koVB08
Reklama.
Projekt obejmuje już 130 instytucji na całym świecie, m.in. Museum of Modern Art w Nowym Jorku czy paryskie Musee d’Orsay. Mateusz Labuda, zastępca Dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie, opowiedział o zaletach wirtualnego zwiedzania. – Dzięki Museum View można zobaczyć on-line Galerię Sztuki XIX wieku, która jest wspaniałą reprezentacją polskiego malarstwa i budzi największe zainteresowanie zagranicznych gości. Jestem przekonany, że udostępnienie wnętrz Muzeum Narodowego w formie wirtualnego spaceru przełoży się na wzrost frekwencji w Muzeum. I najważniejsze – będą mogli do nas zajrzeć z każdego zakątku świata, o każdej porze. Wystarczy tylko dostęp do sieci – zachęca.
logo
Wirtualna wycieczka po muzeum. Fot. Materiały Google
Piotr Zalewski z Google tłumaczy proces tworzenia wirtualnego muzeum. – Przenoszenie wnętrz muzealnych na globalną platformę Google Cultural Institiute jest możliwe dzięki specjalnemu pojazdowi Street View. Ta technologia powstała jako inicjatywa grupy rozmiłowanych w sztuce pracowników Google, którzy chcieli opracować system z łatwością mieszczący się w muzealnych drzwiach i lawirujący pomiędzy rzeźbami i innymi obiektami – wyjaśnia. Wszystkie niezbędzne urządzenia zostały zamontowane na ramie: pchanym wózku z zainstalowanym systemem aparatów.
Canaletto w megapikselach
Platforma Museum View pozwala na oglądanie obrazów w rozdzielczości do 1 gigapiksela. W tak wysokiej rozdzielczości, jako drugi obraz w Polsce, został już sfotografowany obraz Canaletta, „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego.” Oznacza to, że w przeciwieństwie do reprodukcji w podręcznikach, dzieła zachowują ostrość i możliwość dojrzenia ich najmniejszych detali. Dlatego mogą być z powodzeniem wykorzystywane w dydaktyce dzieci.
logo
Canaletto w dużej rozdzielczości. Dojrzeć można najdrobniejsze szczegóły. Fot. Materiały Google
Karolina Widyńska, nauczycielka języka francuskiego w gimnazjum nr 83 w Warszawie przeprowadziła wirtualną lekcję przy użyciu platformy. – Była to moja pierwsza lekcja przy wykorzystaniu zbiorów Muzeum Narodowego. Natomiast często używam Street View by odbywać z uczniami wirtualne wycieczki po francuskich miastach. Dzięki cyfrowym wystawom i zwiedzaniu mogę im pokazać rzeczy, które znacznie trudniej byłoby zobaczyć w rzeczywistości – chwali. – Trzeba jednak pamiętać, że taka platforma nie zastąpi prawdziwego kontaktu z dziełem i korzystania z instytucji kultury. Ale na pewno są lepsze dzięki swojej jakości, która pozwala na skupieniu się na pewnych detalach i poddania ich analizie – tłumaczy.
Google Cultural Institute jest organizacją non-profit. Jej celem jest digitalizacja globalnej kultury, demokratyzacja dostępu do i zachowanie jej dla przyszłych pokoleń. Google Cultural Institute zrzesza ponad 850 instytucji kultury z 60 krajów, w tym 17 z Polski i zawiera ponad 6 milionów obiektów muzealnych.
Muzeum Narodowe w Warszawie w Google Cultural Institute