Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

System Digitalizacji Akt to innowacja w procesie zapoznawania się z aktami postępowania karnego. Prokuratura wychodzi naprzeciw rosnącym potrzebom usprawnienia procedur administracyjnych oraz powszechnej cyfryzacji. SDA ma wielowymiarowy wpływ na poprawę sytuacji uczestników postępowania.

REKLAMA
Osoby mające uprawnienia do wglądu w akta od teraz mają również możliwość zapoznania się z nimi w formie elektronicznej. W trakcie postępowania przygotowawczego umożliwia to stronie poszkodowanej efektywne dochodzenie swoich praw, a w przypadku podejrzanego zapewnia mu elementarne prawo do obrony.
Podmioty uprawnione mogą wnioskować o udostępnienie akt na każdym stadium postępowania przygotowawczego, a w szczególności przed zamknięciem śledztwa, kiedy to przeprowadza się końcowe zapoznanie z materiałami.
Wprowadzenie Systemu Digitalizacji Akt umożliwia przeglądanie dokumentów w czytelni jednostki prokuratury szczebla apelacyjnego i okręgowego. Po zgłoszeniu wybranych akt, kopia dokumentów na wniosek strony może zostać wydana w formie cyfrowej na płycie CD. Umożliwia to analizę akt w dogodnym miejscu i czasie.
System digitalizacji akt został wdrożony w 11 prokuraturach apelacyjnych i 45 prokuraturach okręgowych.
System dodatkowo został wyposażony w przeglądarkę. Poprzednio znalezienie określonej informacji w aktach wymagało przejrzenia wszystkich kart, co było bardzo czasochłonne. Teraz wprowadzając szukaną frazę, system w kilka sekund znajdzie wszystkie odniesienia do danej informacji.
Kolejnym udogodnieniem jest zapewnienie prokuratorowi stałego dostępu do akt. Kiedyś przekazanie akt do innego organu np. do sądu, oznaczało każdorazowe przygotowanie kopii w celu zapewnienia ciągłości pracy lub przerwę w czynnościach postępowania. Teraz prokurator ma dostęp do elektronicznej wersji akt, dzięki czemu unika przestojów w pracy.
Korzyści z nowego sytemu mają również wymiar społeczny. Każdy oczekuje sprawności i efektywności przeprowadzania procedur sądowych oraz uproszczenia działań administracyjnych.
SDA usprawnia uczestnictwo w postępowaniu, ułatwiając dostęp do informacji dla prokuratora jak również obrońców oraz pełnomocników. SDA przyczynia się również do obniżenia kosztów działań administracyjnych w zakresie udostępniania akt. Dotychczas przygotowanie dokumentów zajmowało ok 5 godzin. Po wdrożeniu systemu czas ten skróci się do zaledwie 30 minut. Oszczędność czasu pracy wyniesie ok 90 000 godzin a to oznacza oszczędności 2 mln zł rocznie.
SDA to również krok w kierunku ekologii – dotychczas konieczne było niejednokrotnie zużycie 4 400 ryz papieru, znacząco wpływa na ograniczenie zużycia papieru oraz minimalizuje konieczność transportu akt, co pozytywnie wpływa na stan środowiska.