Jak osiągnąć sukces w startupie? Jak szukać programistów? Na jakie umiejętności zwracają uwagę pracodawcy? Odpowie Aleksandra Pszczoła, która specjalizuje się w rekrutacjach do startupów i software house’ów.
W tym roku odebrałaś nagrodę EB Stars dla najlepszego HR Managera za pracę w Netguru. Co trzeba zrobić, żeby dostać takie wyróżnienie?
W 2014 roku, pracując w Netguru - poznańskim software house'ie, obraliśmy sobie za cel zwiększenie zespołu o 100%. Nasz zespół tworzyło wówczas 50 specjalistów IT, głównie developerów Ruby i programistów aplikacji mobilnych. Wraz z founderami udało nam się stworzyć odpowiednią strategię, której konsekwentna realizacja doprowadziła nas do zakończenia 2014 roku w 100 osobowym składzie.
Jak tego dokonaliście?
W Netguru wygrała transparentność. Na stronie kariery przedstawiliśmy ścieżkę rozwoju, w której umieściliśmy zarówno wymagania, jak i adekwatne dla nich wynagrodzenia. Dzięki temu profile kandydatów były lepiej skalibrowane. Dodatkowo opieraliśmy się między innymi na systemie mentorski, który pozwalał zdolnym programistom szybko rozwinąć skrzydła pod okiem seniorów. Organizując szkolenia i uczestnicząc w wydarzeniach z branży IT docieraliśmy do potencjalnych kandydatów i wyłanialiśmy najlepszych. Oba działania zostały bardzo pozytywnie przyjęte w środowisku, co przełożyło się na rozpoznawalność marki pracodawcy.
Odeszłaś jednak z Netguru, czym się teraz zajmujesz?
Własną działalność rozpoczęłam w kwietniu tego roku. Przez pół roku działałam samodzielnie, jednak od niedawna Bee Talents tworzy dwuosobowy zespół. Apetyt mamy na więcej. Nasza działalności opiera się przede wszystkim na wspieraniu procesów rekrutacyjnych, znajdowaniu odpowiednich kandydatów oraz wdrażaniu działań employer brandingowych. Czyli mówiąc w skrócie, łączymy kropki będąc partnerem działań HRowych dla coraz większej liczby startupów i software housów.
Poza działalnością biznesową, wraz z innymi HRowcami, staramy się aktywizować poznańskie środowisko HRowe organizując comiesięczne spotkania HR Poznan Inspirations&Networking.
Jak wygląda teraz rynek rekrutacji w branży IT?
Obserwując dynamicznie rozwijające się firmy na rynku IT zauważam coraz większą świadomość potrzeby budowania wizerunku pracodawcy. Organizacje chcą się wyróżniać na tle innych pracodawców oferując solidne warunki nie tylko pod kątem zarobków (to jest bardzo często rzecz drugoplanowa), ale pod względem jakości pracy czy kultury firmy.
Jak zatem przyciągnąć najlepszych?
Świadomość swoich mocnych stron jest kluczowa aby móc wyróżnić się na tle innych pracodawców, zwłaszcza, że rynek IT jest bardzo konkurencyjny i w wielu przypadkach funkcjonuje na zasadzie partnerstwa, gdzie kandydat zna swoją wartość i wie jaką wartość może, dzięki swoim kompetencjom wnieść do firmy.
A jakie kompetencje programistyczne są teraz w cenie?
Odpowiem wymijająco. Zdolni zawsze znajdą dla siebie zajęcie. Z całą pewnością w wielu startupach i software housach widać ogromne zapotrzebowanie na frontend developerów, a wśród backend'owców wskazałabym na języki takie jak Ruby, Python oraz programistów aplikacji mobilnych. Trudno też wskazać jeden konkretny język programowania. Rynek płaci przede wszystkim za dobrych i skutecznych specjalistów, czyli takich developerów, którzy potrafią tworzyć przejrzysty i czytelny kod, zgodnie z najlepszymi praktykami. Patrząc jednak na statystyki łatwo zauważyć, że na szczycie ciągle figuruje Java, choć jej popularność spada z roku na rok, ustępując miejsca innym technologiom mobilnym, takim jak Python, Ruby czy technologie mobilne.
Na co oprócz wiedzy technicznej zwracają uwagę pracodawcy?
Dobry programista, oprócz tego, że dostarcza dobry kod, powinien potrafić przedstawić i opisać w rzeczowy sposób, to nad czym pracował, osobom trzecim. Najczęściej klientowi bądź managerowi. Dlatego podczas rekrutacji tak dużą wagę przykłada się do zweryfikowania zdolności komunikacyjnych. Ponadto bardzo cenna jest umiejętność pracy w zespole i tzw. cultural fit, czyli dopasowanie do obecnie już funkcjonującego zespołu. Nierzadko jest to najtrudniejsza rzecz do zweryfikowania i zakomunikowania kandydatowi, w przypadku niepowodzenia. Kultura firmy z reguły jest inna dla każdej organizacji, a ostatecznie cały zespół musi ze sobą współgrać i się rozumieć. Dlatego z perspektywy budowania zespołu ważne jest sprecyzowanie wartości firmy i naszych oczekiwań.