
Reklama.
Skąd biorą się innowacje w Microsoft? Z Doliny Krzemowej? A może także z Polski?
Innowacje rodzą się w umysłach pracowników Microsoftu. Umysłach, które pochodzą z całego świata i reprezentują różne modele myślenia, co ma pozytywny wpływ na wymianę wiedzy, doświadczeń i informacji. Nasze innowacje to również wynik jakości edukacji pracowników. Sukces w tym obszarze jest efektem różnorodności w myśleniu i działaniu, co stanowi podstawę innowacji i wprowadzania ich w życie. To bardzo charakterystyczne dla Microsoftu.
Innowacje rodzą się w umysłach pracowników Microsoftu. Umysłach, które pochodzą z całego świata i reprezentują różne modele myślenia, co ma pozytywny wpływ na wymianę wiedzy, doświadczeń i informacji. Nasze innowacje to również wynik jakości edukacji pracowników. Sukces w tym obszarze jest efektem różnorodności w myśleniu i działaniu, co stanowi podstawę innowacji i wprowadzania ich w życie. To bardzo charakterystyczne dla Microsoftu.
A w fizycznej formie? Czy dzieje się tak dzięki centrom badawczym rozsianym po świecie?
Microsoft inwestuje w B+R blisko 10 mld dolarów rocznie. Przeszło tysiąc
naukowców i inżynierów pracuje przy rozmaitych projektach z zakresu IT w 11 laboratoriach Microsoft Research na całym świecie. Jednak innowacje nie rodzą się tylko w świecie nauki, ale również wokół nas w codziennym życiu. Dlatego w Polsce współpracujemy z uczelniami, wpływamy na ekosystem poprzez upowszechnianie kompetencji cyfrowych i popularyzowanie edukacji informatycznej, ale również produktywność przedsiębiorstw. W samym roku 2014 zainwestowaliśmy równowartość prawie 300 milionów złotych właśnie we wsparcie edukacji poprzez jej cyfryzację. W ramach programu BizSpark przez ostatni rok zainwestowaliśmy przeszło 100 milionów w stymulowanie przedsiębiorczości i wsparcie 2 tys. polskich start-upów technologicznych. Wierzę, że te inicjatywy zaowocują ciekawymi projektami i pozytywnie wpływają na innowacyjność naszej branży i całej gospodarki. W tym tkwi nasza siła, że możemy oferować najwyższej klasy technologię i know-how. Robimy to, na czym się naprawdę znamy.
naukowców i inżynierów pracuje przy rozmaitych projektach z zakresu IT w 11 laboratoriach Microsoft Research na całym świecie. Jednak innowacje nie rodzą się tylko w świecie nauki, ale również wokół nas w codziennym życiu. Dlatego w Polsce współpracujemy z uczelniami, wpływamy na ekosystem poprzez upowszechnianie kompetencji cyfrowych i popularyzowanie edukacji informatycznej, ale również produktywność przedsiębiorstw. W samym roku 2014 zainwestowaliśmy równowartość prawie 300 milionów złotych właśnie we wsparcie edukacji poprzez jej cyfryzację. W ramach programu BizSpark przez ostatni rok zainwestowaliśmy przeszło 100 milionów w stymulowanie przedsiębiorczości i wsparcie 2 tys. polskich start-upów technologicznych. Wierzę, że te inicjatywy zaowocują ciekawymi projektami i pozytywnie wpływają na innowacyjność naszej branży i całej gospodarki. W tym tkwi nasza siła, że możemy oferować najwyższej klasy technologię i know-how. Robimy to, na czym się naprawdę znamy.
Mówimy o innowacjach, a to bardzo ogólne pojęcie. Czym oprócz znanego wszystkim software'u są innowacje w Waszej firmie?
W Microsoft nieustannie udoskonalamy nasze produkty i usługi. Windows 10 to ostatni system operacyjny Windows, który właśnie stał się usługą. Współtworzyło go 4 miliony uczestników programu Windows Insider. Niedawno swoją premierę miały aplikacje Office w nowej odsłonie 2016, ale wraz z dodatkowymi usługami, takimi jak dysk wirtualny OneDrive czy Skype są one dostępne również w formie usługi Office 365. Wreszcie Cortana, Skype Translator, HoloLens, to wszystko innowacje, jakie powstały dzięki talentowi i kreatywności naszych pracowników. Microsoft działa w branży, w której procesy innowacyjne nigdy się nie kończą, wręcz wyprzedzają cały świat. Wymaga to różnych zachowań, innego zarządzania naszym biznesem. Innowacje są tak naprawdę wszędzie. Żeby je rozwijać w swojej firmie lub instytucji trzeba zbudować środowisko sprzyjające ich tworzeniu. Jeśli zgromadzimy otwartych ludzi, którzy współpracują i są wrażliwi na bodźce zewnętrzne, wtedy ta innowacja się powiedzie.
Microsoft - Podstawowe dane
Rok założenia 1975
Centrala Redmond, Waszyngton, Stany Zjednoczone
Przychód 93,58 miliardów dolarów rocznie
Liczba pracowników 117 354
Założyciele Bill Gates, Paul Allen
Innowacje stają się coraz bardziej partycypacyjne?
Kiedyś było tak, że produkt, który wytworzyliśmy trzymaliśmy w sekrecie. Następnie bardzo spektakularnie i z dużym rozmachem wprowadzaliśmy go na rynek. Dzisiaj opinie naszych klientów mają kluczowe znaczenie w tworzeniu produktów i usług, szczególnie że nasza technologia jest bardzo złożona i dlatego partycypacja użytkowników pozwala nam zwiększyć jakość produktu. Często w ramach naszej organizacji staramy się patrzeć szerzej na innowacyjność; nie tylko przez pryzmat nowych produktów i usług, ale też pewnej transformacji biznesu, jego stylu działania. To, że nowe technologie pozwalają usprawniać procesy, automatyzować je i optymalizować to nic nowego. Jednak wciąż stoimy przed wyzwaniem jakim jest stosunkowo niska wydajność polskich firm i dlatego cyfryzacja przedsiębiorstw, szczególnie MŚP, a wręcz tych małych, których jest najwięcej jest kluczowa dla kondycji naszej gospodarki.
To że nowe technologie pozwalają usprawniać procesy, automatyzować je i optymalizować to nic nowego. Jednak wciąż stoimy przed wyzwaniem jakim jest stosunkowo niska wydajność polskich firm.
Skoro już mówimy o naszym lokalny podwórku, jak wygląda działaność Microsoftu w Polsce?
Microsoft w Polsce to firma średniej wielkości, którą tworzy zespół około 500 osób. Oczywiście jesteśmy częścią globalnej organizacji, ale wolę patrzeć na to jaki mamy wkład w nasze lokalne otoczenie. Ludzie z zewnątrz patrzą na Microsoft przez pryzmat Windows i Office, a przecież portfolio naszych produktów obejmuje praktycznie każdy obszar biznesu i branży informatycznej. To jest właśnie siła Microsoftu. Jesteśmy jedyną firmą w branży, która ma tak szerokie portfolio, nie tylko własnych produktów i usług, ale również rozwiązań partnerskich, bo współpracujemy z tysiącami Partnerów, którzy de facto tworzą polską branżę ICT. W różnorodnej formie inwestujemy miliony złotych w nasze projekty niekomercyjne.
Jakie na przykład?
W roku 2014 w upowszechnianie kompetencji cyfrowych i informatycznych oraz stymulowanie przedsiębiorczości zainwestowaliśmy równowartość blisko 478 milionów złotych. Zależy nam na tym, by polski rynek się rozwijał, ponieważ to wpływa na powodzenie naszego biznesu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że z jednej strony jest rozwój biznesowy, a z drugiej odpowiedzialność społeczna, którą traktujemy bardzo poważnie. Jesteśmy obecni w Polsce od grudnia 1992 roku, a to zobowiązuje do silnego zaangażowania zarówno na polu biznesu, jak i wsparcia edukacji oraz młodych spółek. Będziemy to kontynuować
Współpraca: Grzegorz Burtan