Myślenie projektowe, czyli Design Thinking, to metoda tworzenia innowacyjnych produktów i usług w oparciu o zrozumienie problemów i potrzeb użytkownika. Metodę tę można doskonale wykorzystać do wypromowania miasta lub całego regionu. Łódzkie to obszar, w którym szczególnie dobrze widoczny jest ten trend, właśnie dlatego warto wziąć go za wzorcowy przykład do opisania tego zjawiska.
Design Thinking – czyli co?
Aby wytłumaczyć czym tak na prawde jest Design Think warto przedstawić zasadę działania metody za pomocą schematu.
1.Pierwszym etapem jest empatia, czyli zrozumienie potrzeb użytkownika. 2.Kiedy zrozumie się mechanizm podejmowania wyborów i zachowania odbiorców, można przejść do drugiego etapu - stworzenia definicji problemu. Zespół dokonuje syntezy zebranych informacji i wybiera jeden właściwy problem. 3.Kiedy zostanie to ustalone zaczyna się generowanie pomysłów. Zespól dokonuje burzy mózgów by wygenerować jak największą ilość rozwiązań. 4. Kiedy najlepszy sposób zostanie wyłoniony zaczyna się prototypownie, czyli wizualne prezentowanie pomysłu użytkownikom. 5.Kiedy zespół zakończy wszystkie te etapy przechodzi do testowania rozwiązania w środowisku użytkownika.
Program woj. łódzkiego
Województwo łódzkie w 2011 roku opracowało „Program kreacji i promocji marki województwa łódzkiego z planem wdrożenia w latach 2012-2016”. Ideą działania jest długookresowe kształtowanie oraz kreowanie regionu jako marki. Założone działania niedługo dobiegną do końca, a dzięki nim region łódzki już stał się pewnym rodzajem sceny, na której przedstawiane są przykłady nowoczesnego myślenia projektowego.
Fundamentalną zasadą strategii marki jest myślenie projektowe – czyli Design Thinking, w którym najważniejsza jest: unikalność w stosunku do pozycjonowania regionów konkurencyjnych, zgodność z postindustrialnym dziedzictwem regionu, korelacja do strategii marki Łodzi bazującej na pojęciu przemysłów kreatywnych.
Jednym z działań bezpośrednich jest organizowanie cyklicznych wydarzeń w regionie, które planowane są w duchu design thinking. Takimi wydarzeniami są: Festiwal Myślenia Projektowego, Forum Promocji Województwa Łódzkiego czy Mixer Regionalny. Są to inicjatywy, których ideą jest stawianie człowieka i jego potrzeby w centrum uwagi. Wszystkie warsztaty, wystawy, debaty itd. inspirują do podejmowania wyzwań i łamania schematów. Podczas tego typu spotkań uczestnicy wymieniają się wiedzą i doświadczeniami z zakresu budowania marki, tworzenia sieci połączeń i tworzenia nowych działań.
Wracając do stwierdzenia, że Łódzkie stało się pewnego rodzaju sceną, ważne jest to, że na tej scenie nie promuje samej siebie, ale poszukuje innych marek, które może zaprezentować i w ten sposób dać przykłady myślenia projektowego.
Łódzkie, budując nowy wizerunek, ma wyjątkowo trudne zadanie, ponieważ ten stary zdominowany był przez wizję stolicy regionu – zbieżne nazwy. Większość ludzi kojarzy ten region z jego przemysłową historią, myśli o nim jako o województwie zaniedbanym i o najwyższym stopniu bezrobocia. Na taki sposób myślenia ludzi wskazują analizy, które zostały wykonane przed opracowaniem projektu przez województwo Łódzkie. Rzeczywistość jest zupełnie inna, dlatego trzeba było podjąć takie działania, a Design Thinking okazało się doskonałą metodą do budowania wizerunku marki, jaką jest Łódzkie.