Tomasz Czechowicz na polskim rynku szuka firm, które mają potencjał na globalny sukces
Marta Wujek
20 stycznia 2016, 11:53·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 20 stycznia 2016, 11:53
Jesteśmy w trakcie prezentowania sylwetek kandydatów do tytułu Ambasadora Polskiej Przedsiębiorczości THINK BIG. Dziś prezentujemy sylwetkę Tomasza Czechowicza.
Reklama.
Ranking organizujemy wraz z UPC Polska. Naszych kandydatów będziemy przedstawiać do końca stycznia. Po tym terminie rozpocznie się głosowanie czytelników, którzy zdecydują kto najbardziej przyczynia się do rozwoju polskiej przedsiębiorczości. Nazwisko zwycięzcy poznamy w marcu, podczas uroczystej gali Think Big, którą organizuje UPC Biznes.
Biznesmen jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej i Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ukończył również program Executive MBA Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i University of Minnesota. Jednym z jego pierwszych biznesów, który założył, mając dwadzieścia lat, była spółka JTT Computer SA, w której zajmował stanowisko prezesa w latach 1990 – 1998. Firmę tę doprowadził do jednej z najlepszych pozycji wśród polskich producentów komputerów osobistych i dystrybutorów IT. W najlepszym momencie istnienia firmy co czwarty komputer w Polsce był składany z części pochodzących z JTT.W 1998 r. powołał do życia MCI Management (dziś: MCI Capital)– pierwszy polski fundusz venture capital.
Wiodący inwestor technologiczny w regionie
Fundusze MCI inwestują w 3 obszary, wszystkie związane z cyfryzacją, Internetem i nowymi technologiami: Digital disruption, Digital ecosystem, Digital adaptation.
MCI Capital obecne jest na wielu rynkach. Fundusz rozwija projekty w Niemczech, Czechach, Turcji i Rosji. Zagranicą, zarządzający skupiają się na inwestycjach w spółki na etapie wzrostu i ekspansji.Nie oznacza to jednak, że Czechowicz nie interesuje się start-upami. W początkujące projekty w Polsce inwestuje za pomocą funduszu Internet Venutres. MCI Capital, jako grupa kapitałowa, od 2001 roku notowana jest na GPW. W ramach funduszy MCI znajdują się 2 miliardy PLN aktywów w zarządzaniu.
Wybrane fundusze MCI Capital:
MCI.Euroventures 1.0 - TMT, usługi finansowe i dla biznesu, e-commerce, dystrybucja, BPO, infrastruktura
MCI.Techventures 1.0 - e-commerce, Internet mobilny, TMT, media cyfrowe, Internet of Things, FinTech
Internet Ventures FIZ - digital media, Internet, software, mobile and wireless technologies (B2C), cloud computing, big data, serwisy gier i rozrywki on-line, e-advertising i m-advertising
Biznesmen uważa, że w Polsce jest wielu utalentowanych specjalistów i kreatywnych ludzi. Chce inwestować w pomysły, które mają szanse na globalny sukces. Jest zaangażowany w zarządzanie spółkami z portfela, m.in. poprzez zasiadanie w radach nadzorczych wielu z nich, np.: wp.pl, ABC Data, Invia, Frisco.pl.
W rozmowie z Gazeta Wyborcza podkreślał, że mamy ogromne szanse, ale potrzebujemy jeszcze czasu. - Dolina Krzemowa jest specyficzna i jedyna na świecie. U nas nie ma takiego nagromadzenia innowacji i przedsiębiorczości. Eric Schmidt (prezes wykonawczy Google'a - red.), który ostatnio był w Warszawie, celnie zauważył, że w Dolinie Krzemowej są cztery pokolenia innowatorów, przedsiębiorców budujących firmy globalne. W Polsce de facto jest pół pokolenia. Tradycje biznesu prywatnego sięgają zaledwie początku lat 90. Trudno oczekiwać, żebyśmy mieli taką dojrzałość, jaką ma globalny ośrodek innowacyjny. Mimo to i tak dobrze sobie radzimy, bo sama decyzja o stworzeniu Google Campus w Warszawie, a nie w Berlinie czy Pradze, pokazuje, jak wysoko jest oceniana polska przedsiębiorczość i talent polskich informatyków.
Od 2012 roku Tomasz Czechowicz jest członkiem Komitetu Doradczego w European Institute of Technology and Innovation, a od 2013 roku członkiem Komitetu Doradczego ds. Strategii Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Światowe Forum Ekonomiczne w Davos w 2001 roku uhonorowało polskiego biznesmena tytułem Globalnego Lidera Jutra. Natomiast w 2000 roku znalazł się on w TOP 10 Business Week, jako jeden z najbardziej wpływowych ludzi w europejskim internecie.
Wybrane spółki w funduszu MCI:
1. ABC Data – lider rynku dystrybucji sprzętu IT i elektroniki konsumenckiej w Polsce.
2. Wp.pl - serwis internetowy informacyjny, finansowy i rozrywkowy.
3. Dotpay - platforma świadcząca usługi w zakresie obsługi płatności internetowych, transakcji kartami Visa i MasterCard oraz usług SMS Premium Rate.
4. iZettle - aplikacja, która zamienia naszego iPhone'a w terminal płatniczy. iZettle jest bezpośrednią konkurencją dla amerykańskiego Square.
5. eCard - firma oferująca nowoczesne rozwiązania w zakresie bezgotówkowego rozliczania transakcji finansowych, a w szczególności płatności on-line w internecie.
6. Pigu.It - spółka, która jest liderem e-commerce na Litwie i Łotwie.
7. Gett - izraelska spółka, która jest liderem europejskiego rynku usług transportowych na żądanie i światowym liderem w segmencie B2B.
8. Auctionata - berliński dom aukcyjny i firma eCommerce specjalizująca się w sztuce, antykach i zbiorach kolekcjonerskich.
9. Index - największy dystrybutor IT w Turcji.
10. Answear.com - internetowy sklep odzieżowy.
Perfekcjonista i amator gór
Tomasz Czechowicz wolny czas spędza w górach, gdzie jak w biznesie, musi walczyć z samym sobą i warunkami zewnętrznymi. Nie toleruje porażek, jest perfekcjonistą, a każdą minutę ma dokładnie zaplanowaną. Nie lubi marnowania czasu. Podobno, w kontaktach biznesowych jest twardy, a nawet trudny. – Logiczny do bólu, twardy negocjator – określił go Tomasz Moroz, prezes portalu Travelplanet.pl w rozmowie z polityka.pl.
Tomasz Czechowicz znajduje się na 61 miejscu listy najbogatszych Polaków według Forbes. Jego majątek oszacowany jest na 520 mln złotych. Mimo to nie obnosi się ze swoim bogactwem i woli pozostawać poza światłami fleszy i nie szuka rozgłosu.
Nominacja za: wspieranie innowacyjnych projektów oraz inwestycje w nowe technologie na rzecz cyfrowej gospodarki
Za poszukiwanie i wspieranie polskich spółek, które mają potencjał na globalny sukces. Za pracę nad rozwojem polskiej przedsiębiorczości w kontekście światowym.
THINK BIG to program powstały z inicjatywy UPC Biznes, adresowany do mikro i małych przedsiębiorców z ambicjami globalnej ekspansji. To jeden z nielicznych konkursów w Polsce, którego adresatem są firmy, które działają już na rynku i mają konkretny pomysł na rozwój.
THINK BIG to program powstały z inicjatywy UPC Biznes, adresowany do mikro i małych przedsiębiorców z ambicjami globalnej ekspansji. To jeden z nielicznych konkursów w Polsce, którego adresatem są firmy, które działają już na rynku i mają konkretny pomysł na rozwój. Już niebawem zostaną ogłoszeni półfinaliści konkursu. www.thinkbig.upc.pl.