Kupili 1500 krzaczków mięty i rozdali je ludziom w firmie. Po co? Żeby przyciągnąć nowych pracowników

Oni poczuli miętę
Oni poczuli miętę (c) Capgemini Polska/ Instagram
Wiedziałeś czym jest aromamarketing? Po nazwie można domyślić się, że to marketing uprawiany przy pomocy zapachów. Ostatnio, w kreatywnej kampanii rekrutacyjnej został wykorzystany do budowania wizerunku pracodawcy.

Paradoks polskiego rynku pracy polega na tym, że pracownicy twierdzą, że trudno dostać pracę, a pracodawcy, że brak im odpowiednich kandydatów. Zwykłe ogłoszenia o pracę odchodzą do lamusa. Teraz każda firma świadomie buduje swój wizerunek szukając coraz ciekawszych sposobów, by się wyróżnić.

– Żeby oddziaływać na różne zmysły odbiorców zakupiliśmy ponad 1500 krzaczków mięty – opowiada Anna Cichy z firmy MJCC, która była odpowiedzialna za pomysł i współrealizację kampanii. – To pierwsza polska kampania mająca budować atrakcyjny wizerunek pracodawcy, której ważnym elementem był aromamarketing.
Akcja rozpoczęła się w lipcu w biurach w Krakowie, Katowicach i Opolu. Pracownicy dostali krzaczki świeżej mięty. Fotografowali się przy nich i swoje zdjęcia umieszczali na Instagramie i Facebooku oznaczone hasztagiem #poczujmiete.

Celem akcji było przede wszystkim wytworzenie pozytywnej atmosfery wokół projektu oraz zaangażowanie pracowników do współtworzenia wizerunku firmy. To oni wymyślili slogany reklamowe, które wykorzystaliśmy potem w kampanii outdoorowej do stworzenia pachnących citylightów. Chcieliśmy dobrze wykorzystać potencjał, jaki tkwi w podwójnym znaczeniu sformułowania „poczuj miętę”.

Capgemini Polska zdecydowało się na takie niestandardowe działania ponieważ chce zwiększyć w tym roku zatrudnienie o 10%. Oznacza to konieczność znalezienia 700 nowych pracowników, których pozyskanie na lokalnych rynkach jest niezwykle trudno. Dobrze to widać na przykładzie Małopolski. W podkrakowskim Zabierzowie, który nie ma nawet praw miejskich, ulokowały swe siedziby ogromne centra BPO/SSC (Business Processing Outsourcing / Shared Service Centre), w których pracownicy obsługują firmowe oddziały z całego świata. W zlokalizowanym tam Kraków Business Park pracuje ok. 6000 osób, a plany mówią o 15000 w kolejnych latach.
– Zdecydowaliśmy się na takie działania, przede wszystkim po to, aby budować pozytywny wizerunek pracodawcy. Pewną trudnością było skoordynowanie, aby wszystkie działania przebiegały pod hasłem #poczujmiete. – mówi Magdalena Dorożyńska, Employer Branding Lead w Capgemini Polska. –Większość działań prowadziliśmy on-line, a od października jesteśmy z tym hasłem obecni na targach pracy w Krakowie i na Śląsku – dodaje.
Oprócz tego co się działo w internecie, Capgemini wraz z MJCC przygotowali szereg realnych działań. Począwszy od miętówek i miętowej lemoniady w specjalnie przygotowanych puszkach, poprzez wspomniane już rośliny w biurach, aż po rozpylanie zapachu na przystankach autobusowych.
Magdalena Dorożyńska
Employer Branding Lead, Capgemini Polska

Nadrzędnym celem było wyróżnienie się jako pracodawca na niezwykle konkurencyjnym rynku. To była przede wszystkim kampania wizerunkowa, a nie rekrutacyjna, choć oczywiście mierzymy jej efektywność, patrząc na przykład ile osób aplikowało przez specjalnie stworzony landing page, ile z nich zaprosiliśmy i ile zostanie z nami.

Employer branding zaczynał ostatnio być już nudny. Powtarzalne pomysły, te same kanały, a nawet te same hasła. Okazuje się, że można inaczej. Wielkie brawa należą się twórcom nieszablonowego pomysłu, wyjścia poza schemat. Na tle innych działań EB, ta kampania na pewno pozwala pracodawcy się wyróżnić.

PS
Niestety nie jesteśmy w stanie przekazać zapachu mięty przez internet. Dzisiejsza technologia jeszcze na to nie pozwala. Ale pracujemy nad tym.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.