Dzięki takim urządzeniom możliwe było przeniesienie sztuki do wirtualnej rzeczywistości
Dzięki takim urządzeniom możliwe było przeniesienie sztuki do wirtualnej rzeczywistości http://goo.gl/koVB08

Od teraz każdy internauta może wybrać się na wirtualną przechadzkę po Muzeum Narodowym w Warszawie. Placówka, we współpracy z Google Cultural Institute, nakręciła w technologii Street View swoje najbardziej znane eksponaty. Pojawią się również niespodzianki, bo na wirtualnych spacerach obejrzeć można dzieła sztuki niedostępne na żywo.

REKLAMA
Projekt obejmuje już 130 instytucji na całym świecie, m.in. Museum of Modern Art w Nowym Jorku czy paryskie Musee d’Orsay. Mateusz Labuda, zastępca Dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie, opowiedział o zaletach wirtualnego zwiedzania. – Dzięki Museum View można zobaczyć on-line Galerię Sztuki XIX wieku, która jest wspaniałą reprezentacją polskiego malarstwa i budzi największe zainteresowanie zagranicznych gości. Jestem przekonany, że udostępnienie wnętrz Muzeum Narodowego w formie wirtualnego spaceru przełoży się na wzrost frekwencji w Muzeum. I najważniejsze – będą mogli do nas zajrzeć z każdego zakątku świata, o każdej porze. Wystarczy tylko dostęp do sieci – zachęca.
logo
Wirtualna wycieczka po muzeum. Fot. Materiały Google
Piotr Zalewski z Google tłumaczy proces tworzenia wirtualnego muzeum. – Przenoszenie wnętrz muzealnych na globalną platformę Google Cultural Institiute jest możliwe dzięki specjalnemu pojazdowi Street View. Ta technologia powstała jako inicjatywa grupy rozmiłowanych w sztuce pracowników Google, którzy chcieli opracować system z łatwością mieszczący się w muzealnych drzwiach i lawirujący pomiędzy rzeźbami i innymi obiektami – wyjaśnia. Wszystkie niezbędzne urządzenia zostały zamontowane na ramie: pchanym wózku z zainstalowanym systemem aparatów.
Canaletto w megapikselach
Platforma Museum View pozwala na oglądanie obrazów w rozdzielczości do 1 gigapiksela. W tak wysokiej rozdzielczości, jako drugi obraz w Polsce, został już sfotografowany obraz Canaletta, „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego.” Oznacza to, że w przeciwieństwie do reprodukcji w podręcznikach, dzieła zachowują ostrość i możliwość dojrzenia ich najmniejszych detali. Dlatego mogą być z powodzeniem wykorzystywane w dydaktyce dzieci.
logo
Canaletto w dużej rozdzielczości. Dojrzeć można najdrobniejsze szczegóły. Fot. Materiały Google
Karolina Widyńska, nauczycielka języka francuskiego w gimnazjum nr 83 w Warszawie przeprowadziła wirtualną lekcję przy użyciu platformy. – Była to moja pierwsza lekcja przy wykorzystaniu zbiorów Muzeum Narodowego. Natomiast często używam Street View by odbywać z uczniami wirtualne wycieczki po francuskich miastach. Dzięki cyfrowym wystawom i zwiedzaniu mogę im pokazać rzeczy, które znacznie trudniej byłoby zobaczyć w rzeczywistości – chwali. – Trzeba jednak pamiętać, że taka platforma nie zastąpi prawdziwego kontaktu z dziełem i korzystania z instytucji kultury. Ale na pewno są lepsze dzięki swojej jakości, która pozwala na skupieniu się na pewnych detalach i poddania ich analizie – tłumaczy.
Google Cultural Institute jest organizacją non-profit. Jej celem jest digitalizacja globalnej kultury, demokratyzacja dostępu do i zachowanie jej dla przyszłych pokoleń. Google Cultural Institute zrzesza ponad 850 instytucji kultury z 60 krajów, w tym 17 z Polski i zawiera ponad 6 milionów obiektów muzealnych.
Muzeum Narodowe w Warszawie w Google Cultural Institute